kåpglas och varadero - the never ending story

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
larlo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 03:47
Answers: 0
Ort: Honda Varadero-06/Skövde

kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av larlo »

Hej.

Har en Vara och har innan dess har haft flera hojar med kåpa och ingen av dessa har funkat bra (utom v-stroms kåpa (i nedersta läget) som är rent fantastiskt bra i original).

Min erfarenhet av 26 år mc-åka är att kåpan ska vara ganska lågt satt. Det gäller att få ner vindenströmmen på visiret eller ännu hellre precis strax ovanför det. Glaset på varan var rena skämtet (som det brukar vara för det mesta). Det var som att dansa polka (fast bara med huvudet) när man körde.

Jag gjorde som jag alltid gör. Monterar glaset i nedersta läget och tar fram kaprondellen. Jag kapade av ca 3,5 cm totalt. Detta är ett ganska delikat jobb. Det gäller ju att inte slinta och sabba glaset och formen ska ju vara så lik orginalet som möjligt, bara lägre. Efter lite kapning, slipning, körning, mer slipning, mer körning och till sist lite mer slipning fick jag in ett rent perfekt resultat.

Kan ligga med visiret helt uppe i 110 utan tårar i ögonen, ingen mer polka och med visiret stänkt kan man ligga och toura i 150 lätt. Huvudet helt stilla, inget tryck på hjälmen heller = inget nackbesvär.

Lite trixigt och pilligt jobb men helt klart värt besväret. Innan ni köper ett annat glas för dyra pengar, prova mitt tips först. Sabbar ni glaset kan ni ju alltid köpa det där nya glaset som ni ändå tänkte skaffa.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det där med att skära till visir med kapslip är en sak jag praktiserat en hel del. Ett tips innan man sätter igång med slipen är att tejpa in området med bred maskeringstejp som man också kan rita på först. Sen gör tejpen att man inte halkar så lätt heller med skivan.

Åker en TA men har hittat ett glas från Touratch som ger en luftström som prescis passerar hjälmtoppen vilket känns bra när man som jag alltid åker öppen hjälm, (är 170 cm lång). Men i landsvägsfart när vinden pressas ned av farten är det proppar som gäller, men det går att leva med när man slipper huvudvärken som arnnars kommer vid längre körning.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
tundra
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 20:10
Answers: 0
Ort: Skjåk, Norge

Inlägg av tundra »

Hei!

Det var interessant at det virker med å kappe ned vindskjermen.

Jeg lurer på hvor høy du er? Jeg er 193 cm, så jeg lurer på om dette vil virke bra til meg også??
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av jerkonetti »

Jag gjorde med Varan samma som jag gjorde med transan. Kapade helt sonika ned kåpglaset ca 8 cm.
Det blev en jätteskillnad. Jag har erfarenheten att de flesta högre kåpor ger turbulens i någon hastighet, med "ostört" luftdrag på hälmen försvinner detta. Tips: om ni ska kapa, tejpa före och använd sticksåg. Efterputsa med en vanlig fil. Blev faktiskt, i mitt tycke, skitsnyggt. Hojen ser lite mindre ut! /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Oranzzz
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 22:39
Answers: 0
Hoj: Xl1000v -04
Ort: Linköping

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av Oranzzz »

jerkonetti skrev:Jag gjorde med Varan samma som jag gjorde med transan. Kapade helt sonika ned kåpglaset ca 8 cm.
Det blev en jätteskillnad. Jag har erfarenheten att de flesta högre kåpor ger turbulens i någon hastighet, med "ostört" luftdrag på hälmen försvinner detta. Tips: om ni ska kapa, tejpa före och använd sticksåg. Efterputsa med en vanlig fil. Blev faktiskt, i mitt tycke, skitsnyggt. Hojen ser lite mindre ut! /J


Ok 8 cm. Hur lång är du ?

M,v,h
Örjan
Oranzzz
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 22:39
Answers: 0
Hoj: Xl1000v -04
Ort: Linköping

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av Oranzzz »

Har samma problem som dom flesta med Varadero, att det blir turbulens kring hjälmen.
Ni som kapat era kåpglas vs skaffat nytt m,m. Jag är 1.93 lång. Funderar på vilket alternativ som är bäst ?!? Måste hitta på nåt inför kommande vår.

Skulle vilja ha mer tips o framför allt länkar.... 8)
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av jerkonetti »

Lång och lång... Jag är 180cm men utrustad med taxben och lååång rygg. (Min polare är 201cm och vi är lika långa när vi stter ned) Sen så har vi ju alla olika körställningar, jag har pga min långa rygg, alltid styrhöjare på mina hojar och sitter ganska upprätt. Man måste således prova sig fram. Jag skulle tro att Hampes lösning och min är ungefär lika låga/höga.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Oranzzz
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 22:39
Answers: 0
Hoj: Xl1000v -04
Ort: Linköping

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av Oranzzz »

Provar att såga bort några centimeter. Funkar inte det så blir det en Mra...

//Örjan
Oranzzz
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 22:39
Answers: 0
Hoj: Xl1000v -04
Ort: Linköping

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av Oranzzz »

2004, gått ca 3000 mil. 8)

//Öa
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av hogge »

Jag är 195cm och har en MRA rutan på min 2010. Den funkar kanon med det justerbara spoilern i max läge. Tycker den var värd varje krona. Har dock bara provat i någorlunda lagliga farter.
Mvh Hogge
Oranzzz
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 22:39
Answers: 0
Hoj: Xl1000v -04
Ort: Linköping

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av Oranzzz »

Köpte en "karta" plexiglas o tänkte exprimentera genom att tillverka en egen spoiler. Återkommer när jag är klar i vårdagarna... 8)
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av RogerW »

Jag har en hyfsat ny Vara som rullat c:a 1000 mil. En XLV1000.

Förra sommaren plågades jag av vinden bakom originalkåpan. Jag blir inte klok på om jag, som många rekommenderar, skall kapa av en bit eller om jag skall leta efter en förhöjning.
Kör man långt är det så ohyggligt skönt att luta sig framåt, kröka ryggen lite grann, och "komma in" i tystnaden bakom kåpglaset.

Jag fattar inte det här: Hur kan ett lägre kåpglas ge bättre komfort? Blåser det inte ännu mera då? Jag har någonstans sett att man kan köpa ett litet "add-on"-kåpglas man häktar på uppe på originalet. Funkar det? Har någon en länk?

Roger
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av Jimmy.s »

RogerW skrev:Jag har en hyfsat ny Vara som rullat c:a 1000 mil. En XLV1000.

Förra sommaren plågades jag av vinden bakom originalkåpan. Jag blir inte klok på om jag, som många rekommenderar, skall kapa av en bit eller om jag skall leta efter en förhöjning.
Kör man långt är det så ohyggligt skönt att luta sig framåt, kröka ryggen lite grann, och "komma in" i tystnaden bakom kåpglaset.

Jag fattar inte det här: Hur kan ett lägre kåpglas ge bättre komfort? Blåser det inte ännu mera då? Jag har någonstans sett att man kan köpa ett litet "add-on"-kåpglas man häktar på uppe på originalet. Funkar det? Har någon en länk?

Roger
Det är turbulensen från rutan som träffar hjälmen och skapar detta oväsen, en kåplös hoj kan ge en mycket bättre komfort ljudmässigt för där passerar luften hjälmen utan turbulens, därför kan det bli tystare med lägre kåpglas, dock blir det något mera vind än bakom en jätteruta :) , får man vinden i övre brösthöjd så brukar ljudmässiga komforten bli bättre alternativt att all luft passerar helt över hjälmen för bästa touringkänsla i kyla och regn, men vad varmt det måste bli på högsommaren :shock:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av V Saarela »

Skrev ett svar som var liknande Jimmy.s, men den försvann på nåt konstigt sätt ut i det blå?!? :)

+ Bl a Touratech har en ful flärp som man kan enkelt klämma fast på orginalrutan. Jag har just nu en Giviruta som jag hade tur med, funkar perfa för mig, men det är ju för mig det.

Vi är ju också olika byggda kroppsmässigt, en del har långa ben, kort kropp...och givetvis då också tvärtom. Innebär att jag med mina 1,74 kan vara lika lång som en som är 1,90 när vi sitter på hojen. Alltså....man får prova sig fram........
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av RogerW »

V Saarela skrev:Skrev ett svar som var liknande Jimmy.s, men den försvann på nåt konstigt sätt ut i det blå?!? :)

+ Bl a Touratech har en ful flärp som man kan enkelt klämma fast på orginalrutan. Jag har just nu en Giviruta som jag hade tur med, funkar perfa för mig, men det är ju för mig det.

Vi är ju också olika byggda kroppsmässigt, en del har långa ben, kort kropp...och givetvis då också tvärtom. Innebär att jag med mina 1,74 kan vara lika lång som en som är 1,90 när vi sitter på hojen. Alltså....man får prova sig fram........
Veijo: Var hittar jag GIVI-rutan? Har du någon länk?
/R
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av V Saarela »

RogerW skrev:
V Saarela skrev:Skrev ett svar som var liknande Jimmy.s, men den försvann på nåt konstigt sätt ut i det blå?!? :)

+ Bl a Touratech har en ful flärp som man kan enkelt klämma fast på orginalrutan. Jag har just nu en Giviruta som jag hade tur med, funkar perfa för mig, men det är ju för mig det.

Vi är ju också olika byggda kroppsmässigt, en del har långa ben, kort kropp...och givetvis då också tvärtom. Innebär att jag med mina 1,74 kan vara lika lång som en som är 1,90 när vi sitter på hojen. Alltså....man får prova sig fram........
Veijo: Var hittar jag GIVI-rutan? Har du någon länk?
/R
Givirutan skulle jag inte rekommendera eftersom det är en chansning. Det är en vanlig ruta utan justeringsmöjligheter(förutom att du har två lägen på din hoj att justera på)
Jag har min nu på lägsta, ser precis över kanten, dvs....myggen åker över skallen, getingarna smackar in i ansiktet. Jag kör med visiret öppet nästan alltid.

MRA rutan är nog ett bättre köp. Tyvärr finns ju inte den gamla varianten(< årsmod 2003) av MRA, men du har iallafall en ruta med en liten justerbar flärp längs upp.

Om du inte vill handla via ebay så....
Givi > http://www.givi.it/My-motorcycle/?ma=HO ... ABS-07--11
Kanske JDM i Gällivare kan ta hem den, eller tex Yamahacenter Kiruna/Luleå (åf för Duells)

MRA rutorna importeras av cbparts nuförtiden http://www.cbparts.se/
Närmaste åf är väl Lindroths i Luleå
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av V Saarela »

Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.

Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också? :)
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av RogerW »

Ich bin enine lushund aus Deutsch, men det skall nog gå ändå.. Blir mer och mer övertygad om "extraskärmen" (flärpen) från MRA. Verkar smukkt att kunna montera av den enkelt då man bara kör i stan..
Blir lite fundersam då jag kommer in på deras web. Varioscreen:en högst upp är ju för Vara 1999-2002. Jag har en 2009:a. Något problem där?
Skärmen längst nere ser iofs också fin ut, om än dock betydligt mindre än Varioscreen. Originalkåpan på den bilden ser "vikt" ut, vilket inte min är..

V Saarela skrev:Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.

Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också? :)
Du kan bo i tjottaheitti! ;)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av V Saarela »

RogerW skrev:
Ich bin enine lushund aus Deutsch, men det skall nog gå ändå.. Blir mer och mer övertygad om "extraskärmen" (flärpen) från MRA. Verkar smukkt att kunna montera av den enkelt då man bara kör i stan..
Blir lite fundersam då jag kommer in på deras web. Varioscreen:en högst upp är ju för Vara 1999-2002. Jag har en 2009:a. Något problem där?
Skärmen längst nere ser iofs också fin ut, om än dock betydligt mindre än Varioscreen. Originalkåpan på den bilden ser "vikt" ut, vilket inte min är..

V Saarela skrev:Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.

Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också? :)
Du kan bo i tjottaheitti! ;)

Du ska ha den med lilla flärpen
Bild

Den övre i länken är den gamla(...och bättre) varianten. Sitter fastsatt med 8 skruvar som följer nedre kant på rutan.

Den nya med lilla flärpen sitter med 4 skruvar en bit upp, under gummiskydden.
- dra loss gummiskydded, den sitter bara med ploppar
- skruva ut dom fyra skruvarna
Här kan du också se att du har två olika möjligheter på höjd.
- skruva tillbaka skruvarna med den nya rutan. Dra åt lagom hårt, dvs "inte i botten"
- sätt tillbaka gummiskyddet. Börja med den mittersta. Slicka på dom så går dom lättare in(bacillskräck=blöt dom i vatten)

Det följer även med 4 vita plastdistanser. Dom ska sitta på baksidan. Dom övre distanserna är lite kluriga, men med lite fundering så kommer man på hur som ska sitta.

Edit: såg nu att den kostar 105 euro + shipping 12,50. Billigt! Du får räkna med minst 1800:- i Sverige.

....och ännu billigare från Litauen: http://www.ebay.co.uk/itm/MRA-VARIO-TOU ... 43ada32623
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: kåpglas och varadero - the never ending story

Inlägg av RogerW »

V Saarela skrev:
RogerW skrev:
Ich bin enine lushund aus Deutsch, men det skall nog gå ändå.. Blir mer och mer övertygad om "extraskärmen" (flärpen) från MRA. Verkar smukkt att kunna montera av den enkelt då man bara kör i stan..
Blir lite fundersam då jag kommer in på deras web. Varioscreen:en högst upp är ju för Vara 1999-2002. Jag har en 2009:a. Något problem där?
Skärmen längst nere ser iofs också fin ut, om än dock betydligt mindre än Varioscreen. Originalkåpan på den bilden ser "vikt" ut, vilket inte min är..

V Saarela skrev:Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.

Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också? :)
Du kan bo i tjottaheitti! ;)

Du ska ha den med lilla flärpen
Bild

Den övre i länken är den gamla(...och bättre) varianten. Sitter fastsatt med 8 skruvar som följer nedre kant på rutan.

Den nya med lilla flärpen sitter med 4 skruvar en bit upp, under gummiskydden.
- dra loss gummiskydded, den sitter bara med ploppar
- skruva ut dom fyra skruvarna
Här kan du också se att du har två olika möjligheter på höjd.
- skruva tillbaka skruvarna med den nya rutan. Dra åt lagom hårt, dvs "inte i botten"
- sätt tillbaka gummiskyddet. Börja med den mittersta. Slicka på dom så går dom lättare in(bacillskräck=blöt dom i vatten)

Det följer även med 4 vita plastdistanser. Dom ska sitta på baksidan. Dom övre distanserna är lite kluriga, men med lite fundering så kommer man på hur som ska sitta.

Edit: såg nu att den kostar 105 euro + shipping 12,50. Billigt! Du får räkna med minst 1800:- i Sverige.

....och ännu billigare från Litauen: http://www.ebay.co.uk/itm/MRA-VARIO-TOU ... 43ada32623
Var hittade du skärmen för 105 Euro? 109 är det lägsta jag kan hitta
Skriv svar