Kåpglas

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Jo och så skulle det ju vara väldigt intressant att veta hur lång Sleezegrinder är, eftersom han gillade Laminar-läppen. Earth to Sleezegrinder, come in Sleezegrinder...
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

På mitt glas finns ingen kant bara en plastlist som går att ta bort. Har dock inga stora förväntningar på en sån där liten sak och skulle tro att den funkar bäst om det är vindstilla eller ingen sidovind.
Gjorde en egen "flärp" på min förra TA där jag hade att extra högt kåpglas jag importetar från Tyskland men det var ganska instabilt och svajigt. Och funka bara vid vindstilla.
Kan ju tänkas fungera bättre med en stabilare konstruktion. Hör av mig om och när jag får tillfälle att testa. Tid och väder styr.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Nu är "flärpen" eller spoilern som Touratech kallar den provkörd, köpt och testad. Blev en klar förbättring för mig som förare då luftströmmen förflyttades c:a en dm högre med den största spoilern som bygger 13 cm på höjden. Tillsammans med öronproppar är det nu riktigt behagligt tyst.
Men det bästa ändå och som gjorde flärpen nödvändig var att passageraren slipper polka-tendenser för sin skalle. Alternativet hade nog varit att byta ut Touratech kåpan mot orginalet eller ett förhöjt Honda orginal som jag tror skulle passa mig bättre som är 170 cm över havet.

Är lite besviken på Touratech och kåpglasfabrikanter överhuvudtaget som när de säger att just deras är noga utprövat också borde kunna deklarera för vilka personers längder deras kåpglas borde funka. Jag som är 170 och får luftströmmen i landsvägsfart på toppen av hjälmen är tydligen för lång eller för kort för kåpglaset. Man borde inte vara över 165 alt. längre än c:a 185 för att passa deras glas med samma längd på överkroppen....!

Nu är flärpen införskaffad till ett pris som säkert får en del att baxna. 895 spänn för ett lite ynka plexiglas på 13 ggr 23 cm c:a, som man skulle kunna fixa själv kan tyckas. Men det är nog lite svårt det för fästet är en liten genial konstruktion som i princip funkar som en klädnypa med fyra gummifötter på var sida som klämmer fast spoilern. Lätt att ta bort och sätta dit utan den minsta åverkan på kåpglaset. Fast jag blev tvungen att ta bort plastlisten runt kåpan. Om man dessutom lägger till en hundring får man ett låsbart.

Nackdelar:
En nackdel är att man kan inte ställa vinkeln på flärpen utan det blir vad det blir och därför var försäljaren på Touratech noga med att jag skulle provköra innan köp.
En annan nackdel kan vara att det kan knappast kan sägas vara snyggt.
Och ur säkerhetssynpunkt kan man också fundera då fästet i aluminium sitter i höjd med munnen ungefär så det kan bli en rejäl kyss om man dyker och har otur.
Det ex. jag har bygger ganska högt och tycker att det är litet i vägen och stör sikten vid regn. Finns spoilar i olika storlekar.

Tänkte lägga in en bild men hur gör man......?
[/img]
Länk: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/uni ... 390-0.html
Senast redigerad av GeCe † den ons 20 aug 2008, 11:25, redigerad totalt 2 gång.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Laminar lip

Inlägg av Tenore Diavolo »

Gjorde slag i saken och beställde en Laminar lip från www.baehr.fi. Fick läppen igår. Monteringen är smått omständig, men verkar väl genomtänkt. Tillverkaren rekommenderar att man fäster läppen tillfälligt med maskeringstejp och prövar olika höjder innan man sätter fast det (går montera om i efterhand).
Så igår fick jag läppen, och gav mig genast ut och började testa. Funkar hur bra som helst! Med läppen i rätt höjd för mig som är 176 lång så är turbulensen borta. Ljudet är ungefär samma som om jag ställer mig upp. Dessutom hittar jag ett läge om jag lutar mig framåt lite lätt där det blir helt tyst! Ingengörskonst =)
Antar att de lyckades med det honda inte gjorde på 20 år ;)
Igår körde jag utan proppar och whisper kit på hjälmen för att höra förändringarna bättre. Jag tror att med proppar kommer mina bullerproblem nu vara bortblåsta, och med whisperkir kommer det antagligen funkar klockrent med ipoden! Happiness =)

Återkommer med fler rapporter när läppen är monterad.

/TD
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Grattis Tenore Diavolo!

Med din hörsel som redan är skadad så måste det vara en befrielse att ha hittat en lösning på problemet.
Priset som du får betala med frakt antar jag blir ungefär densamma som för Touratech lilla spoiler. Men det verkar vara billigt ändå då Laminar Lip verkar modellanpassad. Men å andra sida någon hundring dit eller hit för att slippa problemet..............
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Tackar för alla tipsen
Beställde en Lip från Laminar i USA och det gick på 119.50$+tull 207Kr
Och tror ni inte att posten har mage att ta ut 100 Kr för att man ska hämta den på Ica!:evil:
Men så här ser det ut.
Ska prova lite i helgen om vädret tillåter!

Bild


Bild
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Ja gud... var ska jag börja. Min laminarläpp funkade som sagt var kanon när jag testade den fasttejpad i olika lägen i olika hastigheter upp till 90 km/h. Monterade den och gav mig ut. Gasade... och ja, kort sagt så hade bullret från originalrutan i hastigheter över 90 nu bytts mot ett högfrekvent tjut precis vid öronen! värre än någonsin!

Dock fanns det nu ett stort område bakom rutan+läppen där det var helt tyst, men man kan ju fan inte ligga på tanken så fort man ska köra fortare än 90.

Jag var så förbannad att jag börjat planera försäljning av transan till våren.

Men så fick jag ett infall härom dagen (inspirerat av en polare som kör AT som tillverkat en egen liten flärp a la touratech) och tejpade på ett glasslock på laminarläppen. Lika lite som jag förväntade mig något alls, lika förbluffad blev jag när det plötsligt var exceptionellt lugnt bakom rutan, även i lite högre hastigheter (testat upp till 110 so far). Alltså ett litet plastlock som sticker upp 13x8 cm ovanför laminarläppen fixade biffen. Helt sjukt =)

Så nu är jag i fixartagen och har införskaffat en platta makrolon (som plexiglas fast mera elastiskt) och ska såga till och prova ut för att hitta den ultimata flärpen. Makrolon går dessutom att kallbocka, så det går lätt att fixa lite vinklar på flärpen också.

Alltså, från glad till urförbannad till glad igen. Pust..! Men vem sa att det skulle vara enkelt?
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Tenore Diavolo visa en bild på moddningen!
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Tenore: Var köper man sånt där Makrolon och hur kallbockar man den? Är det bara att böja lite vid rumstemp?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Inlägg av 1313 »

AeroSol skrev:Tenore: Var köper man sånt där Makrolon och hur kallbockar man den? Är det bara att böja lite vid rumstemp?
Prova med den lokala glasmästaren.
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Ja glasmästaren är nog en bra idé, ifall man nu inte råkar ha en verkstad på jobbet som jobbar med sådana material ;)
Annars kan du nog köpa plexiglas på vissa bygghandlar (iaf på clas ohlssons hemsida) och bocka själv med värmepistol.

Ska försöka fixa bilder på moddningen.
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Petri

Inlägg av Petri »

Har lite problem med turbulens runt hjälmen när jag kommer ifatt lastbilar.
Turbulensen börjar redan ca 80-100 meter bakom lastbilar.
Har beställt ett Kåpglas "VarioTouring" idag, undrar om någon vet om det kan hjälpa till med just det problemet.
Annars i vanliga fall har jag inga problem med turbulens runt hjälmen.
Kanske ska tillägga att jag är 176cm lång.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Petri skrev:Har lite problem med turbulens runt hjälmen när jag kommer ifatt lastbilar.
Turbulensen börjar redan ca 80-100 meter bakom lastbilar.
Har beställt ett Kåpglas "VarioTouring" idag, undrar om någon vet om det kan hjälpa till med just det problemet.
Annars i vanliga fall har jag inga problem med turbulens runt hjälmen.
Kanske ska tillägga att jag är 176cm lång.

Om du bara har problem med turbulens när du kommer ifatt en långtradare skulle jag vilja säga att då kan du skatta dig lycklig, för vem har inte det.

För det här med kåpglas verkar kunna vara ett sånt stort problem så man skulle kunna göra vetenskap av det. Här i strängen kan du läsa om en som till och med sålde cykeln på grund av de här problemen som jag uppfattade det. Och går du in på vilken MC-sida som helst så kan du hitta strängar som handlar om de här problemen.

Visst kan man säga om Transalpen att det är en hoj som går bra att toura med, men den är inte bygd som en utpräglad sådan om du jämför med en Guldvinge eller någon annan. Därtill är hela kåpan och glaset alldeles för smalt. Men det är ju ett val man gör när man köper cykel och på en Transalp kan du aldrig räkna med att vara befriad från vissa problem med vinddrag i vissa situationer speciellt inte om det är en blåsig dag.

Själv åkte jag ett tag på en "landsvägscykel" med ett kåpglas som en lagårdsdörr och det var väldigt lugnt och befriat från allt vad vinddrag var. Man satt som i en glaskupa lugn och skönt.
Men det trivdes jag inte med i längden utan jag ville känna att jag åker på en motorcykel och bland annat av den anledningen köpte jag en Transalp istället.

Ett av problemen med kåpglas är att det som passar den ena inte passar den andra. Som i sin tur kan bero på flera saker som din längd på överkroppen och val av hjälm. Så att på förhand veta hur en viss typ av kåpglas kommer att funka för dig är väldigt svårt att säga. Det är bara att prova. Det djäkliga är att kåpglas är dyrt och det är lite av att köpa grisen i säcken så jag önskar dig lycka till med ditt beställda glas.

För att ge dig något att jämföra med så kan jag berätta att jag är 170 lång men längden på min överkropp vet jag inte. Och jag har ett förhöjt glas från Touratech som bygger 41,0 cm. Det vinklar lite för mycket bakåt tycker jag så i landsvägsfart får jag luftströmmen på hjälmtoppen vilket ger lite oljud i hjälmen men det funkar iallafall ganska bra med ihop apotekets gula öronproppar. Men för att min passagerare skall slippa turbulensen som är värre där bak så har jag köpt en liten smal vindavvisare från Touratech som bygger upp längden på kåpglaset till 54,0 cm och då får jag luftströmmen någon centimeter ovan hjälmen vilket inte gör mig ledsen direkt heller.

Men kommer jag ifatt en långtradare blir det ett dj@&vla oväsen och då gäller det dra i rullen att komma förbi fort som ögat. Får man en kraftig sidovind är det värre för den kör man inte ifrån.
Senast redigerad av GeCe † den tis 20 jan 2009, 06:18, redigerad totalt 2 gång.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Petri

Inlägg av Petri »

Får hoppas på det bästa, med det nya glaset.
Som det är nu så träffar fartvinden ca 10cm under hjälmen.
Jag reducerade vindbruset med en ny tyst o fin hjälm, när jag köpte bågen (Nolan 102m).
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Inlägg av hogge »

Hej GeCe
Det var inget dåligt glas du har på din transa 410cm som du höjt till 540cm!!Varit kul med en bild.Som det kan bli med måttenheter.
Mvh Hogge
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

hogge skrev:Hej GeCe
Det var inget dåligt glas du har på din transa 410cm som du höjt till 540cm!!Varit kul med en bild.Som det kan bli med måttenheter.
Mvh Hogge
He, he, trevligt med en uppmärksam läsare. 540 cm är onekligen häftigt men det är inte mycket som skiljer från verkligenheten bara ett litet kommatecken så det blir det rätt. 540 blir 54,0 cm i ett nafs.
Foto går inte att ta i garaget där det är för mörkt för kameran tyvärr.

Men här är en länk till Touratech som visar hur spoilern ser ut.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/uni ... 390-0.html

Den var dyr redan när jag köpte den i fjol men nu har de lagt på priset ytterliggar ser jag. Mitt ex. är dessutom låsbart vilket tyvärr gör det ändå dyrare. Det blir väl inte direkt snyggt på cykeln men är lätt att ta bort eftersom den sitter med en klädnypekostruktion vilket jag ofta gör när jag åker ensam om jag inte ska ut på motorvägen.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
robin_tellebo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 02 dec 2008, 11:47
Answers: 0
Ort: Suzuki SV650S -04 & Transalp -89

Hår nån ett förhöjt kåpglas liggandes?

Inlägg av robin_tellebo »

Verkar som att det är individuellt hur man upplever de olika kåpglasen... Har någon ett förhöjt kåpglas eller någon typ av läpp till originalglaset liggandes är jag med stor sannolikhet intresserad.
(till en transalp årsmod. 89)
Pm'a i så fall.
Senaste hojar:
RX125
(CR250)
XT600
XR600
VFR800
SV650S
Transalp
Petri

Inlägg av Petri »

Väntar fortfarande på mitt variotouring kåpglas.
Fick besked från Touringbutiken idag att det är restnoterat hos leverantören, fick ej heller datum om ev leverans.
Så det är bara att vänta, kommer väl så småningom.
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

Jag kör utan kåpa. Har inga problem med de :)
// Jonas
Petri

Inlägg av Petri »

Var inne o kolla orderstatus på touringbutiken ang mitt kåpglas.
LEVERERAD IDAG!!!!
Då bör jag ha den imorgon el övermorgon. :D
Skriv svar