Kåpglas

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Petri

Inlägg av Petri »

Den kom idag.
Har pulat dit den med.
Blir till o ta en sväng efter jobbet imorgon. =)

Bild
Petri

Inlägg av Petri »

Variotouring glaset funka inget vidare, fick nog mer turbulens med den än originalet.
Slängde bort vingen och kapade ner skiten 5cm.
Så nu har jag full fartvind på hjälmen igen, funkar bättre så.
Den lilla vingen gjorde det inte bättre trots otaliga försök till olika vinklar, vara bara till förtret.
Varför jag kapade ner den nya var för att jag ville spara originalet helt.
K0ppany
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 13:09
Answers: 0
Ort: Transalp 2004/Halmstad

Turbulens

Inlägg av K0ppany »

Petri skrev:Variotouring glaset funka inget vidare, fick nog mer turbulens med den än originalet.
Slängde bort vingen och kapade ner skiten 5cm.
Så nu har jag full fartvind på hjälmen igen, funkar bättre så.
Den lilla vingen gjorde det inte bättre trots otaliga försök till olika vinklar, vara bara till förtret.
Varför jag kapade ner den nya var för att jag ville spara originalet helt.

Hej,

Ny här på forumet.
Har haft min Transalp -04 sedan 2 säsonger, men jag blir inte heller av med turbulensen, utom med den kapade originalkåpan.
har testat MRA med spoiler, MRA Touring och original, alla suger.
Idag skall jag montera spoilern från Vario-n, på Touringkåpan, så får vi se vad de ger för resultat. Den höjer ju kåpan med ca 8 cm, då har jag närmare 55 cm hög kåpa, med variabel vinkel. Funkar inte det heller, så tänker jag köpa plexiglas och skruva fast i hålen jag borrar idag.

PS. har någon original Honda förhöjd kåpa till salu?
hör av er jag är intresserad.
K0ppany
eric.u

Inlägg av eric.u »

En liten bump på denna tråd.
När jag sökte på vindruta var det denna tråd jag hitta så tänkte fortsätta i den.

Jag åker en XL700, jag köpte till original extra stor vindruta och jag måste säga att för mig som är (187) så är turbulensen mot hjälmen hemskt, det skakar så att ögonen rycker. Ljudkomforten i hjälmen är dock ok.

När jag plockade av det stora och satte på det lilla originalet så blev huvudet stilla och ögonen vilade men de blev betydligt högre ljudvolym och märkbar högre vindtryck på bröstkorgen.

Mmm, undrar nu om det är enbart storleke på vindrutan de handlar om för att få de så lugnt och vilsamt som möjligt bakom vindrutan eller om det är lika mycket vinklar och grejjer?

tänkte nämligen be den lokala glasmästaren att ev. göra en vindruta liknande den extra stora originalet dock med ca 1 dm extra åt alla ledder för att verkligen försöka mota bort all vind från mig.

Körde en triumph spring häromdagen och där upplevda jag 0 turbulens eller vindljud eller nånting, det var som att de inte fanns någon vind i 160 så vill ja ha de på min TA XL700VA fast i 110..

Några super bra tips å tankar e välkomna..
MVH Eric
J-ett
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 15:02
Answers: 0
Ort: Ronneby

Re: Kåpglas

Inlägg av J-ett »

Kåpglas.... Har jag aldrig haft problem med då jag kört hoj i över 20 år. När jag nu precis handlat en Transalp 04:a upptäckte jag att original glas gjorde att farter över 100km/h blev allt annat än trevligt att vistas i.

Under alla år har mina hojar haft kåpa och fartvinden har landat på bröstet. Livet har därmed varit helt ok då Ducati och Honda VFR har körställning där man ligger med tyngden på händerna. Fartvinden gör då att kroppen liksom rider på fartvinden. Att ligga i 200km/h är då inga problem alls. (På turer i Europa och Autobahn.)

Med Transalpen är detta fenomen borta då man sitter rakt upp. Fartvinden gör med originalrutan och mina 180cm att fartvinden träffar kroppen för lågt och det blir jobbigt att sitta kvar... Frågan är om det finns någon lösning på problemet?

Med köpet av hojen fick jag ett nytt Honda förhöjt kåpglas. Tja, jag provade och fick en fasansfull upptäckt.
Vem f..n vill sitta bakom ett kåpglas som ger turbolens? Inte jag. Det var precis vad detta kåpglas resulterade i. Huvudet var stilla och ett resonansljud/vibrationer liknande tandläkarborr infann sig direkt. Tänderna skallrade och jag blev mäkta irriterad... (Hatar tandläkarbesök.)

Hemma igen tog jag figursågen. Mallade av övre kanten mot en tunnare kartongbit, mätte av 5cm och ritade med OH-penna. Därefter monterades glaset bort från hojen. Se för tusan till att ni har nya kåpskruv/gummiexpanders hemma innan ni börjar då de gamla ofta har deformerats och blir näst intill omöjliga att sätta tillbaka.

Jag kapade först 5cm. Bättre, men inte bra. Återigen en tur på hojen och 2cm kapades denna gång. Nu nästan helt ok, men där infinner sig fortfarande en del resonansljud. Nu har jag sågat bort 7,5cm av glaset. Har för mig det var 15cm högre än originalet. ca: 7cm kvar att kapa innan jag är nere på samma nivå. Dock skiljer en liten bagatell jämfört med originalrutan.
Vinkeln är mer upprätt på det förhöjda glaset. Därför förvånar det mig inte om jag finner att det förhöjda glaset hamnar på några cm högre än originalglaset när jag är färdig med provandet och kapandet...

Kanten på glaset filar jag till med en fil och fint sandpapper. Vill man går det att använda listen igen eller handla en ny från Biltema. Dock får man limma fast den igen.

Jag återkommer med bild och resultat samt hur det fungerar i hastigheter 90-110km/h.
/J:ett :wink:

PS: Det ska blåsa på hjälmen men inte på kroppen. Bilsom hörselpluggar används alltid då vindbruset i alla hjälmar är för högt i hastigheter över 90km/h och längre turer. DS. :idea:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kåpglas

Inlägg av rydde »

Inväntar din bild på skapelsen. Har själv 04:a med hög hondaruta och tycker det går an helt ok, men har inte så mkt att jämföra med...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
J-ett
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 15:02
Answers: 0
Ort: Ronneby

Re: Kåpglas

Inlägg av J-ett »

Då har jag varit i garaget en halvtimma... Barnen ville ha våfflor och jag var inte sen till att sätta mig till bords.
Jag hann dock med lite fotgraferande och ska förklara en del hur jag tänker att en kåpa ska fungera för mig.
FaringOLD.jpg
Här har jag satt dit det höga kåpglaset. Hondas original förhöjda alltså...
FaringNEW.jpg
Om ni jämför bilderna ser ni att originalglaset, det låga, är kraftigt bockat bakåt. Den andra rutan är mer rak och lite bockad åt andra hållet i slutet. Det är detta mina vänner som gör att turbolensen blir så omfattande på denna kåpa. Hade jag haft en kraftig fläkt och lite rök så hade man kunnat filma hur luftströmmarna virvlar runt föraren. Men det har jag tyvärr inte. Därför kapar jag nu några cm i taget tills jag hittar ett läge där turbolensen inte når hjälmen längre...
Jag återkommer med lite mått när jag är klar... Jag är 180cm lång men vet inte hur lång min överkropp är. Dock kommer jag att veta måttet på kåpglaset när allt är färdigt.
Template.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/J:ett
Transalp 650 -04
Bilsom hörselpluggar spar hörseln på längre turer oavsett hjälm
J-ett
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 15:02
Answers: 0
Ort: Ronneby

Re: Kåpglas

Inlägg av J-ett »

Screw-Old-New.jpg
Tog några bilder på de eminenta kombi skruvar/gummipluggar som absolut inte får se ut som det högra exemplaret här. Bulan på mitten gör att du inte får dit glaset förrän minst en timma senar med massor av svordommar. Köp därför nya INNAN du börjar byta kåpglas. (Biltema säljer dessa gummipluggar superbilligt och är väl värda sina pengar.)
ComparedWindshield.jpg
EN liten jämförelse och här ser vi att möjligheten finns att jag kanske hamnar på samma höjd på det glas jag kapar med skillnad att detta glas är mer upprätt och inte lutar mot föraren som originalet gör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/J:ett
Transalp 650 -04
Bilsom hörselpluggar spar hörseln på längre turer oavsett hjälm
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kåpglas

Inlägg av rydde »

Tack! Bilder är så talande :) Kul att få bekräftat också att gummipjupparna från Biltema passar, har svurit och drällt mängder med såpavatten vid tidigare kåpbyten. Har som dig en hög och en låg och har alternerat lite för att prova vad som fungerar osv.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
J-ett
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 15:02
Answers: 0
Ort: Ronneby

Re: Kåpglas

Inlägg av J-ett »

Visst, det var så lite så. 8)
Jag återkommer inom kort med fler bilder och mått... Ska kapa lite mer i morgon och ta en liten tur för att kanske kapa ännu mer... :wink:)

Jag hade oxå en del frågor i skallen på varför det figurerade en mängd olika kåpglas där många var missnöjda med turbolensen bakom glaset. Denna tråd tar upp en del missnöjen men oxå olika lösningar. Jag kan aldrig förlika mig med originalglaset då jag är för lång och får hålla i mig för att inte ramla av när hastigheten når 110 vid en omkörning.

När jag var i 20års åldern hade jag en VFR 750 '88 som hade ett variabelt kåpglas som man kunde tilta framåt ca 5cm. Måste säga att detta gav samma effekt i uppfällt läge på VFR:en som med det förhöjda glaset idag. (Turbolens som fick skallen att skaka/vibrera och oljud.) Det var med dessa minnesbilder jag kom på att det faktiskt går att lösa turbolensen med kraftigt kapat glas.
MEN det gäller att inte kapa för mycket så luftströmmen hamnar i magen, precis som då originalet är monterat.

Själv tycker jag att det ska blåsa om hjälmen. Blåser det inte pga en för hög vindruta, kan jag lika gärna ta bilen. Men detta är min personliga åsikt. Det underliga är varför inte Honda har tagit fram en lösning på detta turbolensproblem?
Svaret är kanske att de flesta Japaner är kortare i rocken... :idea:
/J:ett
Transalp 650 -04
Bilsom hörselpluggar spar hörseln på längre turer oavsett hjälm
J-ett
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 15:02
Answers: 0
Ort: Ronneby

Re: Kåpglas

Inlägg av J-ett »

Max vind på hjälmen = Kapar 2cm åt gången för att sedan testa en runda...
Jahå, då har jag 5cm kvar att kapa innan jag är nere på samma höjd som originalrutan.
Ska prova en runda i morgon igen. För varje gång blir turbulensen mindre mot huvudet men samtidigt trycket lite högre mot bröstet. Återkommer när jag testat denna sista kapning. Skillnaden är, som jag sagt tidigare, att lutningen är mindre på detta glas jag kapar. Jag eftersträvar att hitta ett läge där vinden på huvudet är maximalt samt minimalt på bröstet samtidigt som INGEN turbulens träffar skallen.

Kapningen ja, rullade ihop en tjock fleecejacka som jag tejpade till en boll så jag hade något att hålla glaset mot. Packade även in glaset i en handuk. Allt för att inte få onödiga repor. Vilket man får när man håller på och testar i alla fall.

Jag upptäckte att det är enklast att kapa glaset när det ligger på rygg.
Testade även en dremel, men denna smälte bara plasten... och då återstod bara figursågen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/J:ett
Transalp 650 -04
Bilsom hörselpluggar spar hörseln på längre turer oavsett hjälm
J-ett
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 15:02
Answers: 0
Ort: Ronneby

Färdigt Kåpglas

Inlägg av J-ett »

Nu är jag supernöjd med fartvinden och allt testande är över.
Resultatet är så bra jag kan åstadkomma med detta glas utan att kapa för mycket.
Hojen är en Transalp 650 modell 2004, för dig som inte läst de tidigare inläggen.

Jag utgick från det förhöjda kåpglaset som var ca: 52cm högt. (Hondas eget förhöjda glas.) Jag fann att det inte fungerade att sitta bakom detta eftersom turbulensen blev så irriterande att huvudet vibrerade som om man var i en tandläkarstol med borren i käften. Dessutom använder jag täckt hjälm och luftflödet inne i hjälmen blev noll, vilket jag inte gillar. (Detta är en Mc och ingen bil. 8) )

Här kommer lite bilder och färdigt kapat glas blev 39cm högt när glaset mättes löst i handen.

Detta har nu resulterat i att luftflödet runt hjälmen är stort utan märkbar turbulens och lufttrycket mot bröstet aldrig är så högt att man måste klamra sig fast vid styret över 110km/h. Min längd är 180cm och det är min längd som är avgörande på kåpglasets höjd.
Diff-Old-New-Glass.jpg
Kapmetod: Såga för hand med en figursåg. Såga först bort en mindre bit så du känner dig säker på vad du gör...
Kantfix: Fil och mycket fint våtslip-papper.
Mall: Rita av översta delen på kåpglaset mot ett tunt kartongpapper.
Gummiexpander: Köp hem ett gäng nya gummiexpanders till kåpglaset eftersom de är skitsvåra att sätta tillbaka med en bula på mitten.
4-Pieces.jpg
Hoppas du blev hjälpt av detta tips istället för att försöka höja glaset ännu mer. :idea:
Finish.jpg
Nästa projekt: Blir att byta sidostödets platta mot ett större då vi har gårdsgrus hemma på gårdsplanen.
Lägger upp det oxå när jag väl fått tummarna ur... :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/J:ett
Transalp 650 -04
Bilsom hörselpluggar spar hörseln på längre turer oavsett hjälm
Peter_2
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 jul 2010, 20:48
Answers: 0
Ort: Piteå

Kapa låga eller höga glaset?

Inlägg av Peter_2 »

Mitt problem med kåpan är att när jag kör med originalkåpan har jag turbulens i nederkant av hjälmen och med höga kåpan sitter jag "mitt i skiten", vinden verkar passera strax ovanför visiret men det är kraftig tubulens på resen av hjälmen. En bekant har en Touratech-höjare till sin BMW men den hjälpte bara delvis vid när jag testade på den höga kåpan. Jag har läst tidigare poster i denna tråd och J-ett har fått mig på tankarna att kapa någon av kåporna för att få bort turbulensen.

Mina frågor är hur jag hanterar den gjutna "listen" som sitter på originalkåpan; Har besiktningen några synpunkter på om jag kapar rutan några cm och därmed tar bort listen? Kan det vara idé att kapa den höga kåpan istället för originalkåpan; Spelar den brantare vinkeln någon roll? För mig spelar det ingen roll att jag "förstör" den höga kåpan eftersom den ändå inte funkar för mig.

Jag hade tänkt mig att det skulle vara skönt att ha den höga kåpan vid längre turer för att sitta mer skyddat men inte till priset av en omfattande turbulens, då har jag mycket hellre "ren vind" över hjälmen. Tilläggas kan att jag är ungefär 173 cm lång och jag kör en -02 Transalp 650.
J-ett
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 15:02
Answers: 0
Ort: Ronneby

Re: Kapa låga eller höga glaset?

Inlägg av J-ett »

Peter_2 skrev:Mitt problem med kåpan är att när jag kör med originalkåpan har jag turbulens i nederkant av hjälmen och med höga kåpan sitter jag "mitt i skiten", vinden verkar passera strax ovanför visiret men det är kraftig tubulens på resen av hjälmen. En bekant har en Touratech-höjare till sin BMW men den hjälpte bara delvis vid när jag testade på den höga kåpan. Jag har läst tidigare poster i denna tråd och J-ett har fått mig på tankarna att kapa någon av kåporna för att få bort turbulensen.

Mina frågor är hur jag hanterar den gjutna "listen" som sitter på originalkåpan; Har besiktningen några synpunkter på om jag kapar rutan några cm och därmed tar bort listen? Kan det vara idé att kapa den höga kåpan istället för originalkåpan; Spelar den brantare vinkeln någon roll? För mig spelar det ingen roll att jag "förstör" den höga kåpan eftersom den ändå inte funkar för mig.

Jag hade tänkt mig att det skulle vara skönt att ha den höga kåpan vid längre turer för att sitta mer skyddat men inte till priset av en omfattande turbulens, då har jag mycket hellre "ren vind" över hjälmen. Tilläggas kan att jag är ungefär 173 cm lång och jag kör en -02 Transalp 650.
Hmmm... Låt originalkåpan vara. Den sätter du på när du ska sälja någon gång i framtiden så då är det synd att den är förbrukad.
Vinkeln är mer rak på den höga kåpan och lämpar sig väl att kapa i då denna ändå är så dålig enl. dig själv att den annars ligger och skräpar i vart fall.
Den kapar du ner till samma längd som originalrutan. Malla av överkanten, som jag beskrev i tidigare inlägg och fixa nya gummipluggar osv. Gör enl. beskrivningen så misslyckas du inte. Kapa en dm första gången så du känner hur det fungerar innan du kapar den riktiga kanten. NEJ, besiktningen har ingen synpunkt på om du kapar kåpan eller sätter dit en högre.

Själv ska jag kapa ner den sista biten till samma höjd som originalrutan. Jag får en del turbulens när farten når över 90Km/h även med 2cm över original kåphöjd. Originalrutan har tyvärr bakåtböjd vinkel och den medför att jag har svårt att sitta kvar över 90. Vindtrycket ligger alltså för lågt på bröst/mage pga min längd och kåpans rundning mot föraren. Du lär få samma problem om du kapar originalrutan.
/J:ett
Transalp 650 -04
Bilsom hörselpluggar spar hörseln på längre turer oavsett hjälm
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

Re: Kåpglas

Inlägg av Dusty »

Finns det ingen som testat att göra ett litet luftintag längst ner på den förhöjda rutan. Det skickar turbulensen ytterligare en bit upp. Skulle kanske försöka fästa rutan utanpå men små distanser.

Kan inte det vara en idé?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kåpglas

Inlägg av Fibern »

Finns ytterligare lite om vindrutor i denna tråd.

http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... 4791#p4791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
tompa65
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 15:49
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 08
Ort: Svedala

Re: Kåpglas

Inlägg av tompa65 »

Hej på er!
Har två funderingar.
Är det lönt att köpa ett förhöjt kåpglas,blir lite kluven när man ser alla inlägg här på forumet.
Har en TA 700 o är 187 lång.
Sen undrar jag om nån av er har satt på ett slipon som ni kan rekommendera?
Har hittat 2 på nätet som jag tycker kan vara nåt. det ena är Mivv o det andra är Leovince.
Om nån har dessa på sina hojar är jag tacksam över en kommentar.
Tompa
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kåpglas

Inlägg av Stefan »

Jag kör Leo på min, tycker det lirar bra. Låter lite gulligare utan "noice killern" i (får väl se vad besiktingen tycker när det blir så dags), och upplever en aning bättre drag på lägre varv. Kör också XL700. En grej jag gillar är dock att de verkar hålla sig bra mycket svalare än orig. utanpå, fördel när man ska börja labba med packväskor inför årets träff :rock-on Du kommer väl? *thumb_up*
Mina 2*1/10 bagis :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
tompa65
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 15:49
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 08
Ort: Svedala

Re: Kåpglas

Inlägg av tompa65 »

Hittade du röret hos en svensk återförsäljare? Har inte hittat nån å vad fick du pröjsa?
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Kåpglas

Inlägg av dasf »

Dusty skrev:Finns det ingen som testat att göra ett litet luftintag längst ner på den förhöjda rutan. Det skickar turbulensen ytterligare en bit upp. Skulle kanske försöka fästa rutan utanpå men små distanser.

Kan inte det vara en idé?
Hej.

Hoppas att jag inte får skit för att jag svarar i detta forum då jag inte längre kör Varadero utan Y****a T** 9**, pga Hondas blånekande till sitt HISS-problem :)
Har dock under många år kört Transalp, AT och senast några Varadero och därför brukar jag surfa in på detta forum och glutta.
Eftersom ingen har svarat på din fråga ang 'hål i rutan' så dristar jag mig att göra så trots att hålet sitter i rutan på min nuvarande MC.

På denna MC har jag en fransk OEM-ruta fabrikat Secdem då orginalrutan är erkänt hopplös beträffande turbulens och skydd.
Secdem-rutan skyddar jättebra men har som standard också riktiga turbulensproblem och därför började jag mina experiment med att lägga brickor under skruvarna så jag skulle få in utjämnande luft på insidan men det hjälpte bara lite grann.
Steg två var att ta upp ett hål enligt formen NACA DUCT ( finns massor att googla på detta) och innanför hålet monterade jag en plexiglasstyrning som skickar upp luftströmmen mot rutans topp på insidan. Detta har tagit bort all turbulens och då menar jag ALL. Finns absolut inget kvar utan luftströmmen är jämn och fin i alla hastigheter.
Även ljudet i hjälmen (Schuberth S1) har sänkts betydligt. Faktiskt är det nu möjligt att köra utan hörselproppar i normala hastigheter, men den risken utsätter jag mig inte för trots allt.
Kan verkligen rekommendera denna åtgärd men jag tror det är viktigt att inte sätta hålet för högt. Jag har hålets nedre del ca 5 cm från rutans nederdel.

Såg att du bor i Rydebäck. Jag bor ca 3 km därifrån så om du vill se hur rutan ser ut så hör av dig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar