Ni som bytt fr Varadero till Afrika Twin, är ni nöjda?
Skall jag byta upp mig, funderar på detta?
Vad finns att vinna på detta ev byte?
Ge mig lite feedback om för o nackdelar med ett byte!
Peppe i Blekinge
Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
Hej Peppe
Du kanske redan har gjort ditt val, med byte.
Men jag gjorde byte, eller jag köpte samtidigt med att ha kvar Varaderon.
Fördelar med AT är, att den känns mycket roligare och smidigare på grus och små stigar i skog och terräng.
Jag köpte DCT modellen och det kan jag rekommendera, iallafall att testa en.
Nackdelar med AT är tankvolumen (min är en 2016 med 18 Liter.. Dom nya 2020, har 24 Liter), men det kan ändå kännas bra att får sträcka lite på benen, efter 41 mil, jämt emot 50+, på en Varadero.
Båda är bra touring hojer, men sadeln på Varadero är ju bäst.
Jag kompenserar med att stå upp några kilometer, så är rumpan nästan som ny igen...
Jag kommer inte att gå tillbaka till Varadero igen, som första hoj.. Kanske som samlarobjekt..
Detta var lite av min upplevelse om att byta från Varadero till Africa Twin.
Du kanske redan har gjort ditt val, med byte.
Men jag gjorde byte, eller jag köpte samtidigt med att ha kvar Varaderon.
Fördelar med AT är, att den känns mycket roligare och smidigare på grus och små stigar i skog och terräng.
Jag köpte DCT modellen och det kan jag rekommendera, iallafall att testa en.
Nackdelar med AT är tankvolumen (min är en 2016 med 18 Liter.. Dom nya 2020, har 24 Liter), men det kan ändå kännas bra att får sträcka lite på benen, efter 41 mil, jämt emot 50+, på en Varadero.
Båda är bra touring hojer, men sadeln på Varadero är ju bäst.
Jag kompenserar med att stå upp några kilometer, så är rumpan nästan som ny igen...
Jag kommer inte att gå tillbaka till Varadero igen, som första hoj.. Kanske som samlarobjekt..
Detta var lite av min upplevelse om att byta från Varadero till Africa Twin.
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
@Jokern, trevlig websajt du har
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
WTF...!!!!
Jag har sagt upp min websida, för längesen..
Nu finns det bara hål i den....
Jag ska ta bort länken nu..
Tur att du såg det, @JanneBoj
Jag har sagt upp min websida, för längesen..
Nu finns det bara hål i den....
Jag ska ta bort länken nu..
Tur att du såg det, @JanneBoj
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
Bra där @Jokern
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Re: Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
Jag har haft en VFR 800 X mellan Varaderon och AT (2020, 1100 motorn). Jag håller med Jokern att AT är smidigare och lättare på grusväg och rent generellt bättre balans på den då vikten ligger lägre. Tankvolymen är 18,8 resp 24,5 för Adventure Sports. Men om man kör lugnt (70-80) kan man komma en bit med dem mindre tanken med. Bitvis var jag förra helgen nere i 3 mil per liter, kanske 2,4 i snitt (kul med förbrukningsmätare). DCT... jag säger bara JA! hur skönt som helst med den, lite stökig i låg hastighet i "D" läget, men helt ok ändå. Kan inte växla bättre själv när det gäller att köra om andra fordon ("S" läge)... Sen alla inställningar man kan göra och de färdiga "motor-profilerna" är ju kul. Grusläget fungerar bra tycker jag när man kommer ut på grus och touringläget på vanlig väg. Mitt tips är också att testa dct-modellen. Så skönt att slippa växla...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
Hej o Tack för era svar/upplevelser med Vara respektive AT. Nu vet man vad som gäller om det skulle bli fler rankar på en AT.
I nuläget får Varaderòn va kvar, den är ju djävlig go o köra, nackdelen är tyngden o storleken om man vill leka, på ej asfalt eller bra grusvägar.
Kanske Transalp kan va ett alternativ!?
Ha de
I nuläget får Varaderòn va kvar, den är ju djävlig go o köra, nackdelen är tyngden o storleken om man vill leka, på ej asfalt eller bra grusvägar.
Kanske Transalp kan va ett alternativ!?
Ha de
Re: Skall man Byta, fr Varadero t Afrika Twin?
Njaa, Alpen är ingen vidare grushoj med nyare modeller, tycker jag. 600:an var helt ok, men den 700 jag har nu har blivit rejält mer väginriktad.
Bara min tioöring...
Bara min tioöring...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen