Bromsvätskebyte Varadero XL1000 2010.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tomas Olander
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 maj 2019, 23:42
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Vessigebro

Bromsvätskebyte Varadero XL1000 2010.

Inlägg av Tomas Olander »

Hej !
Undrar om det är lätt att byta bromsvätska på min Varadero XL1000 2010 med ABS ?
Eller ska man lämna in den på Honda verkstad och vad kan det kosta ca: ?
Har ingen lust med massa strul med luft i systemet!
Tror Varaderon har kombibromssystem eller vad det heter.
Vore tacksam för hjälp och svar !
Mvh Tomas
av Jan-Olov » fre 28 jan 2022, 14:28
Jag byggde en enkel konstruktion med en större akvariumpump och glasburk med lock. Burken fick två hål i locket med anslutna slangar den ena till botten ock den andra bara så att den kom in samt tätade med silikon. Jag anslöt sugsidan på pumpen till slangen under locket den andra till luftningsnippeln, bromsvätskelocket avlägsnades och fylldes på sedan var det bara att pumpa med bromsen tills vätskan hade bytts inget slabb eller spill, kolla att det inte vätskan kommer upp för mycket i burken så att det sugs in i luftpumpen. Man får inte heller glömma vänstersidan om framhjulet att byta vätskan till kombibromsen där är en även en luftningsnippel. Undertrycket i burken gör att det går jättelätt.
Go to full post
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Bromsvätskebyte Varadero XL1000 2010.

Inlägg av JanneBoj »

Dels så står det om detta i servicemanualen servicemanualen sen fins det ett tidigare inlägg här .
Jag har inte gjort det själv men det bör jag nog ta tag i.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Bromsvätskebyte Varadero XL1000 2010.

Inlägg av Jan-Olov »

Jag byggde en enkel konstruktion med en större akvariumpump och glasburk med lock. Burken fick två hål i locket med anslutna slangar den ena till botten ock den andra bara så att den kom in samt tätade med silikon. Jag anslöt sugsidan på pumpen till slangen under locket den andra till luftningsnippeln, bromsvätskelocket avlägsnades och fylldes på sedan var det bara att pumpa med bromsen tills vätskan hade bytts inget slabb eller spill, kolla att det inte vätskan kommer upp för mycket i burken så att det sugs in i luftpumpen. Man får inte heller glömma vänstersidan om framhjulet att byta vätskan till kombibromsen där är en även en luftningsnippel. Undertrycket i burken gör att det går jättelätt.
jan-Olov
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Bromsvätskebyte Varadero XL1000 2010.

Inlägg av peppe »

Tja, fråga om pris på verkstaden, det är ett riktigt viktigt jobb, slarva inte med det. Jag testade på en 82:a, XV 750 SE, Det va inte lite ”kinkigt” o få ut all luft samtidigt som ny vätska ska in utan luft. Det blir Välinvesterade kronor! Vi vill ha dig på vägarna.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Bromsvätskebyte Varadero XL1000 2010.

Inlägg av Jan-Olov »

Luft i bromsrören, det var därför jag hittade på min konstruktion, har man bara koll på behållaren så funkar det. Konstruktionen bör till och med funka med en vanlig dammsugare.
jan-Olov
Skriv svar