Sida 1 av 1

Oljeläckage

Postat: tor 21 maj 2020, 14:17
av Leif Lindeskov
Har en Transalp 05:a som läcker olja, hittar inte var det kommer ifrån. Trodde det kom vid oljefiltret, bytte olja och filter, men ingen skillnad. Tror det kan komma från oljetrycksgivaren, är det någon här som råkat ut för något liknande?

Re: Oljeläckage

Postat: tor 21 maj 2020, 14:52
av Fibern
Jag har kört -96:a Transalp sex år och nu -00:a Africa Twin i fyra och aldrig sett en enda droppe under någon av dessa. Varken vid varm eller kall motor. Då har du otur.
Om det är oljetrycksgivaren, sitter väl den på sidan intill oljefiltret. Det borde lätt kunna ses om det är läckage vid den. Är det så, känn efter om den sitter löst. Annars är det nog bara att byta.
Det kan komma fler som läst detta och som har ide'er eller varit med om liknande.

Re: Oljeläckage

Postat: fre 22 maj 2020, 05:16
av Leif Lindeskov
Har tvättat rent och dragit till oljetrycksgivaren men det läcker ändå. Ser ut att läcka vid vattenpumpen, men det är olja och inte kylarvätska som läcker.

Re: Oljeläckage

Postat: fre 22 maj 2020, 15:24
av Fibern
Då har troligen o-ringen i pumphuset märkligt nog på något sätt skadats. Har service av kylsystemet gjorts nyligt?
Vad jag inte vet, är om vattenpumpens inre del ligger i oljebad. Borde inte det, då det bara går en slang ut från densamma.
Däremot verkar den inte vara svår att ta lös. Inre delen av pumpens runda kropp har en o-ring som tätar i hålet på blocket, men där tycker jag inte det ska kunna komma olja. Har du kollat så du inte har olja i kylvätskan?
Jag hoppas någon fler kan bistå med teknisk support, då jag själv inte haft anledning att utforska den delen specifikt.

Re: Oljeläckage

Postat: lör 23 maj 2020, 20:05
av Skoogsnisse
På undersidan av vattenpumpen finns ett dräneringshål som olja eller kylvätska kommer ut om det om tätningarna på pumpaxeln läker.
Om det är kylvätska som läker måste pumpen bytas om det är olja som läker tror jag att det går att byta axeltätningen.
vpump.jpg

Re: Oljeläckage

Postat: sön 24 maj 2020, 09:42
av Fibern
Du har nog rätt Skogsnisse. Visst sitter den ena slangen i locket och den andra, som jag kan se på bild i Haynes, sitter i pumphuset. Då är det o-ringen i pumpens förlängda del som går in i blocket, som är otät.

@Leif Lindeskov, Om du inte redan hunnit, töm hojen på olja och kylvätska och demontera pumpen för att byta o-ringen. Lilla hålet är till att indikera vatten- eller olje-läckage.
Den borde vara lätt att lossa och locket behöver inte tas loss. Bara de två bultarna (främre och bakre) behöver lossas för att dra ut hela pumpen. Öppnar du locket, bör den o-ringen också bytas.
När pumpen ska på plats, observera läget på pumpaxelns skåra, så att den står i rätt läge till drivsidans tapp.