Hej
På min 2007 Varadero så går inte alltid växeln i när jag växlar ner (går nedåt på växelpeten) Men släpper jag då ut kopplingen lite så klickar växeln i direkt (utan belastning/tryck från foten på peten).
Vid uppväxling, acceleration (pedal uppåt, så klickar växlarna i 100%-igt. Vad kan vara orsaken?
Mvh
Växeln går inte alltid i
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Växeln går inte alltid i
// //
Re: Växeln går inte alltid i
Det där lät ju inget kul, hoppas du får bra tips här.
Jag läste någonstans om det är för mycket motorolja så kan liknande ske. Minns jag rätt ska glaset vara precis "halva"
Rekommenderad nivå ska vara strax över halva glaset på motorblocket
Jag läste någonstans om det är för mycket motorolja så kan liknande ske. Minns jag rätt ska glaset vara precis "halva"
Rekommenderad nivå ska vara strax över halva glaset på motorblocket
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Växeln går inte alltid i
Jag lärde mig ett knep som jag alltid använder, sätt lite tryck på växelpedalen sedan dra in kopplingen, växeln går in mycket lättare. Detta knep har jag sett att många använder.
jan-Olov
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Växeln går inte alltid i
Ok, jag ska kolla om jag ska minska oljenivån lite.
Att lägga tryck är ju en idé men borde inte riktigt behövas om allt är som det ska och det är bara vid nedväxling, oftast när jag går mellan 3-2 och ibland även ner till ettans växel.
Att lägga tryck är ju en idé men borde inte riktigt behövas om allt är som det ska och det är bara vid nedväxling, oftast när jag går mellan 3-2 och ibland även ner till ettans växel.
// //
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Växeln går inte alltid i
Jag har också det problemet. Det kan bli lite jobbiga situationer ibland. Ska testa Jan-Olovs knep. Tack för tipset.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Växeln går inte alltid i
Annars kan man prova att byta till en annan olja nästa gång vid service.
Vad jag har hört funkar oljor olika på olika hojar. Själv kör jag Motul halvsyntet och den har funkat bra.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Vad jag har hört funkar oljor olika på olika hojar. Själv kör jag Motul halvsyntet och den har funkat bra.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Växeln går inte alltid i
Här sitter jag och kommer med tips till andra, och så upptäcker jag att det är samma problem med att få min växellåda att gå smidigt med växlarna.Som tex från stillastående på neutral och ska peta i ettans växeln, det blir ett ganska hårt "ryck" Tar då en titt på oljeglaset och ser inte ens nivån..det är för mycket olja i motorn sedan verkstan bytte på den(dom peta nog i 4 liter
Nu ska jag ställa cykeln spikrakt och tömma ur olja så glaset visar till hälften, eller nån mm över halva. Kommer bli mycket intressant att se om det gör skillnad
OBS: Hojen skall EJ stå på centralstödet när oljenivå kontrolleras (viktigt)
För övrigt är det svårt att hålla hojen rakt OCH samtidigt titta på glaset där nere om man inte får med sig en kamrat som kan hålla i densamma. Detta blir mitt projekt imorgon
Nu ska jag ställa cykeln spikrakt och tömma ur olja så glaset visar till hälften, eller nån mm över halva. Kommer bli mycket intressant att se om det gör skillnad
OBS: Hojen skall EJ stå på centralstödet när oljenivå kontrolleras (viktigt)
För övrigt är det svårt att hålla hojen rakt OCH samtidigt titta på glaset där nere om man inte får med sig en kamrat som kan hålla i densamma. Detta blir mitt projekt imorgon
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Växeln går inte alltid i
Hur gick det, noterade du någon skillnad? Isf ska jag också tömma ur lite olja. Min ligger i nuläget på maxnivå.
// //
Re: Växeln går inte alltid i
Ja som sagt, min nivå ligger över maxnivån och det ska jag ändra på så fort jag får lite tid över.
Så det ligger nära i tid att tömma ur olja till rätt nivå
Så det ligger nära i tid att tömma ur olja till rätt nivå
Re: Växeln går inte alltid i
Nu har jag tömt ca 3-4 dl olja och då visar glaset strax över halva, och med det gick växlarna betydligt lättare.
Var lite orolig för att släppa på bottenpluggen och inte få dit den med rätt gäng innan det åkt ut för mycket olja men det var inga som helst problem att göra kontrollerat
Var lite orolig för att släppa på bottenpluggen och inte få dit den med rätt gäng innan det åkt ut för mycket olja men det var inga som helst problem att göra kontrollerat
Re: Växeln går inte alltid i
Hoppas någon fick växlarna att lättare "gå" i med mindre mängd olja.
I mitt fall blev det 3.6 dl mindre olja och växlarna funkar som önskat
Som sagt,oljenivån ska vara strax över halva glaset
I mitt fall blev det 3.6 dl mindre olja och växlarna funkar som önskat
Som sagt,oljenivån ska vara strax över halva glaset