Sida 1 av 1

Hur länge kör ni i höst (vinter)

Postat: sön 26 okt 2008, 22:14
av msg2you
Ännu är inte bilen påställd... men om drygt en vecka är det dags...
Transalpen kommer dock fortsättningsvis vara mitt huvudsakliga fordon...
Så länge det inte blir rikligt med frost och snö...

Hur länge kommer ni andra att köra?

//mats

Postat: sön 26 okt 2008, 23:26
av Stefan
Så länge jag vågar!!!
Eftersom det är första året som "återfallsförbrytare", kommer dock frosthalka eller värre (snö och skit) att få hojen att stå kvar hemma :x
Helst skulle jag köra året om, men som sagt... vitt på vägen gör mig bang... :shock:
Har "året-runt"-försäkring, så ställa av blir inte aktuellt. Hoppas på växthuseffekten :P
Mvh /Stefan

Postat: mån 27 okt 2008, 08:35
av Henning
Året runt! :)

Postat: mån 27 okt 2008, 16:09
av GeCe †
Eftersom jag inte kör offroad utan håller mig till allmäna vägar blir det till frosthalkan lägger sig på vägen och vägverket börjar salta.

Men framemot jul kan det ju bli fina dagar men sen ställer jag nog in den efter en rejäl tvätt och pallar upp den. Gör en rejäl översyn med allmän smörjning och lägger på teflon på allt gummi och byter motorolja och filter. Kollar över elektriska anslutningar, tändstift osv.

I början på mars brukar det på mina breddgrader vara dags att plocka ut hojen igen så säsongen kan bli ganska lång ändå. 8 mars har blivit ett datum här där det varit som tidigast några ggr.
Har också året-runt försäkring.

Postat: tis 28 okt 2008, 14:25
av Golf_GTR
Så länge det inte är frost eller regnar så kör jag.

Postat: tis 28 okt 2008, 15:16
av Tramsvalp
Året runt, dubbat vintertid.

Postat: tis 28 okt 2008, 15:24
av GeCe †
Tramsvalp skrev:Året runt, dubbat vintertid.
Låter intressant!
Undrar lite stillsamt vad är det för däck och vilken typ av dubb du använder och om du tycker det funkar bra?
Undrar också vad en sådan uppsättning kan tänkas kosta?

Postat: tis 28 okt 2008, 15:56
av Tramsvalp
GeCe skrev:
Tramsvalp skrev:Året runt, dubbat vintertid.
Låter intressant!
Undrar lite stillsamt vad är det för däck och vilken typ av dubb du använder och om du tycker det funkar bra?
Undrar också vad en sådan uppsättning kan tänkas kosta?
Se http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=350 ang dubbdäck.

Postat: tis 28 okt 2008, 20:28
av MarAtt
Brukar bli till frosten kommer, men vi får se, man skulle ju ha tag i ett par set med fälgar till....

Använder ju hojen dagligen till jobbet så ju längre tid man kan köra desto bättre! :D

Postat: ons 29 okt 2008, 09:20
av joeng38
Så länge det inte är isigt, så kommer jag köra då och då. Pendla till jobbet alltså. (läge att investera i värmehandtag nu..)

Postat: ons 29 okt 2008, 17:39
av MarAtt
Tog hojen som vanligt i morse, han ca 3m efter rödlyset innan fästet bara försvann.... Glashalt!! gick knappt att stå där ens.

Så nu behöver hojen ny vindruta, ny sidokåpa, och lite justering så att handtagen hamnar där dom bör vara... Jag är glad att jag har mina motorbågar!!!

Själv har jag en fet lårkaka efter närkontakten med trottoarkanten, i övrigt hände inget med mig.

Kanske dax att ställa in nu...

Ta det lugnt där ute!! Akta er för "blåta" fläckar, kan vara is!

Postat: ons 29 okt 2008, 19:05
av maua
Storklumpen åker nog in nu till helgen tror jag. har ingen lust att köra i saltslasket.
Om jag däremot får tummen ur och köper en XR 600 eller 650 så blir det dubbdäck på och åka hela vintern!

Postat: ons 29 okt 2008, 20:32
av Stefan
Skönt att du klarade dig så pass, MarAtt!

Tänkte nog ta hojen i morse, men så läste ju gumman på någon tidnings hemsida, "Blixthalka i Stockholm!"... så det var ju bara att lägga ner :shock: Kanske var lika bra det :roll:

Nä, lite mer rutin vill jag nog skaffa mig innan jag ger mig i kast med halka också.

Hoppas du får stuk på åket utan att pröjsa skjortan!

Mvh /Stefan

Postat: ons 29 okt 2008, 21:47
av Tramsvalp
MarAtt skrev:fästet bara försvann.... Glashalt!! gick knappt att stå där ens.
Otäckt. För några år sen kom jag åkande utan dubb i 50 kmh till ett område där det nyss varit underkylt regn. Asfalten såg torr ut, men när jag gått omkull gled hojen 20 meter på isen. Tur att det var rak väg och inga andra fordon... Fick köra vidare på gruskanten i 20 kmh flera mil.
MarAtt skrev:Så nu behöver hojen ny vindruta, ny sidokåpa, och lite justering så att handtagen hamnar där dom bör vara... Jag är glad att jag har mina motorbågar!!!
Vad har du för bågar när du behöver byta allt det efter en vurpa? Var det trottoarkanten? Själv har jag inga bågar men har aldrig behövt byta vindruta. Kåporna byter jag när (om) jag säljer hojen.

Postat: tor 30 okt 2008, 20:54
av MarAtt
Tramsvalp skrev:
MarAtt skrev:Så nu behöver hojen ny vindruta, ny sidokåpa, och lite justering så att handtagen hamnar där dom bör vara... Jag är glad att jag har mina motorbågar!!!
Vad har du för bågar när du behöver byta allt det efter en vurpa? Var det trottoarkanten? Själv har jag inga bågar men har aldrig behövt byta vindruta. Kåporna byter jag när (om) jag säljer hojen.
Tror rutan fick sig en knäck och sprack därav, hojen stannade mitt på bågarna, men repor på den, och en liten bit på sidokåpan som försvann. Såg också att framskärmen fick ett fint jack och repor. Även 2 små bucklor på tanken, dom undrar jag vart dom kom ifrån....

Hade ju en högre ruta så orginal finns hemma nånstans.

Så länge det går...

Postat: fre 07 nov 2008, 20:59
av Alfons
Bara det inte är ísigt (frost) eller för blött, jobbigt med saltstänk på visiret.
Stockholms köer hanteras bäst med en "Transalp", älskar mina varma handtag....Slänger laptopen i kemtoan (Topboxen) så att den hålls torr.