En liten rapport från mitt/vårt besök på MC-mässan i Göteborg 2020
(Notera att det är
mina personliga observationer/åsikter som avhandlas)
Jag hade ju lyckats synka in ett jobbmöte så jag hade varit i Moss i Norge i två dagar, så där hoppade jag in åt hyrbilen och drog söderut kl 14 på fredagseftermiddagen. Körde non-stop hela vägen till Torp i Uddevalla där jag gjorde ett litet besök på bolaget, där stötte jag på Jan som tydligen kört bara nån minut framför mig, så efter avslutade affärer så for vi och hämta Peter. Med honom med i bilen så körde vi då till Landvetter där jag lämnade in hyrbilen och så satt vi då på med Jan hem till Magnus.
Där välkomnades vi glatt av Magnus och hans katt och också av Håkan & junior som kommit för att hälsa på efter att de varit på mässan på fredagen.
Sot arrival.JPG
gänget samlat på fredag.JPG
Magnus bjöd på smarriga tacos och gott vin och vi bidrog med pilsner och en liten matsnaps. Håkan & junior for sen hemåt, men det fanns mycket att diskutera så klockan blev ganska sen innan vi kom oss i säng.
På lördagsmorgonen väcktes Jan och jag av Peters telefon som var inställd på väckning kl 08.30, det var ju omtänksamt av Peter att lämna den bredvid oss som sov i soffan så att den inte skulle störa honom som sov i ett annat rum. Lite segt att komma igång den tiden, men efter ett par hugg i foten som man rörde på under filten av katten så var man väldigt vaken
vakna på lördag.JPG
Vi startade upp köket och efter en rejäl frukost så var vi så småningom redo att börja tänka på mässa.
frukost lördag1.JPG
En rejäl vilostund i soffan dock efter frukosten innan vi kände oss tillräckligt laddade att dra iväg…
innan avfärd lördag.JPG
Väl på mässan…
Vi möttes först av den nya Suzuki V-Strom 1050. Förhållandevis billig hoj med 106 hk och en vikt på 236 kg, så inte en alldeles fy skam specification. Lite plastig känsla och utseendemässigt så har man gått lite retro med anknäbben som ju var utmärkande för DR 800 Big som producerades på 90-talet, en look som ju också en tysk hojtillverkare sedermera anammade.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 50_20.html
vstrom.JPG
Sen var det dags för Hondamontern där ju förstås Africa Twinnens olika specar kollades in, jag är väl ganska övertygad att samtliga här på forumet är väl bekanta med dem, men här är nu linken till infon
https://powersports.honda.com/street/ad ... frica-twin
Min kommentar är väl att standardmodellen med sina 227 kg och 101 hk är en väl godkänd spec. Men ATAS som går upp till 250 kg börjar ju närma sig Varaderon i vikt och det är ju knappast rätt väg att gå för en hoj som ska ha offroadpotential. Vill man då ha nåt mera (tyngre) touringorienterat som tål grus så börjar ju en bra begagnad Crosstourer verka som det klokare alternativet.
Men en snygg hoj..
at1.JPG
at2.JPG
at3.JPG
at4.JPG
Sen passerade vi Kawasakimontern och fluktade lite på nya Versysen. 118 hk och en vikt på 253kg, så även den ganska tung. Lite plastigt intryck men annars en utseendemässigt trevlig hoj, lite mera åt touring hållet kanske.
https://www.webbikeworld.com/2020-kawas ... iew/#specs
versys.JPG
Sen dags för Yamahamontern där det var nya Tenere 700 som intresserade. Offroadinspirerad och smidig hoj och personligen så gillar jag det avskalade konceptet med minimalt med elekronik (som kan jävlas). Specen säger 205 kg och 73 hk så absolut en intressant hoj för den som reser lättlastad och gillar att ta de mera utmanande vägarna. Ska man däremot köra mer än 500 km per dag så gäller det att fixa en bekvämare sadel.
https://ultimatemotorcycling.com/2019/0 ... ast-facts/
t7.JPG
Påväg vidare så blev även en Indian provsatt… men inget som lockade det minsta med den..
ndian.JPG
Vi passerade sen Moto Guzzi och säga vad man vill om italienarna, men de går sin egen väg. Deras adventuremodell Stelvio är inte längre i produktion utan nu är det V85TT som gäller. Enligt specen 79 hk och vikten ca 230 kg, så inte fullt så imponerande. Men det vet vi ju att det bryr sig inte Moto Guzzifolket om och personligen tycker jag absolut att deras hojar faktiskt har sin egen look som är ganska cool, men inget för mig dock.
https://www.motoguzzi.com/motoguzzi/CA/ ... l-data.pdf
guzziV85tt.JPG
En snabb titt också På Triumphs Tigermodeller, 1200 på 244 kg och 137 hk, så den lite touringinriktad med tanke på vikten. 900 på 212 kg och 94 hk så båda två med en ganska hygglig spec.
https://moto-bike2020.com/new-model-tri ... nd-photos/
https://www.advpulse.com/adv-news/trium ... -for-2020/
tiger1200.JPG
tiger900.JPG
Vi hade ju sparat det bästa till sist
så då anlände vi till KTM-montern. De två modeller vi tittade mest på var 1290 Super Adventure S och R. Vikten på 240 kg och 160 hk på R-modellen, så visst finns det tryck i hojen, men visst sticker vikten en i ögonen. 1190 R väger också 240 kg med 148 hk och 1090an är 230 kg och 125 hk. R-modellerna då med en spec som är tydligt offroadinriktad. Sen synade vi 1290 Super Adventure S lite noggrannare då den kanske är lite mer touringinriktad, samma 160 hk men en vikt på 215 kg, så här finns det att dra på med. En riktigt bekväm hoj som säkert är kul på landsväg, men heller inte skräms av grusvägar. Peter tyckte i alla fall att han satt riktigt bra på den.
Specs för modellerna i fråga
https://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/KTM5.html
1290advR.JPG
1290advS1.JPG
1290advS.JPG
Nya GS 1250 med sina 268 kg och 136 hk är inte heller rätt väg att gå tycker jag då den börjar vara en veritabel kluns, sen finns ju också den nya GS 850 med 94 hk och en vikt på 230 kg vilket väl ska ses som medelmåttigt. Blev inga BMW-bilder denna gång.
Träffade under dagens lopp några bekanta också, Sture stötte vi på nästan direkt vi kom in och Olle & Margareta (“Twowheeltours” som jag körde med i östra Finland i juli 2014) mötte jag där senare på eftermiddagen. Sen blev det ju också ett par pilsnerpauser vid de lämpligt placerade vattenhålen då törsten vill komma krypande då man jobbar hårt med att vandra mellan alla utställare
paus1.JPG
Notera här att för att få en fullständig jämförelse så bör man ju titta till alla olika versioner som finns av dessa modeller och det finns ju idag också en hel massa olika nivåer på elektronik, körinställningsmöjligheter och alla möjliga tillbehör och tillgång till dessa, så därför blandade jag inte in priser då det finns så många alternativ. Men visst... det finns både dyrare och billigare och sånt mittemellan, allt beror väl egentligen bara på vad man själv vill ha och är beredd att betala. Lite detsamma med vikten som kan variera beroende på vilken version det är av nån modell
Så... till sist kände vi oss nöjda med dagen då det meddelades att det var stängningsdags, så vi la vår tillit till de allmänna transportmedlen och snart var vi då hemma hos Magnus igen.
Köket drogs igång direkt med pommes i fritösen och fläskfile i pannan. Magnus hade ju lovat hempiskad Bea så han drog igång vispandet
magnus bea1.JPG
Resultatet blev en alldeles ypperligt god middag
middag.JPG
Mätta och belåtna och efter en lång dag på mässa så såg det ut såhär en halvtimme efter middagen
afterdinner.JPG
Så jag lämnades ensam med katten som sällskap då en sista pilsner skulle ner innan läggdags
afterdinner1.JPG
Nästa morron vaknade jag igen då katten högg mig i tårna och efter en stund så var vi alla vakna, Magnus fixade frukost med Ramseys äggröra, kaffe o mackor och sen hade vi ett par timmar att slappa innan det var dags för hemresa. Vi sa Tack och på återseende åt Magnus och Jan & Peter skjutsade mig till Landvetter innan de drog norrut. Min flygrutt var via Arlanda till Vasa och jag kom hem strax efter kl 21.
Så tack alla inblandade för ett riktigt trevligt veckoslut