Dubbar min Transalp

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
PeterHJ
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 24 mar 2022, 14:28
Answers: 0
Hoj: Transalp Xl 700 V -2010
Ort: Nacka

Dubbar min Transalp

Inlägg av PeterHJ »

Hej alla,

tänkte bara inspirera de som ev. går i samma tankar som jag haft de senaste åren och nu gjort slag i saken!

Jag beställde dubbar (iGrip) till min XL700 eftersom jag pendlar året runt. Jag är nöjd över förväntan!
Visst det kostade en slant (tror det landade på 800kr för 250 dubbar). Jag började idiotiskt nog med bakdäcket, så fram fick lite för få dubbar, men det funkar. Innan jag dubbade tog jag mig knappt uppför backen bakom huset om det låg snö, men med dubbade däck så jävlar i mig vilken skillnad.
Lite knepigt att skruva i dubbarna på rätt / samma djup, men resultatet blev ok.

Däcken känns helt ok på asfalten också, och till min tjejs glädje så håller jag nere farten (max 90 knyck) för att inte dubben ska sitta längre.

Mina däck är Anakee Wild bak (nöjd med det men det slits fort) och TKC80 fram. Det är ett speciellt däck måste jag säga. Tog ett tag att vänja sig, och höll nästan på att gå omkull i första kurvan efter jag skiftat till det däcket. Hojen slingrar sig liksom, men man vänjer sig. Besiktningskillen i fjol tyckte det var rent av läskigt att köra min hoj :lol: . När frysgraderna är över blir det nya däck, inte bestämt vilka men det lutar åt Anakee II både fram och bak som jag hade innan. De är het värdelösa i terräng om det är blött, det var därför jag testade Anakee Wild + TKC80.

I år tänkte jag lägga om däcken själv, men oroar mig lite för bl.a balansering, har bara lagt om däck på lättare hojar och mopeder förr genom åren. Men hur svårt kan det vara? Jag tänker på alla YouTubers som kör runt jordklotet på egen hand och sköter all service själva.

Någon annan som har erfarenhet av att dubba ?

Ska dokumentera mina (troligtvis taffliga) försök till däckskifte, kanske redan nu går ut med en varning för starkt språk i kommande video... 8)

Dubbar Transalpen
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Dubbar min Transalp

Inlägg av Ralf-FIN »

@PeterHJ

Flyttade ditt inlägg under denna kategori då du lagt in det under "Reseberättelser" vilken jag antar inte var meningen.

Men stort tack för din detaljerade insikt om dubbade däck för Transalpen, det är sällan det upplyses om sånt här *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Dubbar min Transalp

Inlägg av Daniel »

@PeterHJ

Jag är nog sist i kön att köpa dubbar till MC-däck, men jag tittar mer än gärna på om du har still- eller rörliga bilder på montering och körning!

Modigt att köra när det är halt!
Intressant sidoeffekt att det som motiverar dig att sänka farten inte är halkan, utan rädslan att tappa dina dubbar!!
Skriv svar