Sida 1 av 1

Kablar

Postat: mån 21 okt 2019, 22:02
av simba777
Hej,undrar om någon vet vart dessa 2 kablar ska vara dragna till,var avklippta
IMG_8509.JPG
IMG_8508.JPG
när jag köpte hojen,verkar som om dom suttit i ett relä,som hängde löst vid sidan om tanken,hojen är en TA 600V 1998,kablarna utgår från gashantaget,och allt tycks fungera utan dessa inkopplade,skickar med bilder.

Re: Kablar

Postat: mån 21 okt 2019, 22:41
av Hynboholm
Är det två kablar alltså? Jag trodde att det var två bilder på samma kabel? Har du mätt om det finns ström på dom? Direktström eller tändningsstyrd i så fall?
Kan det ha varit någon extrautrustning monterad, tex GPS, 12v cig.uttag, extraljus, värmehandtag eller liknande?

Re: Kablar

Postat: mån 21 okt 2019, 22:46
av simba777
Ja,det är 2 kablar som går ut till 1 röd,skumt,har inte provmätt,ska göra det nu,återkommer :-)

Re: Kablar

Postat: mån 21 okt 2019, 23:04
av simba777
Tog loss båda kablarna från handtaget,då funkade inte bromsljuset,undrar var den röda kabeln ska gå till?

Re: Kablar

Postat: tis 29 okt 2019, 21:13
av Nesse
Extra bromsljus kanske?

Re: Kablar

Postat: ons 30 okt 2019, 05:25
av Fibern
Har det suttit handtagsvärme på hojen, där man tagit pluspolen från bromsljus-kontaktens ledning vid handtaget och överfört till denna via ett relä?
Till både främre och bakre kontakt, går plusledning från säkringen (15A) och ut till lampan, så det tyder ju på att något varit kopplat till den främre. Det ser i vart fall ut att vara något eftermonterat.
Har du inte möjlighet kolla detta av den du köpt hojen av?

Re: Kablar

Postat: tor 31 okt 2019, 15:16
av simba777
Ok,ja så kan det ju vara,att det varit handtagsvärmare tidigare på hojen,har varit i kontakt med 2 senaste ägarna,men dom hade ingen aning om vart kablarna varit inkopplat till,tackar för svaren iaf.

Re: Kablar

Postat: tor 31 okt 2019, 18:08
av Fibern
@simba77
Du kan ju använda dig av detta om du funderar på att montera handtagsvärme. Förutsatt att det ligger 12V på när tändningen är påslagen.

Re: Kablar

Postat: tor 31 okt 2019, 18:41
av simba777
Ja precis,bra ide,färdigkopplat och klart :-)

Re: Kablar

Postat: sön 09 feb 2020, 17:06
av MoraNises
Har köpt en TransAlp 650 som jag skall montera handtagsvärmare på.
Är det lämpligt att hämta ström från bromsljuskontakten?

Re: Kablar

Postat: mån 10 feb 2020, 05:19
av Fibern
Hej MoraNises.
Lämpligheten kan alltid diskuteras. Möjligt är det nog. Säkringen till bl.a. bromsljusen är på 15A. Fast då servar den även signalhorn, blinkers, bakljuset och instrumentbelysning. Dessutom står i Haynes manual även sidelight. Har våra hojar sidoljus?
Med reservation för felräkning (översättning) får jag fram följande, varför en 15 Ampere säkring känns väl-dimensionerad.
Bromslykta 21W
Skyltlyse 5W
Sidoljus 5W
Blinker 3,4W
Oljetr.lampa1 ,7W
Sidostödsindik. 1,7W
Instr.bel. 3x1,7 = 5,1W
Heljus.indik. 1,7W
Frilägesind. 3,4W
Detta plus handtagsvärmare och signalhorn, på för mig okänd effekt, men gissningsvis 10W, ger en effektförbrukning, om alla är i bruk samtidigt, bortåt 90 Watt, vilket skulle dra 7,5 Ampere.
Om du monterar handtagsvärmare utöver nämnda komponenter ökar belastningen med 2,6A om det är en 30 watts värmare. Det borde säkringen tåla.
Jag hade nog däremot valt att dra en kabel direkt från plus på batteriet. Säkrad av med 5-10 A. Då kan man med en kopplingsplint ansluta mer utrustning, DRL-lyktor etc.
Det är mycket lätt dra kabel från batteriet i våra hojar och då vet du att om bromsljus eller annat fallerar, så är inte handtagsvärmarna inblandade.

Re: Kablar

Postat: tis 11 feb 2020, 20:12
av Stefan
Jag instämmer med mycket av vad fibern säger, men jag skulle komplettera med att peta in ett relä på vägen, så slipper du stå med tömt batteri när du glömde stänga av handtagen... (Been there, done that :))

Alltså, dra en kabel från något som har ström med tändningen på till spolen på reläet, jorda andra sidan. Dra sen en annan från batteriet, via kontakterna i reläet och upp till värmehandtagen, och jorda även deras minussida. Kabeln från batteriet bör säkras av nära batteriet, det är främst kabeln du skyddar.

Re: Kablar

Postat: ons 12 feb 2020, 09:25
av Fibern
Helt riktigt Stefan.
Kan dessutom i sammanhanget undra över 15 Amperes säkring till de komponenter jag radade upp. Vad kan i dessa behöva så kraftig uppsäkring?
Det enda jag inte vet effekt på är signalhorn, men det kan väl knappast överstiga 10W. Eller?

Re: Kablar

Postat: tor 13 feb 2020, 23:27
av Stefan
Fibern, styrkan på säkringen torde mer handla om kabeldimension och annat på vägen till förbrukarna + lite reserv (inte ligga precis på gränsen). Gissar jag...

Re: Kablar

Postat: fre 14 feb 2020, 06:24
av Fibern
Inget konstigt med att en säkring har rejält med överkapacitet. Men att ha så pass hög överkapacitet där samtliga komponenter vid samtidig belastning drar högst 6 A, (även om signalhornet behöver 20 W) mindre än säkringens kapacitet, tycker jag ändå känns överdrivet. Eller har jag räknat fel någonstans?
Inget långt fordon med kablar som behöver dimensioneras upp. Istället är det väl så att med klena kablar och hög uppsäkring, finns risk för överhettning i en kabel vid eventuell kortslutning vid ett kabelbrott.
Nu kanske vi stannar här, så vi inte söndertrasar MoraNises kabel-fråga.

Re: Kablar

Postat: fre 14 feb 2020, 21:35
av Stefan
Ja, det finns ett aspekter att resonera kring, men som du säger, det kan vi ta en annan gång, jag tror MoraNises fått ett relevant svar.