Sänkningssats Varadero

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Har någon här sänkt sin Varadero, jag har en bekant som sänkt men jag har inte hunnit känna på hans hoj ännu. Erfarenheter någon? Höjden och tyngden är nackdelen med min hoj anars är den kanon på det underlag jag använder den, att ge mig ut på löst grus det är jag aldeles för feg för och saknar kunskap hur jag skall bete mig.
jan-Olov
Anderse
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 17:35
Answers: 0
Ort: Varadero -07/ Eskilstuna

Inlägg av Anderse »

Sänkte min genom att klä om sadeln och ändra stoppningen. Det vart jättebra. Min fru har monterat sänkningssats och ändrat sadeln på samma sätt. Den känns betydligt "mindre" och mer lätthanterlig så det blev bra på alla sätt. Har inte märkt att något blev sämre. Vi kör nog 90 % asfalt så hur det är på grus vet jag inte. Det viktigast var ju att ha bättre kontroll vid stopp framför allt vid stadskörning.

:) Anders
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Min tveksamhet mot att sänka är centralstödet, det måste jag ha kvar för att kunna smörja kjedjan. Jag har problem redan nu så skulle jag få lyfta fyra cm till som sänkningssatsen gör det klarar jag inte. Kapa centralstödet funkar väll bra men det ger ingen återvändo om jag ångrar mig. Jag får fundera vidare och se vad som händer, bestämmer jag mig så är det ingen jätte grej att byta. Har löfte om att prova en sänkt hoj men har inte haft möjlighet ännu.
jan-Olov
Användarens profilbild
Hullingen
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 jun 2007, 21:46
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varadero-04 Kumla

sÄNKT!

Inlägg av Hullingen »

:D
Nu har sänkt min Varadero ca 3cm. Köpte på tysk auktionssida ca 450:-
Hade lite samma farhågor som Jan Olov men kan inte säga att det var någon större skillnad att få upp den på centralstödet.
Däremot blev körställning och givetvis känslan när man står still klart bättre. Har inte i kört så mycket men det känns även som om vinddraget runt hjälmen blev bättre. Så jag är helnöjd med sänkningen. Var ganska lättmonterat, var bara bultarna som satt hårt. :oops:
:lol:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Tramsvalp »

Jan-Olov skrev:Kapa centralstödet funkar väll bra men det ger ingen återvändo om jag ångrar mig.
Åjo, kan du svetsa ihop det efter kapning så kan du väl också svetsa tillbaka det avkapade igen. Bäst om du kapar med bågfil, med vinkelslip blir stumparna kortare.

Antar att det håller bäst om du kapar långt ner. Men å andra sidan, högt upp syns mindre och kan lätt förstärkas lite. Och ingen hävarm i vägen. Men jag vet inte hur det ser ut.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Peo
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 18 sep 2010, 17:20
Answers: 0
Hoj: Vara XL1000VA -04
Ort: Åkersberga

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Peo »

Jag har hojen på vinterförvaring hos MC-shopen i Sollentuna och dom monterade på en sänkningssats nu i veckan. Centralstödet var inga problem men dom fick kapa sidostödet lite. Jag köpte sänkningssatsen (2 järnbitar & ett fäste) via Bike i Trollhättan och det sänkte hojen 40mm. Äntligen når fötterna ner till marken! :D
Peo, Åkersberga
XL1000 VA -04
Garmin Zumo 660
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har på allvar börjat fundera på att sänka hojen igen, nu för att det är svårt att få benet över när jag kliver på. Vet någon var jag handlar billigast? Ingreppet ämnar jag gör när har kört färdigt. Det måste vara bättre att sänka den hoj jag gillar istället för att byta, mindre kostsamt med.
jan-Olov
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Jaha, nu har även jag beställt en sänkningssats. Äntligen så ska taxbenen i marken! Återkommer med resultat men mina funderingar ligger helt i linje med föregående talare, varför byta hoj när man bara behöver sänka lite grann (-40mm)
Skall bli riktigt spännande och prova./J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Att sänka hojen var lätt det svåra är när stöden skall kapas. Jag har bara att återmontera centralstödet och det skall ske nu på fredag för jag har tagit ut en semesterdag och är helt ensam hemma väldigt skönt att få en hel dag för sig själv.
jan-Olov
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Aldrig helt fel att Norrlandsgulda en dag :) Jag har inget centralstöd införskaffat ännu men tänkte slå till på ett, när tillfälle bjuds. Blir till att ev. svetsa och kapa det innan montering, torde vara klart lättare. Undrar hur mkt man måste kapa (eller ens om man behöver) Jag hade en 75:as Guldvinge, m trasigt sidostöd och där lärde man sig använda c-stödet vare sig man ville eller ej. Vi får se, jag har inte saknat C-stödet så mkt som jag trodde att man skulle, förutom vid kedjesmorsel. /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Sidostödet var enklast men lite pyssel i alla fall.
Skruva av stödet och sätt fast det i skruvstycket. Ta en vass mejsel och dra ett streck utefter stödet, nu har du nått att rikta upp efter när du skall svetsa ihop igen. Kolla i beskivningen hur mycket du skall ta bort. första snittet lägger du inuti trampbygeln vilken skall sågas loss ifrån röret i överändan det andra beroende hur mycket som skall kapas, i mitt fall tre cm. skaffa ett rör eller en masiv stång som passar inuti stödet. Ett hål på 7 till 8mm borras på var sida om skarven för att det skall gå att svetsa samman på ett bra sätt samt slipa ner röret så att det går att få en fin svetsfog runt om.
jan-Olov
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av jerkonetti »

:wink: Jag har gjort förarbetet för länge sedan. Gifte mig med fantastisk kvinna som har en lillebror som är licenssvetsare och mc-mekaniker. Kommer att ge honom din beskrivning och åka och köpa ölen. Det blir garanterat ett bra jobb!
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Nu är jag klar med sänkningen och jag köpte en skärmförlängare när jag ändå höll på, även den är på patts.
Om allt stämmer så avser jag ta första provturen i morgon och det skall bli jäkligt skönt.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har kört vid två tillfällen nu och det känns bara positivt. Va gott att ha båda fötterna i backen stadigt och att kunna sitta på hojen och backa ut utan att behöva leda.
jan-Olov
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Sverige är avlångt, här är det Snöskoter fortfarande även om det tinar ganska bra. Blir till att skruva sänksats till helgen, fick den i torsdags.
Skall tydligen göra 4cm. Ska bli intressant att testa, sen blir det ett 12-voltsuttag i kåpan, när man ända är i gång och mekar.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av V Saarela »

Hur mycket släppte ni upp framgaffeln?
Finns det en rekommendation om det i beskrivningen som medföljer i sänkningssatsen?
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Enligt beskrivningen så skulle framgaffeln släppas upp tre cm vilket jag gjorde. Jag är helt nöjd ännu, min farhåga skulle vara att när frugan åker med så grunnar jag på att hjulet tar i innerskärmen men det ger sig.
jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av V Saarela »

3 cm lät ju mycket, låter som ända upp till styret.

Ska bli kul o få höra era recensioner sen, speciellt med packning/passagerare på.
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av ROLLE »

Jag Är Nyfiken på resultatet,,

En fråga,,
är det någon som har en ritning med mått/hålbild på dessa två trianglar
passande min xl 1000-01,,

med åren blir man kortare,,,eller ä det fumligare man blir
ROLLE
LaSu
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jun 2011, 10:11
Answers: 0

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av LaSu »

Hejsan,
Kan nån hjälpa mig att hitta en monteringsanvisning på svenska
eller engelska till en Varadero 06 sänkninssats (35m/m).
Har hittat väl den sista som fanns i Finland, men tyvärr med
tysk text och det funkar inte så bra för mig.

Lasse
Skriv svar