Sida 1 av 1

Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: tor 07 jun 2018, 21:15
av Daniel
Halloj!

Vid ett par tillfällen har MC-n inte startat. Jag vrider nyckeln ett snäpp för att elektroniken ska starta upp. Då saknas ljudet från bränslepumpen som om jag fattat rätt arbetar upp ett tryck i bränslesystemet..
FI-lampan slocknar då inte.

Detta har löst sig genom att jag vrider av tändningen och försöker igen.

Idag fick jag slå av och på tändningen kanske 5-10 gånger innan bränslepumpen började mata och FI-lampan ville slockna.

Finns det några bra tips för detta?

Jag tänker att det är bra att fråga innan det lägger av helt. Jag har också letat i andra trådar för att inte dubbelposta, men inte hittat rätt...!

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: tor 07 jun 2018, 22:15
av Stefan
Jag tycker man läser en hel del om att pumpen på Varadero verkar lägga av i rätt många fall. Nu vet jag ju inte om din årsmodell har "brytarspetsar" i pumpen, men det kan ju vara ett ställe att börja med?

Men det kommer snart bättre tips från de som har just Varadero.

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: tor 07 jun 2018, 22:26
av Peter
Ja vad har du för årsmodell? Dom med förgasare i alla fall har ett känt problem med pumpen med nämda brytarspetsar.
Prova och gör en bypass på pumpen och se om den startar. Varaderon funkar utmärkt utan pump. Det är dom sista fem litrarna som pumpen behövs. Jag körde upp till Lofoten och tillbaka utan pump och det gick finfint. Man får tanka lite oftare bara.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 00:01
av Daniel
Min Varadero är en -04.
Insprutning.
Jag har ännu ingen aning om den har brytarspetsar...
:conf:

Jag kan tycka att "något" borde styra pumpen... Typ aktivera vid påslagen tändning och slå av när trycket är uppnått... Är den funktionen inbyggd i pumpen så jag byter allt i en pumpenhet?
Isåfall skulle jag kunna skaffa en pump nu under "kontrollerade" former att ha när nuvarande lägger av.
:ffs

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 05:17
av Fibern
Om din pump har brytarspetsar eller ej, vet jag inte. Tycker inte det låter sannolikt då hojen har insprutning.
Den med spetsar fungerar i vart fall så att tändgnistan från ena cylindern aktiverar brytarspetsen i pumpen och går därmed inte igång förrän motorn börjar gå runt.
På en motor med insprutning brukar pumpen istället, som du beskriver, starta då tändning slås på och bygga upp ett givet tryck innan motorn dras runt.

Min AT har brytarspets-pump och på den känner man med jämna mellanrum hur pumpen liksom vibrerar. Detta känns när nivån i flottörhuset gått ner och till dess flottörventilen stänger och trycket ökat, då stannar pumpen, som sen startar med hjälp av en fjäder som trycker ihop brytarna igen. Så den pumpen går bara mellan fyllningarna av flottörhusen.

Skillnaden mellan förgasarmotorn och insprutaren är ju att den första inte behöver tryck medan den andre ska ha ett visst övertryck hela tiden.

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 08:16
av Skye
Har inget med pumpen att göra.
Detta fel hade jag med uppstarten I våras. Det är stöldskydd HISS som inte får kontakt med nyckeln och inte avaktiverat stöldskyddet.

Skölj och spreja med WD40 eller 2-26 som kontaktspray. Biltema har en egen burk.

Sitter oxidation och avlagringar som gör att nyckeln inte magnitiseras. Vrid nyckeln några gånger och in och ut för att ge låset motion

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 09:15
av Daniel
Naturligtvis!!!
Du e grym Skye!!!
Jag testar detta direkt...

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 11:36
av Skye
Tendenser kan oxå vara ett svagt batteri, finns inte tillräcklig strömstyrka för att få igenom pulsen till tändningslåset

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 12:38
av Bønne
Det er et kendt problem på Varadero med indsprøjtning, men også på andre Honda´er og også på andre mærker.

Nej, det er ikke HISS´en der laver problemet, dersom man kan slå dødemandsknappen til og fra og da fungerer det, uden at man har rørt nøglen. Problemet ligger i startsekvensen for motorstyringen (ECU´en). Når nøglen drejes og der kommer tænding på, så indlæser ECU´en en række parametre, bl.a. krumtap og knastaksel possitioner, hvorefter startsekvensen sættes igang (hvor bl.a. benzinpumpen kører). Hvis et af parametrene af en eller anden grund ikke bliver læst korrekt ind, ses det som en fejl og startsekvensen sættes ikke igang. Det vil med andre ord sige at det ikke er en konkret fejl, men kun en indlæsningsfejl.

Min Varadero har gjort det siden den var ny, men det er meget forskelligt hvor længe der er imellem, nogen gang et par gange om dagen, andre gange med måneders mellemrum. Den har nu gået 163000 km og hver gang har den endt med at starte. Jeg plejer gerne at tørne motoren ved et enkelt tryk på startknappen (derved får parametrene en ny possition), og derefter slå tændingen fra på dødemandsknappen og så slå den til igen. Så indlæser ECU´en parametrene igen og som regel sættes startsekvensen derefter igang og den kan startes. Når den først er startet, stopper den ikke igen, da det kun er ved check af parametrene inden start at problemet viser sig.

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 14:21
av Daniel
Nu har jag sprutat medel i tändningslåset (oxide-nånting som ska vara bra för elektriska kontakter) och testat och åkt en massa ärenden... ännu så länge fungerar tändningssekvensen perfekt!
:clap
Men jag ska komma ihåg Bönnes tips också - ifall det strular igen kan det vara bra att ge tändsystemet nya parametrar!
*thumb_up*

TACK alla för bra input!!!!!
Hoppas att detta problem nu är ur världen...
:rock-on

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Postat: fre 08 jun 2018, 22:04
av Bønne
Daniel skrev:Hoppas att detta problem nu är ur världen...
Ja, kun tiden vil vise det, da det er et periodisk problem. Som sagt har der nogen gange gået måneder imellem at min har gjort det. Og hvis det var oxidation i tændingslåsen, da har min været oxideret fra ny... :?