Hej!
Troligen har jag något fel på hojen, då jag kör in i rondeller med låg fart har motorn stannat av har även hänt när jag skall svänga i väldigt låg fart, har jag hunnit o har lite fart får jag igång motorn igen genom att släppa upp kopplingen. Dock har cykeln alltid startad då jag trycker på startknappen vid dessa stopp. Känns väldigt otrevligt att bli stillastående i dessa situationer. Någon som varit med om liknande händelse? Var skall jag börja felsökningen?
Motor dör i låga varv
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Motor dör i låga varv
Hur är tomgången på motorn? Dör motorn på tomgång då den är varm?
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Motor dör i låga varv
Min Varadero är likadan.
Jag minns att den doc mitt i lågfartsbanan när jag körde upp. Dessutom höll jag extra låg fart i den... En snabb omstart och lågfartsbanan klarades prickfritt, men roligt var det inte!
Jag har hört att detta är en av Varaderon's svagheter/problem, och jag har inte hört om någon bot.
Kommer det fram något här är jag idel öra!
Jag minns att den doc mitt i lågfartsbanan när jag körde upp. Dessutom höll jag extra låg fart i den... En snabb omstart och lågfartsbanan klarades prickfritt, men roligt var det inte!
Jag har hört att detta är en av Varaderon's svagheter/problem, och jag har inte hört om någon bot.
Kommer det fram något här är jag idel öra!
Re: Motor dör i låga varv
Inga problem med tomgången, känns som mc:n saknar bottenvrid när man kör på hög växel men låg fart
Upplever att den inte levererar vid varv under 2000, man får hela tiden jobba med att växla, stor skillnad med min Goldwing 1200 som rullar smärtfritt på låga varv o hög växel.
Ligger man på runt 3000 varv så upplever jag inga problem.(Varaderon).
Kan den vara mer känslig om man kör 95 oktan?
Upplever att den inte levererar vid varv under 2000, man får hela tiden jobba med att växla, stor skillnad med min Goldwing 1200 som rullar smärtfritt på låga varv o hög växel.
Ligger man på runt 3000 varv så upplever jag inga problem.(Varaderon).
Kan den vara mer känslig om man kör 95 oktan?
Re: Motor dör i låga varv
jumu
Jag är lite osäker på hur jag ska tänka om dina problem - det bästa vore om du kunde köra en annan Varadero för att jämföra...
Att jämföra med en Goldwing med 6 cylindrar är inte riktigt rättvist.
Först då vet du om du verkligen har problem.
Jag tycker att min cykel är stark och fin, drar jämnt redan på låga varv, men jag har ju inget annat att jämföra med.
Jag brukar tanka upp hojjen med 98 oktan över vintern då den innehåller mindre mängd etanol, medans jag under säsong kör på 95 oktan. Jag har inte märkt någon skillnad i hur hojjen beter sig när jag växlar mellan 95 och 98 oktan.
Jag är lite osäker på hur jag ska tänka om dina problem - det bästa vore om du kunde köra en annan Varadero för att jämföra...
Att jämföra med en Goldwing med 6 cylindrar är inte riktigt rättvist.
Först då vet du om du verkligen har problem.
Jag tycker att min cykel är stark och fin, drar jämnt redan på låga varv, men jag har ju inget annat att jämföra med.
Jag brukar tanka upp hojjen med 98 oktan över vintern då den innehåller mindre mängd etanol, medans jag under säsong kör på 95 oktan. Jag har inte märkt någon skillnad i hur hojjen beter sig när jag växlar mellan 95 och 98 oktan.
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Motor dör i låga varv
Det enda jag kan komma på är den där förhatliga avgasreningen. Min hoj var inte kul att köra mellan bilar i köer tidigare men efter att jag installerade en lambdaeliminator gick den mycket bättre på lågvarv. Du kan ju först testa med att koppla ur lamdasonden. Då får du ett motorlarm men ignorera det under testet bara. Kontakten sitter under tanken på vänster sida. En tvåpolig kontakt som är hyfsat enkel att komma åt om man lyfter lite på tanken. Om det blir bättre så är det enklaste att köpa en lambdaeliminator på eBay. Det är bara ett motstånd på 325 ohm som man sätter in i kontakten. Man kan ju förstås göra en själv också om man vill.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Re: Motor dör i låga varv
Är det denna du menade Janne?
Behöver man programmera denna efter installation?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Motor dör i låga varv
En sån är det ja. En mycket enkel sak. När man drar loss kontakten under tanken så är lamdan bortkopplad. Då larmar motorlampan. En lamdaeliminator är bara ett motstånd på 325 ohm som lurar elektroniken att sensorn fortfarande är inkopplad. Lambdasensorn reagerar nämligen lite trögt och speciellt vid låga varv och därför märker man ryckighet. När du tar bort sensorn slipper man det där lilla hoppandet.
Om du vill testa innan du köper en så ryck bara kontakten och låt motorlampan lysa. Kontakten är en tvåpolig kontakt som sitter under tanken på vänster sida i ett gummiskydd. Man kan se den om man kikar in med tanken i normalläge. Men du måste lyfta lite på tanken för att komma åt den. Den funkar utan ommappning eller nåt.
https://www.ebay.com/itm/321872339117
Om du vill testa innan du köper en så ryck bara kontakten och låt motorlampan lysa. Kontakten är en tvåpolig kontakt som sitter under tanken på vänster sida i ett gummiskydd. Man kan se den om man kikar in med tanken i normalläge. Men du måste lyfta lite på tanken för att komma åt den. Den funkar utan ommappning eller nåt.
https://www.ebay.com/itm/321872339117
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Re: Motor dör i låga varv
Tack Janne för ett snabbt svar!
Jag beställde kontakten, det kan ju aldrig bli sämre o kostnaden var ju rimlig, skall bli spännande att prova den.
Då du satte dit motståndet ökade bensinförbrukning efter det?
Jag beställde kontakten, det kan ju aldrig bli sämre o kostnaden var ju rimlig, skall bli spännande att prova den.
Då du satte dit motståndet ökade bensinförbrukning efter det?