Motor dör i låga varv

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Motor dör i låga varv

Inlägg av jumu »

Hej!
Troligen har jag något fel på hojen, då jag kör in i rondeller med låg fart har motorn stannat av har även hänt när jag skall svänga i väldigt låg fart, har jag hunnit o har lite fart får jag igång motorn igen genom att släppa upp kopplingen. Dock har cykeln alltid startad då jag trycker på startknappen vid dessa stopp. Känns väldigt otrevligt att bli stillastående i dessa situationer. Någon som varit med om liknande händelse? Var skall jag börja felsökningen?
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av Nesse »

Hur är tomgången på motorn? Dör motorn på tomgång då den är varm?
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av Daniel »

Min Varadero är likadan.

Jag minns att den doc mitt i lågfartsbanan när jag körde upp. Dessutom höll jag extra låg fart i den... En snabb omstart och lågfartsbanan klarades prickfritt, men roligt var det inte!

Jag har hört att detta är en av Varaderon's svagheter/problem, och jag har inte hört om någon bot.

Kommer det fram något här är jag idel öra!
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av jumu »

Inga problem med tomgången, känns som mc:n saknar bottenvrid när man kör på hög växel men låg fart
Upplever att den inte levererar vid varv under 2000, man får hela tiden jobba med att växla, stor skillnad med min Goldwing 1200 som rullar smärtfritt på låga varv o hög växel.
Ligger man på runt 3000 varv så upplever jag inga problem.(Varaderon).
Kan den vara mer känslig om man kör 95 oktan?
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av Daniel »

jumu

Jag är lite osäker på hur jag ska tänka om dina problem - det bästa vore om du kunde köra en annan Varadero för att jämföra...
Att jämföra med en Goldwing med 6 cylindrar är inte riktigt rättvist.
Först då vet du om du verkligen har problem.
Jag tycker att min cykel är stark och fin, drar jämnt redan på låga varv, men jag har ju inget annat att jämföra med.

Jag brukar tanka upp hojjen med 98 oktan över vintern då den innehåller mindre mängd etanol, medans jag under säsong kör på 95 oktan. Jag har inte märkt någon skillnad i hur hojjen beter sig när jag växlar mellan 95 och 98 oktan.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av JanneBoj »

Det enda jag kan komma på är den där förhatliga avgasreningen. Min hoj var inte kul att köra mellan bilar i köer tidigare men efter att jag installerade en lambdaeliminator gick den mycket bättre på lågvarv. Du kan ju först testa med att koppla ur lamdasonden. Då får du ett motorlarm men ignorera det under testet bara. Kontakten sitter under tanken på vänster sida. En tvåpolig kontakt som är hyfsat enkel att komma åt om man lyfter lite på tanken. Om det blir bättre så är det enklaste att köpa en lambdaeliminator på eBay. Det är bara ett motstånd på 325 ohm som man sätter in i kontakten. Man kan ju förstås göra en själv också om man vill.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av jumu »

D3FB05B7-C218-4569-BCE3-6E467131BC41.png
Hittade på nätet: o2 oxygen lambda sensor elimination for Honda XLV 1000 Varadero 2003-2013. Från GB.
Är det denna du menade Janne?
Behöver man programmera denna efter installation?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av JanneBoj »

En sån är det ja. En mycket enkel sak. När man drar loss kontakten under tanken så är lamdan bortkopplad. Då larmar motorlampan. En lamdaeliminator är bara ett motstånd på 325 ohm som lurar elektroniken att sensorn fortfarande är inkopplad. Lambdasensorn reagerar nämligen lite trögt och speciellt vid låga varv och därför märker man ryckighet. När du tar bort sensorn slipper man det där lilla hoppandet.
Om du vill testa innan du köper en så ryck bara kontakten och låt motorlampan lysa. Kontakten är en tvåpolig kontakt som sitter under tanken på vänster sida i ett gummiskydd. Man kan se den om man kikar in med tanken i normalläge. Men du måste lyfta lite på tanken för att komma åt den. Den funkar utan ommappning eller nåt.
https://www.ebay.com/itm/321872339117
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Motor dör i låga varv

Inlägg av jumu »

Tack Janne för ett snabbt svar!

Jag beställde kontakten, det kan ju aldrig bli sämre o kostnaden var ju rimlig, skall bli spännande att prova den.
Då du satte dit motståndet ökade bensinförbrukning efter det?
Skriv svar