Epic Baltic tour 2017
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Epic Baltic tour 2017
Då var första delen av vår fantastiska Baltikumresa klar
Epic Baltic tor del 1
Epic Baltic tor del 1
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Epic Baltic tor 2017
Tack för den Peter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Epic Baltic tor 2017
Den va bra, @Peter
Roligt att följa med på avstånd
jokern.eu
Roligt att följa med på avstånd
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Epic Baltic tor 2017
Mycket trevligt att få följa er resa på detta sätt!!
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2408
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tor 2017
Den tackar man för @Peter
Lika glad blir man varje gång man blir påmind om denna resa och den filmen var inget undantag
Alltid trevligt att sitta och le en halvtimma
Fan va kul vi hade
Lika glad blir man varje gång man blir påmind om denna resa och den filmen var inget undantag
Alltid trevligt att sitta och le en halvtimma
Fan va kul vi hade
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Re: Epic Baltic tor 2017
Stiligt Peter Synd bara att du fortfarande får den där rastereffekten och lite urblekta färger. Men, trevlig film!
De va en gång tre norrmän, en sverigefinne åsså Bellman...
Vet inte riktigt varför det dök upp i skallen
Ser fram mot del 2
De va en gång tre norrmän, en sverigefinne åsså Bellman...
Vet inte riktigt varför det dök upp i skallen
Ser fram mot del 2
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tor 2017
@Stefan. Undrar om det är min dator eller youtube som gör detta. När jag tittar på råmaterialet är det ingen pixling alls!
Detta blir när filmen är färdig!
Det är skittråkigt när det blir så!
Så om nån har tips på lösning är jag idel öra
Förresten! Vem är Bellman i detta sällskapet
Skickat från luren
Detta blir när filmen är färdig!
Det är skittråkigt när det blir så!
Så om nån har tips på lösning är jag idel öra
Förresten! Vem är Bellman i detta sällskapet
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2361
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Epic Baltic tor 2017
Härlig film Peter.
Ser ut som ni har haft en underbar resa med goda vänner.
Ser ut som ni har haft en underbar resa med goda vänner.
Let's be careful out there
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2408
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tor 2017
Ja det är väl nog ganska uppenbart vem som är Bellman i sällskapet
Men att @Stefan fortfarande tror att jag kommer från Sverige är något överraskande
Men att @Stefan fortfarande tror att jag kommer från Sverige är något överraskande
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Epic Baltic tor 2017
@Peter, Filmer du i 1080?
Det finns en inställning i youtube under "videoredigering" som du får kolla på.
jokern.eu
Det finns en inställning i youtube under "videoredigering" som du får kolla på.
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tor 2017
@Jokern. Tack för tipset. Det ska jag kolla på
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tor 2017
Det var ju synd att årets semesterperiod inte ingick att följa med till Baltikum. I det gänget får man aldrig tråkigt
Apropå på pixlarna, så är det youtubes komprimering som skapar detta. Krävs ett viss format att redigera i för att få filmen bli likvärdig med originalet.
Så, det är viktigt att det sparas som *.mp4 med avc codec. Tror Peter använder microsofts egna och att det sparas som en *.wmv fil. Den är redan hårdkomprimerad enligt windows standard men youtube och alla andra filmsidor har en egen motor för att göra detta och när vi redigerar, laddar vi upp klippen precis så komprimerade som youtube i det här fallet vill. Det tar kraft ur datorn på ett 20 minuters klipp. 6 timmar är inte ovanligt för en halvskaplig dator att rendera ett klipp
Vimeo beskriver det bättre och vilka inställningar du skall göra till det program du skall använda
https://vimeo.com/help/compression
Guidelines för olika redigeringsprogram där nu movie maker är valt
https://help.vimeo.com/hc/en-us/article ... Maker-2012
Apropå på pixlarna, så är det youtubes komprimering som skapar detta. Krävs ett viss format att redigera i för att få filmen bli likvärdig med originalet.
Så, det är viktigt att det sparas som *.mp4 med avc codec. Tror Peter använder microsofts egna och att det sparas som en *.wmv fil. Den är redan hårdkomprimerad enligt windows standard men youtube och alla andra filmsidor har en egen motor för att göra detta och när vi redigerar, laddar vi upp klippen precis så komprimerade som youtube i det här fallet vill. Det tar kraft ur datorn på ett 20 minuters klipp. 6 timmar är inte ovanligt för en halvskaplig dator att rendera ett klipp
Vimeo beskriver det bättre och vilka inställningar du skall göra till det program du skall använda
https://vimeo.com/help/compression
Guidelines för olika redigeringsprogram där nu movie maker är valt
https://help.vimeo.com/hc/en-us/article ... Maker-2012
Re: Epic Baltic tor 2017
@Peter, ja, vem kan då Bellman vara Självklart inget illa ment, det bara dök upp i skallen
@Ralf, då får jag be om ursäkt. Jag trodde sverigefinne innefattade er som talar svenska (och finska så klart) i Österbotten, men jag får tydligen läsa på igen. Du får undervisa mig nästa gång vi ses. Betraktar du dig då som finländare?
@Peter igen, bra att Skye kom in här, han har koll på de där bitarna, så kolla vidare på hans länkar och rådfråga vidare med honom eller Jokern. Jag tycker dessutom att det låter bra så troligt, om klippen komprimeras flera gånger, blir det nog konstigt.
@Ralf, då får jag be om ursäkt. Jag trodde sverigefinne innefattade er som talar svenska (och finska så klart) i Österbotten, men jag får tydligen läsa på igen. Du får undervisa mig nästa gång vi ses. Betraktar du dig då som finländare?
@Peter igen, bra att Skye kom in här, han har koll på de där bitarna, så kolla vidare på hans länkar och rådfråga vidare med honom eller Jokern. Jag tycker dessutom att det låter bra så troligt, om klippen komprimeras flera gånger, blir det nog konstigt.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tor 2017
@Skye. Tack för tipset. Jag kör ju movie maker och när jag sparar så är det in "spara för youtube" jag har provat att spara i andra format men då kan jag inte ladda upp till youtube.
Är det bättre om man för över till Vimeo?
Kanske dom inte komprimerar så hårt?
Edit. Jag svarade innan jag läste guiden
Jag ska prova Vimeo nästa gång
Skickat från luren
Är det bättre om man för över till Vimeo?
Kanske dom inte komprimerar så hårt?
Edit. Jag svarade innan jag läste guiden
Jag ska prova Vimeo nästa gång
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tor 2017
Gör inställningsguiden för moviemaker
Du måste spara som mp4 med avc
Resultatet blir samma på vimeo, så du måste spara filmen i rätt format med rätt inställningar
Sök annars moviemaker youtube tutorial så kanske det finns nån video som förklarar
On Tapatalk with SkyePhone
Du måste spara som mp4 med avc
Resultatet blir samma på vimeo, så du måste spara filmen i rätt format med rätt inställningar
Sök annars moviemaker youtube tutorial så kanske det finns nån video som förklarar
On Tapatalk with SkyePhone
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tour 2017
@Skye. Jag kan inte spara i mpeg4. Kan jag ha för gammal version av movie maker? Jag får kolla om jag hittar några uppdateringar som behövs!
Men det får nog bli senare. För nu håller jag på att packa för 14 dagar i Kroatien
Dock utan hoj! För den lämnade jag in på Hondacenter. Dom ska göra en ventilkoll och ställa in förgasarna
Skickat från luren
Men det får nog bli senare. För nu håller jag på att packa för 14 dagar i Kroatien
Dock utan hoj! För den lämnade jag in på Hondacenter. Dom ska göra en ventilkoll och ställa in förgasarna
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2408
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tour 2017
@Peter
Ni ska ha en riktigt fin resa Får du tid över så kunde du ju scouta lite fina vägar och övernattningsställen...
@Stefan
No offence taken då vi är vana med att ni inte har koll Detta går ju långt OT nu men jag ska bjuda på lite info och historia som ju då kan studeras vid tillfälle...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenskar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigefinnar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 1667310.ab
Med det avklarat nu så återgår vi till ämnet... Perkele Jag ska väl till och få en film från denna resa fixad jag med i något skede
Hursomhelst så ser jag fram emot del 2 av Peters alster
Ni ska ha en riktigt fin resa Får du tid över så kunde du ju scouta lite fina vägar och övernattningsställen...
@Stefan
No offence taken då vi är vana med att ni inte har koll Detta går ju långt OT nu men jag ska bjuda på lite info och historia som ju då kan studeras vid tillfälle...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenskar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigefinnar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 1667310.ab
Med det avklarat nu så återgår vi till ämnet... Perkele Jag ska väl till och få en film från denna resa fixad jag med i något skede
Hursomhelst så ser jag fram emot del 2 av Peters alster
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tour 2017
@Ralf. Del två är under redigering.
Tyvärr hinner den inte bli färdig innan vi åker. Men däremot har vi hyrt bil i två veckor, så det kanske kan bli lite nya upptäckter
Skickat från luren
Tyvärr hinner den inte bli färdig innan vi åker. Men däremot har vi hyrt bil i två veckor, så det kanske kan bli lite nya upptäckter
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Epic Baltic tour 2017
@Ralf, det var nog helt enkelt så att jag lyckades vända på uttrycket, menade så klart just finlandssvensk. Din länk om just dessa var just vad jag avsåg. Däremot var det lite nytt att just mitt slarviga sverigefinne var ett så pass etablerat begrepp
Nåväl, nog om det nu, jag får nog till det vad det lider
Nåväl, nog om det nu, jag får nog till det vad det lider
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2408
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Epic Baltic tour 2017
Peter har ju redan bidragit med Del 1 från vår utflykt och även jag har ju som sagt planer på en film också. Men i väntan på det så tänkte jag berätta lite i text och bild om utflykten samt dela rutterna vi körde.
Resan började planeras redan i våras och efter lite diskussioner så var vi alla ganska snabbt överrens om rutten. Efter det så gjorde jag en dagsrutt för samtliga resedagar och för att få specifika start och stoppunkter så påbörjades bokning av boenden. Färjtidtabellerna studerades och bokningar gjordes så att vi fick fastslaget vilken dag vi skulle starta och hur många dagar vi skulle vara ute.
Då vi var fem glada gossar så söktes först boenden som kunde inkvartera oss alla på samma ställe, typ då större stugor. Det visade sig inte alldeles enkelt i och med att det är högsäsong just i Augusti och minimibokningen som krävdes var minst tre nätter för större stugor. Prioritet låg även på att hitta säkra ställen med en någorlunda standard, de visade sig vara enkla att hitta och dessutom till ett billigt pris, så i slutändan så gjordes samtliga bokningar fram till sista natten i Polen via Booking.com och det fungerade alldeles utmärkt.
Resan Dag 1 (Söndag).
https://goo.gl/maps/wjXFcc5PRZp
Vi sade adjö och på återseende till våra goda XL-vänner och startade tidigt från Ekenäs
https://goo.gl/maps/cyygn2Dgcc62
förhållandevis lite trafik så pass tidigt på söndagsmorgonen så vi anlände Helsingfors ganska snabbt, nån felgruppering i nån korsning gjorde att vi fick en lite mera ingående stadstur, men kanske bara en försening på 10 min så ingen fara då vi var ute i god tid.
I väntan på Viking XPRS på kajen i Helsingfors
https://goo.gl/maps/p1w2Uae57W52
Med hojarna fastspända på bildäcket så började vi resan med en lunch i bufferestaurangen.
Vi lämnar Helsingfors...
...och passerar Sveaborg på väg ut åt Finska viken
Sen fick vi njuta av vackervädret ute på däck resten av resan som totalt tog två och en halv timme.
Väl iland i Tallinn så var det lite samma problem som i Helsingfors med nån felgruppering, men till sist så var vi på väg ut ur stan och befann oss snart på trevliga småvägar som tog oss söderut. Vägarna var fina och landskapet varvades mellan öppna fält och skog, en bensträckare/glasspaus togs i Rapla
https://goo.gl/maps/5WVzyzXJneH2
och lite längre söderut kom ett vägarbetsavsnitt på några kilometer som saktade ner oss för en stund mellan byarna Sikana och Selja, men annars höll vi god fart. Första tankstoppet gjordes i Sindi en bit öster om Pärnu
https://goo.gl/maps/FXWXi5h54472
och en stund efter det så var vi på stora vägen söderut mot gränsen till Lettland.
Glada i hågen så tankar vi i Sindi
Sen gick det fort för både oss och resten av trafiken och man började få en känsla för den något annorlunda trafikkulturen som råder. Naturen här var främst löv och tallskogar och man anade kusten och sanddynerna som kantade vägen mot havet. Vi korsade gränsen till Lettland och drog hela sträckan på en utmärkt men väl trafikerad väg ner till Saulkrasti där vi hade bokat och betalat hotell för natten.
Vårt hotell i Saulkrasti
https://goo.gl/maps/j3us2ig82242
Ett enkelt men bekvämt ställe där det fanns en butik på gården, där kunde vi tillgodose törsten som uppkommit i värmen med billig öl och korv medan vi reflekterade över dagen på terassen utanför hotellet.
En uppfriskande dusch på det och så gick vi ner åt baren där värdinnan fixade till en god middag åt oss.
Efter att ha sköljt ner den med ett rejält snapsglas med Russki Standard så gick vi ut och satt på terassen en stund i den ljumma kvällen.
Sen var det dags att gå upp på rummet och där somnade vi gott.
Dag 2 (Måndag)
https://goo.gl/maps/N5oxjfp8jM82
Tidig väckning och ner och äta en god frukost.
Hojarna packades och sen tog vi rikting på Riga. Lite mera trafik idag och den blev intensivare ju närmare Riga vi kom. Nu hade dessutom värmen kommit med besked och temperaturen låg över +25 då vi tog oss igenom stan. Mycket vägarbeten och byggande i centrala Riga så det tog en stund. Efter att vi till sist kommit igenom stan och korsat bron över Daugava (Vansu Tilts) så kände jag att det var dags för en drickapaus och tankning.
https://goo.gl/maps/12h21323mqm
När vi tankat klart så kom plötsligt en annan kund och upplyste oss om att Peter hade punktering på bakdäcket. Nå... gänget stod inte handfallna utan åtgärder togs för att fixa. Det visade sig vara ventilen som havererat och måste bytas.
Kunden som upplyst om punkan så visade sig också vara ännu mera hjälpsam, han visade mig var närmaste hojverkstad fanns ca. 4 km bort så vi beslöt att fylla på Peters däck och så ta fart mot verkstaden och dit hann vi bra innan det var tomt.
https://goo.gl/maps/1vkUzprbWMJ2
Väl vid verkstaden så ringde man in en mekaniker som anlände efter en kvart och tog sig an uppgiften. Under tiden så kokade Freddy kaffe åt oss alla och vi kunde ha en trevlig stund i skuggan medan vi väntade.
Efter en stund kom mekanikern körande med en fixad hoj och vi var klara att dra vidare. Kursen sattes mot Tireli och en stund efter det så svängde vi norrut och mot Kolka. Här gick vägen längsefter kusten och många byar passerades. Här fick vi på oss resans enda regn, men det var inte många droppar och det tog slut efter 10 minuter, ganska skönt med lite svalka egentligen då värmen var påtaglig. Vi anlände till Kolka och beslöt oss att äta lunch på en liten nybyggd restaurang som fanns på området.
https://goo.gl/maps/PQSnFLCHZNr
Sen tog vi också en liten promenad för att få till några foton längst ute på Cape Kolka.
Mätta fortsatte vi då resan och målet var nu först Ventspils där vi tankade
https://goo.gl/maps/q2GyszqBBtS2
sen efter väg P111 längefter kusten mot Liepaja. Innan Liepaja i Grobina så stannade vi till och tog en bensträckare
https://goo.gl/maps/DHUEu1wSL6N2
och sen fortsätte vi resan söderut efter mindre vägar inåt landet. Här stötte vi då på resans lite sämre vägar med ojämn asfalt och även en lång sträcka med grusväg. Till skillnad från grusvägarna vi är vana med häruppe där de är förhållandevis kompakta med bindande grus, så var de något annorlunda här. Grusvägarna var belagda med ett tjockt lager lössand och de innehöll också riklig mängd med småa runda stenar. Dessutom bestod de lite fastare ”spåren” så gott som hela tiden av 5-10 cm djupa ”tvättbrädesvågor”. Detta gjorde det lite besvärligt för mina kumpaner som körde med landsvägsdäck, så det tog en god stund med försiktig körning innan vi till sist kommit ut till asfalt igen. Till sist anlände vi till Pape Rogas
https://goo.gl/maps/a18iRTKznUQ2
där vi efter lite justerande fick ordnat med mera bo-yta då den ursprungligt bokade 5-pers lägenheten visade sig vara ganska liten. Mat införskaffades i grannbyn och efter att ha ätit Peters delikata korv med makaroner och reflekterat en stund över dagens äventyr så gick vi och sova.
Solen går ner i Pape
Dag 3 (Tisdag)
https://goo.gl/maps/DVtRwQQrvpR2
Tidig väckning och frukost på terassen i strålande solsken, så vi gjorde oss snabbt klara och drog iväg.
En hel massa vägarbeten de första 20 kilometrarna gjorde starten lite hackig, men snart var vi över gränsen och inne i Litauen och närmade oss Klaipeda. Tät lövskog längs efter vägarna från början innan landskapet öppnade upp sig mot mera tätbefolkat område. Vi drog förbi Klaipeda söderut, det via en liten omväg då jag missade avfarten till rondellen pga vägarbete, men TomTomen tog oss snabbt tillbaka till rätt spår via lite trevliga småvägar
https://goo.gl/maps/s8aHBX2dXRP2
och efter en stunds körande så stannade vi och gjorde första tank och drickastoppet i Saugos.
https://goo.gl/maps/qDKTgMTGJMS2
Efter det vidare mot Silute där vi då påbörjade rundan österut runt Kaliningrad. Öppna fält var det mest här och värmen var påtaglig, så vi stannade till för en svalkande glasspaus i Vilkyskiai.
https://goo.gl/maps/6ZM5jWnvu5L2
Sen tog vi kurs mot Jurbarkas där den ursprungliga planen var att ta småvägar söderut längsefter gränsen till Kaliningrad, vi konstaterade dock snart att det var besvärlig grusväg som var än värre än den vi kört på i Lettland, så vi svängde om och tog en alternativ väg istället. Vägen sydöst från Jurbarkas och ner mot Vilkaviskis bestod av många vägarbetsavsnitt med bara en körbana öppen, så här blev det att vänta vid temporära rödljus många gånger. Till Vilkaviskis anlände vi hungriga så vi sökte upp en restaurang där vi åt en rejäl och god pizza.
https://goo.gl/maps/1Y8e1Ghcrsx
Efter det så fortsatte färden söderut och mot den polska gränsen. Här var det fina vägar med ett öppet landskap och en ganska kuperad terräng, vi svängde av på en liten väg och körde in i Polen via byn Sudawskie.
https://goo.gl/maps/hgyNKZmVbc52
Här kom vi då in på ett riktigt fint kuperat och kurvigt vägavsnitt i jordbruksmiljö som kördes non-stop till Dubeninki där vi tog en tankpaus vid en mack som mera liknade en bakgård.
https://goo.gl/maps/DZvueJ8CG6q
Termometern stod nu på +30 så det var rejält svettigt. Sen iväg mot Goldap och så ner mot vårt övernattningsställe i Wilkasy längs riktigt trevliga vägar med omväxlande landskap och en hel del ”gröna tunnlar”. Framme vid vårt hotell så lämnade vi på terassen en god stund då ölen var kall och god efter en svettig dag.
https://goo.gl/maps/raYhECVfgSU2
Efter en dusch och lite samvaro så tog vi sen adjö av våra norska vänner som följande dag skulle ta kurs mot Berlin och sen mot Kiel och färjan till Oslo.
Dag 4 (Onsdag)
https://goo.gl/maps/AbvFwHZwqNq
Våra norska vänner hade startat tidigt så Peter och jag åt en stilla hotellfrukost först och sen en kort promenad till stranden som vårt hotell låg bredvid.
Då vi kom tillbaka till rummet så kunde vi klart notera att föregående dag varit en varm historia baserat på den mustiga arom som mötte då vi öppnade dörren. Vi packade hojarna i duggregn, men direkt vi startade så upphörde regnet. Vi körde på efter riktigt trevliga vägar och igenom otaliga byar, detta skulle fortsätta hela dan så sakteliga insåg vi att denna dags resa kommer att ta längre än planerat. Ingen orsak att stressa då det ändå inte fanns någon verklig möjlighet att ta in tid efter de planerade vägarna. Vi rullade på och första tankstoppet gjordes i Olsztyn
https://goo.gl/maps/QowrGem3H6E2
nu var det igen runt +30 på termometern så det var gott med nåt kallt att dricka. Vi drog vidare och så småningom så kom vi fram till Kisielice där vi stannade för lunch.
https://goo.gl/maps/NBx91WSCutH2
Vi hade strax före stannat vid ett ställe som skyltades som restaurang, men då vi efter ett par dörrar klev in åt en stor sal så möttes vi bara av fem förvånade polacker som skakade på huvudet åt våra försök att fråga om det fanns nåt att äta, så vi drog vidare. Nu rullade det bara på och Polen bjöd på fina omväxlande vägar och mycket tät skog med ”gröna tunnlar” hela tiden.
Någonstans i Polen...
By efter by passerades och tempot blev därför ganska makligt. Nästa tankstop gjorde vi utanför Chojnice
https://goo.gl/maps/rubnqJvBUxE2
där också den tragiska olyckan slog till... jag fällde sönder två ölburkar då vi provianterade litet, för vi insåg att vi skulle komma fram till vårt övernattningsställe ganska sent och ingen bespisning skulle vara tillgänglig.
Så nu var det bara sista stinten kvar och vi körde först mot Bobolice och sen via Bialogard där det då började svänga västerut längsefter kusten mot Kolczewo och vårt B&B. Det var mörkt redan då vi anlände till Trzebiatow så sista timmen kördes i mörker. Här märktes det i samhällena längs kusten att det var högsäsong, för det var mycket folk ute på gatorna i de utpräglade turistorterna. I ett av dessa samhällen ställde jag mig upp och körde och lyckades med bedriften att krocka med en fladdermus som träffade mitt i bröstet, Peter kunde dock rapportera att den sprattlade ganska friskt på vägen då han passerade olycksoffret. Till sist anlände vi då till vårt B&B
https://goo.gl/maps/FmUxNPeeAiF2
och trots att klockan var över 22 så fick vi ett trevligt välkomnande av värdarna. Efter en dusch så blev det kvällsmat bestående av finskt rågbröd och svensk smältost, med lettländsk korv och polsk öl. Så efter den internationella "fusion"-måltiden så var vi båda redo att sova.
Dag 5 (Torsdag)
https://goo.gl/maps/CzahfDGBQqC2
En kort resa idag då vi bara skulle köra upp till Sassnitz, men vi beslöt att ta en turistsväng ut till Peenemunde också så det blev totalt 230 km. Så vi bjöds först på en prima frukost med några intressanta polska specialiteter på vårt B&B.
Efter det lite vila och titta på lite gammal god tecknad serie från östblocket på TV..
Då vi packat hojarna i duggregn så drog vi iväg. Regnet upphörde direkt och vi fick njuta till fullo av vägarna som var omgivna av lummiga lövskogar längsefter vägen. Lite trafikstockning direkt från morgonen på väg in mot Miedzyzdroje där vi stannade för att tanka och dricka en kaffekopp.
https://goo.gl/maps/s5XRWHVhBHK2
Sen bar det iväg mot Swinoujscie där färjkön visade sig vara ett par kilometer lång.
Efter lite omnavigering där GPSen ändå tog oss till samma färja fast en annan väg så beslöt jag att köra förbi hela kön, ett bra drag som gjorde att vi kom precis till färjan för att köra på som sista ekipage.
https://goo.gl/maps/gaYXdRqTcAR2
Väl över på andra sidan så var det då bara en kort bit innan vi körde in i Tyskland, nu var det rejält varmt igen och dessutom så stockade trafiken totalt innan Koserow, så vi fördröjdes säkert två timmar innan vi kom oss igenom det trafikkaoset. När det väl lossnat så satte vi kurs mot Peenemunde där vi då stannade till vid hamnen för att fota ubåten som ligger där samt köpa några klibbor.
https://goo.gl/maps/MnADDeKJENN2
Vi körde också en liten runda i området där byggnaderna fanns kvar sen V-2 rakettillverkningen i andra världskriget. Sen bar det iväg tillbaka och vi stannade till i Karlshagen för lunch.
https://goo.gl/maps/XPkxDmNi9Gy
Efter det så var det då kurs mot Stralsund och Sassnitz, men det då förstås efter att ha väntat i kö en halvtimma då bron öppnades i Wolgast.
https://goo.gl/maps/r6ApvebPdJ72
Nu hade vi verkligen turen på vår sida för vi lyckades kryssa emellan åskskurarna som hela tiden var runtom oss, vi körde flera gånger på regnvåta vägar och stundtals riktigt otäcka kastvindar, men vi fick inget regn på oss. Efter att ha passerat över Stralsundsbron så var det då bara sista biten kvar ut till Sassnitz. Vi hade inte haft något boende bokat, men jag drog mig till minnes att när jag letat boenden tidigare på året att det fanns ett lämpligt motell, så med en googling och ett telefonsamtal medan vi åt lunch tidigare på dan så var det ordnat. Ett riktigt trevligt och bekvämt motell visade det sig vara där vi fick parkera hojarna utanför rumsdörren.
https://goo.gl/maps/oicfFb8gm1q
Efter en dusch och att ha tömt de sista polska ölen så gjorde vi ett besök i baren. Där var vi ensamma vid bardisken så vi fick analysera dagen i lugn och ro över en stilla GT eller två.
Dag 6 (Fredag)
https://goo.gl/maps/RBgDhHaRwqq
Lugn och sen väckning och frukost på motellrestaurangen, ingen brådska då resan till hamnen var 10 minuters körning. Så då vi vilat, kollat lite på den tyska shopping-kanalen på TV, packat och checkat ut så for vi till hamnen strax före kl 12.
https://goo.gl/maps/1hihmrhJLLk
Varmt även idag så det var svettigt innan hojarna var säkrade på bildäcket på FS Sassnitz och vi kunde gå upp på däck och betrakta då vi lämnade hamnen.
Fint väder fast lite blåsigt på överfarten till Trelleborg, så vi avnjöt en schnitzel i restaurangen först och så spenderades resten av resan på däck och sen slappandes inne på färjan.
Till Trelleborg anlände vi kl 17 och därifrån så satte vi då kursen mot Bälinge Camping där Peter bokat en stuga åt oss. Vi drog iväg norrut mot Lund via Svedala, efter det mot Eslöv, men innan vi kom dit så stannade vi för att äta en korv med mos då Peter vid detta laget började ha svåra abstinensbesvär på grund av dåligt intag av korv.
https://goo.gl/maps/DwNbnHtyF1H2
Vi hade fram till nu haft uppehåll men i höjd med Stockamölla så kom skyfallet, vi körde på och det hårda regnet varade hela vägen till Troedsberga innan det gav sig. Så sista biten var torr men vi var rejält våta då vi kom fram till campingen.
https://goo.gl/maps/grWBpJWJfqT2
Det visade sig att båda våra telefonen hade fått fuktskador och slutat fungera. Vid Bälinge camping så mötte Roger och Max oss på parkeringen och väl installerade i stugan så dök också Håkan upp på sin Goldwinge. Roger och Max hade med tårta så det blev en trevlig liten fest när vi kommit fram. Efter en stund så dök även Flemming upp på sin Africa Twin så det blev något av en liten XL-träff. Vi satt länge och diskuterade allt möjligt innan grabbarna lämnade oss och det var dags att gå och sova.
Dag 7 (Lördag)
https://goo.gl/maps/cFXq9pA2xNB2
Väckning och packa ihop. Nu fick jag äntligen raka mig också med engångshyveln jag köpte i Eslöv föregående dag. Peter och jag avslutade vår gemensamma resa med en våffelfrukost på cafeet på campingen och sen så var det dags att säga tack och adjö.
Min telefon som legat över elementet hela natten hade vaknat till liv igen men Peters var fortfarande stendöd. Vi skildes åt och jag drog norrut mot Stockholmsområdet. Det blev en dag på mestadels större vägar och ett stort antal åskskurar som jag körde igenom.
Här en tankpaus i Örebro mellan regnskurarna
Till sist anlände jag ganska frusen till Janne som hyste in mig i deras extra lägenhet ovanför garaget.
En varm dusch gjorde susen och sen så spenderades kvällen i riktigt trevligt sällskap med god mat och dryck.
Dag 8 (Söndag)
https://goo.gl/maps/VXVQkfGjXy52
Väckning och sen bjöds det på frukost med Janne & familj. En trevlig början på dagen som annars skulle bestå av transportsträcka på stora vägar.
Här lyser Janne euforiskt efter att han fått provköra KTM på morgonen innan jag drog iväg
Efter att ha packat hojen klart så bar det iväg, regnet startade då jag tog första tankpausen strax utanför Tierp, sen växlade det mellan hårda skurar och uppehåll hela vägen upp till Sundsvall där jag tog en tankpaus strax norr om stan. Hade gjort upp med en dambekant i Holmsund att jag skulle komma via på en kaffekopp när jag anlände, men då jag tog sista bensträckarpausen i Nordmaling och meddelade henne min tidplan så fick jag till svar att maten väntade mig på bordet och att jag skulle komma dit så fort som möjligt. Så god mat var uppdukat på bordet direkt jag kom dit och då frågan om övernattning kom på tal så erbjöds jag även det. Sånt tackar man förstås inte nej till, så efter en värmande dusch så blev det en trevlig kväll med en massa prat och till sist sova.
Dag 9 (Måndag)
Hejdå sa hon då hon for på jobb tidigt nästa morgon och jag somnade om. Så jag steg upp lite senare, gjorde mig i ordning och packade hojen och for ut till hamnen i Holmsund.
Väl ombord på Wasaline och efter att jag ätit frukost så träffade jag en bekant, så resan över Kvarken gick fort då jag satt på däck och pratade med henne hela vägen till Vasa i vackervädret.
Hemkommen så parkerades hojen i garaget, alla de stinkande kläderna åkte åt tvättmaskinen och så spenderades de två följande dygnen mest åt att sova, äta hämtmat och ligga på soffan och se på TV.
Det är lite jobbigt, men obeskrivligt kul och givande att ha trevliga kompisar att vara ut och köra hoj med
Och i sällskapet som jag hade privilegiet att få vara på detta äventyr med, så räcker inte orden till för att beskriva hur roligt jag hade
Resan började planeras redan i våras och efter lite diskussioner så var vi alla ganska snabbt överrens om rutten. Efter det så gjorde jag en dagsrutt för samtliga resedagar och för att få specifika start och stoppunkter så påbörjades bokning av boenden. Färjtidtabellerna studerades och bokningar gjordes så att vi fick fastslaget vilken dag vi skulle starta och hur många dagar vi skulle vara ute.
Då vi var fem glada gossar så söktes först boenden som kunde inkvartera oss alla på samma ställe, typ då större stugor. Det visade sig inte alldeles enkelt i och med att det är högsäsong just i Augusti och minimibokningen som krävdes var minst tre nätter för större stugor. Prioritet låg även på att hitta säkra ställen med en någorlunda standard, de visade sig vara enkla att hitta och dessutom till ett billigt pris, så i slutändan så gjordes samtliga bokningar fram till sista natten i Polen via Booking.com och det fungerade alldeles utmärkt.
Resan Dag 1 (Söndag).
https://goo.gl/maps/wjXFcc5PRZp
Vi sade adjö och på återseende till våra goda XL-vänner och startade tidigt från Ekenäs
https://goo.gl/maps/cyygn2Dgcc62
förhållandevis lite trafik så pass tidigt på söndagsmorgonen så vi anlände Helsingfors ganska snabbt, nån felgruppering i nån korsning gjorde att vi fick en lite mera ingående stadstur, men kanske bara en försening på 10 min så ingen fara då vi var ute i god tid.
I väntan på Viking XPRS på kajen i Helsingfors
https://goo.gl/maps/p1w2Uae57W52
Med hojarna fastspända på bildäcket så började vi resan med en lunch i bufferestaurangen.
Vi lämnar Helsingfors...
...och passerar Sveaborg på väg ut åt Finska viken
Sen fick vi njuta av vackervädret ute på däck resten av resan som totalt tog två och en halv timme.
Väl iland i Tallinn så var det lite samma problem som i Helsingfors med nån felgruppering, men till sist så var vi på väg ut ur stan och befann oss snart på trevliga småvägar som tog oss söderut. Vägarna var fina och landskapet varvades mellan öppna fält och skog, en bensträckare/glasspaus togs i Rapla
https://goo.gl/maps/5WVzyzXJneH2
och lite längre söderut kom ett vägarbetsavsnitt på några kilometer som saktade ner oss för en stund mellan byarna Sikana och Selja, men annars höll vi god fart. Första tankstoppet gjordes i Sindi en bit öster om Pärnu
https://goo.gl/maps/FXWXi5h54472
och en stund efter det så var vi på stora vägen söderut mot gränsen till Lettland.
Glada i hågen så tankar vi i Sindi
Sen gick det fort för både oss och resten av trafiken och man började få en känsla för den något annorlunda trafikkulturen som råder. Naturen här var främst löv och tallskogar och man anade kusten och sanddynerna som kantade vägen mot havet. Vi korsade gränsen till Lettland och drog hela sträckan på en utmärkt men väl trafikerad väg ner till Saulkrasti där vi hade bokat och betalat hotell för natten.
Vårt hotell i Saulkrasti
https://goo.gl/maps/j3us2ig82242
Ett enkelt men bekvämt ställe där det fanns en butik på gården, där kunde vi tillgodose törsten som uppkommit i värmen med billig öl och korv medan vi reflekterade över dagen på terassen utanför hotellet.
En uppfriskande dusch på det och så gick vi ner åt baren där värdinnan fixade till en god middag åt oss.
Efter att ha sköljt ner den med ett rejält snapsglas med Russki Standard så gick vi ut och satt på terassen en stund i den ljumma kvällen.
Sen var det dags att gå upp på rummet och där somnade vi gott.
Dag 2 (Måndag)
https://goo.gl/maps/N5oxjfp8jM82
Tidig väckning och ner och äta en god frukost.
Hojarna packades och sen tog vi rikting på Riga. Lite mera trafik idag och den blev intensivare ju närmare Riga vi kom. Nu hade dessutom värmen kommit med besked och temperaturen låg över +25 då vi tog oss igenom stan. Mycket vägarbeten och byggande i centrala Riga så det tog en stund. Efter att vi till sist kommit igenom stan och korsat bron över Daugava (Vansu Tilts) så kände jag att det var dags för en drickapaus och tankning.
https://goo.gl/maps/12h21323mqm
När vi tankat klart så kom plötsligt en annan kund och upplyste oss om att Peter hade punktering på bakdäcket. Nå... gänget stod inte handfallna utan åtgärder togs för att fixa. Det visade sig vara ventilen som havererat och måste bytas.
Kunden som upplyst om punkan så visade sig också vara ännu mera hjälpsam, han visade mig var närmaste hojverkstad fanns ca. 4 km bort så vi beslöt att fylla på Peters däck och så ta fart mot verkstaden och dit hann vi bra innan det var tomt.
https://goo.gl/maps/1vkUzprbWMJ2
Väl vid verkstaden så ringde man in en mekaniker som anlände efter en kvart och tog sig an uppgiften. Under tiden så kokade Freddy kaffe åt oss alla och vi kunde ha en trevlig stund i skuggan medan vi väntade.
Efter en stund kom mekanikern körande med en fixad hoj och vi var klara att dra vidare. Kursen sattes mot Tireli och en stund efter det så svängde vi norrut och mot Kolka. Här gick vägen längsefter kusten och många byar passerades. Här fick vi på oss resans enda regn, men det var inte många droppar och det tog slut efter 10 minuter, ganska skönt med lite svalka egentligen då värmen var påtaglig. Vi anlände till Kolka och beslöt oss att äta lunch på en liten nybyggd restaurang som fanns på området.
https://goo.gl/maps/PQSnFLCHZNr
Sen tog vi också en liten promenad för att få till några foton längst ute på Cape Kolka.
Mätta fortsatte vi då resan och målet var nu först Ventspils där vi tankade
https://goo.gl/maps/q2GyszqBBtS2
sen efter väg P111 längefter kusten mot Liepaja. Innan Liepaja i Grobina så stannade vi till och tog en bensträckare
https://goo.gl/maps/DHUEu1wSL6N2
och sen fortsätte vi resan söderut efter mindre vägar inåt landet. Här stötte vi då på resans lite sämre vägar med ojämn asfalt och även en lång sträcka med grusväg. Till skillnad från grusvägarna vi är vana med häruppe där de är förhållandevis kompakta med bindande grus, så var de något annorlunda här. Grusvägarna var belagda med ett tjockt lager lössand och de innehöll också riklig mängd med småa runda stenar. Dessutom bestod de lite fastare ”spåren” så gott som hela tiden av 5-10 cm djupa ”tvättbrädesvågor”. Detta gjorde det lite besvärligt för mina kumpaner som körde med landsvägsdäck, så det tog en god stund med försiktig körning innan vi till sist kommit ut till asfalt igen. Till sist anlände vi till Pape Rogas
https://goo.gl/maps/a18iRTKznUQ2
där vi efter lite justerande fick ordnat med mera bo-yta då den ursprungligt bokade 5-pers lägenheten visade sig vara ganska liten. Mat införskaffades i grannbyn och efter att ha ätit Peters delikata korv med makaroner och reflekterat en stund över dagens äventyr så gick vi och sova.
Solen går ner i Pape
Dag 3 (Tisdag)
https://goo.gl/maps/DVtRwQQrvpR2
Tidig väckning och frukost på terassen i strålande solsken, så vi gjorde oss snabbt klara och drog iväg.
En hel massa vägarbeten de första 20 kilometrarna gjorde starten lite hackig, men snart var vi över gränsen och inne i Litauen och närmade oss Klaipeda. Tät lövskog längs efter vägarna från början innan landskapet öppnade upp sig mot mera tätbefolkat område. Vi drog förbi Klaipeda söderut, det via en liten omväg då jag missade avfarten till rondellen pga vägarbete, men TomTomen tog oss snabbt tillbaka till rätt spår via lite trevliga småvägar
https://goo.gl/maps/s8aHBX2dXRP2
och efter en stunds körande så stannade vi och gjorde första tank och drickastoppet i Saugos.
https://goo.gl/maps/qDKTgMTGJMS2
Efter det vidare mot Silute där vi då påbörjade rundan österut runt Kaliningrad. Öppna fält var det mest här och värmen var påtaglig, så vi stannade till för en svalkande glasspaus i Vilkyskiai.
https://goo.gl/maps/6ZM5jWnvu5L2
Sen tog vi kurs mot Jurbarkas där den ursprungliga planen var att ta småvägar söderut längsefter gränsen till Kaliningrad, vi konstaterade dock snart att det var besvärlig grusväg som var än värre än den vi kört på i Lettland, så vi svängde om och tog en alternativ väg istället. Vägen sydöst från Jurbarkas och ner mot Vilkaviskis bestod av många vägarbetsavsnitt med bara en körbana öppen, så här blev det att vänta vid temporära rödljus många gånger. Till Vilkaviskis anlände vi hungriga så vi sökte upp en restaurang där vi åt en rejäl och god pizza.
https://goo.gl/maps/1Y8e1Ghcrsx
Efter det så fortsatte färden söderut och mot den polska gränsen. Här var det fina vägar med ett öppet landskap och en ganska kuperad terräng, vi svängde av på en liten väg och körde in i Polen via byn Sudawskie.
https://goo.gl/maps/hgyNKZmVbc52
Här kom vi då in på ett riktigt fint kuperat och kurvigt vägavsnitt i jordbruksmiljö som kördes non-stop till Dubeninki där vi tog en tankpaus vid en mack som mera liknade en bakgård.
https://goo.gl/maps/DZvueJ8CG6q
Termometern stod nu på +30 så det var rejält svettigt. Sen iväg mot Goldap och så ner mot vårt övernattningsställe i Wilkasy längs riktigt trevliga vägar med omväxlande landskap och en hel del ”gröna tunnlar”. Framme vid vårt hotell så lämnade vi på terassen en god stund då ölen var kall och god efter en svettig dag.
https://goo.gl/maps/raYhECVfgSU2
Efter en dusch och lite samvaro så tog vi sen adjö av våra norska vänner som följande dag skulle ta kurs mot Berlin och sen mot Kiel och färjan till Oslo.
Dag 4 (Onsdag)
https://goo.gl/maps/AbvFwHZwqNq
Våra norska vänner hade startat tidigt så Peter och jag åt en stilla hotellfrukost först och sen en kort promenad till stranden som vårt hotell låg bredvid.
Då vi kom tillbaka till rummet så kunde vi klart notera att föregående dag varit en varm historia baserat på den mustiga arom som mötte då vi öppnade dörren. Vi packade hojarna i duggregn, men direkt vi startade så upphörde regnet. Vi körde på efter riktigt trevliga vägar och igenom otaliga byar, detta skulle fortsätta hela dan så sakteliga insåg vi att denna dags resa kommer att ta längre än planerat. Ingen orsak att stressa då det ändå inte fanns någon verklig möjlighet att ta in tid efter de planerade vägarna. Vi rullade på och första tankstoppet gjordes i Olsztyn
https://goo.gl/maps/QowrGem3H6E2
nu var det igen runt +30 på termometern så det var gott med nåt kallt att dricka. Vi drog vidare och så småningom så kom vi fram till Kisielice där vi stannade för lunch.
https://goo.gl/maps/NBx91WSCutH2
Vi hade strax före stannat vid ett ställe som skyltades som restaurang, men då vi efter ett par dörrar klev in åt en stor sal så möttes vi bara av fem förvånade polacker som skakade på huvudet åt våra försök att fråga om det fanns nåt att äta, så vi drog vidare. Nu rullade det bara på och Polen bjöd på fina omväxlande vägar och mycket tät skog med ”gröna tunnlar” hela tiden.
Någonstans i Polen...
By efter by passerades och tempot blev därför ganska makligt. Nästa tankstop gjorde vi utanför Chojnice
https://goo.gl/maps/rubnqJvBUxE2
där också den tragiska olyckan slog till... jag fällde sönder två ölburkar då vi provianterade litet, för vi insåg att vi skulle komma fram till vårt övernattningsställe ganska sent och ingen bespisning skulle vara tillgänglig.
Så nu var det bara sista stinten kvar och vi körde först mot Bobolice och sen via Bialogard där det då började svänga västerut längsefter kusten mot Kolczewo och vårt B&B. Det var mörkt redan då vi anlände till Trzebiatow så sista timmen kördes i mörker. Här märktes det i samhällena längs kusten att det var högsäsong, för det var mycket folk ute på gatorna i de utpräglade turistorterna. I ett av dessa samhällen ställde jag mig upp och körde och lyckades med bedriften att krocka med en fladdermus som träffade mitt i bröstet, Peter kunde dock rapportera att den sprattlade ganska friskt på vägen då han passerade olycksoffret. Till sist anlände vi då till vårt B&B
https://goo.gl/maps/FmUxNPeeAiF2
och trots att klockan var över 22 så fick vi ett trevligt välkomnande av värdarna. Efter en dusch så blev det kvällsmat bestående av finskt rågbröd och svensk smältost, med lettländsk korv och polsk öl. Så efter den internationella "fusion"-måltiden så var vi båda redo att sova.
Dag 5 (Torsdag)
https://goo.gl/maps/CzahfDGBQqC2
En kort resa idag då vi bara skulle köra upp till Sassnitz, men vi beslöt att ta en turistsväng ut till Peenemunde också så det blev totalt 230 km. Så vi bjöds först på en prima frukost med några intressanta polska specialiteter på vårt B&B.
Efter det lite vila och titta på lite gammal god tecknad serie från östblocket på TV..
Då vi packat hojarna i duggregn så drog vi iväg. Regnet upphörde direkt och vi fick njuta till fullo av vägarna som var omgivna av lummiga lövskogar längsefter vägen. Lite trafikstockning direkt från morgonen på väg in mot Miedzyzdroje där vi stannade för att tanka och dricka en kaffekopp.
https://goo.gl/maps/s5XRWHVhBHK2
Sen bar det iväg mot Swinoujscie där färjkön visade sig vara ett par kilometer lång.
Efter lite omnavigering där GPSen ändå tog oss till samma färja fast en annan väg så beslöt jag att köra förbi hela kön, ett bra drag som gjorde att vi kom precis till färjan för att köra på som sista ekipage.
https://goo.gl/maps/gaYXdRqTcAR2
Väl över på andra sidan så var det då bara en kort bit innan vi körde in i Tyskland, nu var det rejält varmt igen och dessutom så stockade trafiken totalt innan Koserow, så vi fördröjdes säkert två timmar innan vi kom oss igenom det trafikkaoset. När det väl lossnat så satte vi kurs mot Peenemunde där vi då stannade till vid hamnen för att fota ubåten som ligger där samt köpa några klibbor.
https://goo.gl/maps/MnADDeKJENN2
Vi körde också en liten runda i området där byggnaderna fanns kvar sen V-2 rakettillverkningen i andra världskriget. Sen bar det iväg tillbaka och vi stannade till i Karlshagen för lunch.
https://goo.gl/maps/XPkxDmNi9Gy
Efter det så var det då kurs mot Stralsund och Sassnitz, men det då förstås efter att ha väntat i kö en halvtimma då bron öppnades i Wolgast.
https://goo.gl/maps/r6ApvebPdJ72
Nu hade vi verkligen turen på vår sida för vi lyckades kryssa emellan åskskurarna som hela tiden var runtom oss, vi körde flera gånger på regnvåta vägar och stundtals riktigt otäcka kastvindar, men vi fick inget regn på oss. Efter att ha passerat över Stralsundsbron så var det då bara sista biten kvar ut till Sassnitz. Vi hade inte haft något boende bokat, men jag drog mig till minnes att när jag letat boenden tidigare på året att det fanns ett lämpligt motell, så med en googling och ett telefonsamtal medan vi åt lunch tidigare på dan så var det ordnat. Ett riktigt trevligt och bekvämt motell visade det sig vara där vi fick parkera hojarna utanför rumsdörren.
https://goo.gl/maps/oicfFb8gm1q
Efter en dusch och att ha tömt de sista polska ölen så gjorde vi ett besök i baren. Där var vi ensamma vid bardisken så vi fick analysera dagen i lugn och ro över en stilla GT eller två.
Dag 6 (Fredag)
https://goo.gl/maps/RBgDhHaRwqq
Lugn och sen väckning och frukost på motellrestaurangen, ingen brådska då resan till hamnen var 10 minuters körning. Så då vi vilat, kollat lite på den tyska shopping-kanalen på TV, packat och checkat ut så for vi till hamnen strax före kl 12.
https://goo.gl/maps/1hihmrhJLLk
Varmt även idag så det var svettigt innan hojarna var säkrade på bildäcket på FS Sassnitz och vi kunde gå upp på däck och betrakta då vi lämnade hamnen.
Fint väder fast lite blåsigt på överfarten till Trelleborg, så vi avnjöt en schnitzel i restaurangen först och så spenderades resten av resan på däck och sen slappandes inne på färjan.
Till Trelleborg anlände vi kl 17 och därifrån så satte vi då kursen mot Bälinge Camping där Peter bokat en stuga åt oss. Vi drog iväg norrut mot Lund via Svedala, efter det mot Eslöv, men innan vi kom dit så stannade vi för att äta en korv med mos då Peter vid detta laget började ha svåra abstinensbesvär på grund av dåligt intag av korv.
https://goo.gl/maps/DwNbnHtyF1H2
Vi hade fram till nu haft uppehåll men i höjd med Stockamölla så kom skyfallet, vi körde på och det hårda regnet varade hela vägen till Troedsberga innan det gav sig. Så sista biten var torr men vi var rejält våta då vi kom fram till campingen.
https://goo.gl/maps/grWBpJWJfqT2
Det visade sig att båda våra telefonen hade fått fuktskador och slutat fungera. Vid Bälinge camping så mötte Roger och Max oss på parkeringen och väl installerade i stugan så dök också Håkan upp på sin Goldwinge. Roger och Max hade med tårta så det blev en trevlig liten fest när vi kommit fram. Efter en stund så dök även Flemming upp på sin Africa Twin så det blev något av en liten XL-träff. Vi satt länge och diskuterade allt möjligt innan grabbarna lämnade oss och det var dags att gå och sova.
Dag 7 (Lördag)
https://goo.gl/maps/cFXq9pA2xNB2
Väckning och packa ihop. Nu fick jag äntligen raka mig också med engångshyveln jag köpte i Eslöv föregående dag. Peter och jag avslutade vår gemensamma resa med en våffelfrukost på cafeet på campingen och sen så var det dags att säga tack och adjö.
Min telefon som legat över elementet hela natten hade vaknat till liv igen men Peters var fortfarande stendöd. Vi skildes åt och jag drog norrut mot Stockholmsområdet. Det blev en dag på mestadels större vägar och ett stort antal åskskurar som jag körde igenom.
Här en tankpaus i Örebro mellan regnskurarna
Till sist anlände jag ganska frusen till Janne som hyste in mig i deras extra lägenhet ovanför garaget.
En varm dusch gjorde susen och sen så spenderades kvällen i riktigt trevligt sällskap med god mat och dryck.
Dag 8 (Söndag)
https://goo.gl/maps/VXVQkfGjXy52
Väckning och sen bjöds det på frukost med Janne & familj. En trevlig början på dagen som annars skulle bestå av transportsträcka på stora vägar.
Här lyser Janne euforiskt efter att han fått provköra KTM på morgonen innan jag drog iväg
Efter att ha packat hojen klart så bar det iväg, regnet startade då jag tog första tankpausen strax utanför Tierp, sen växlade det mellan hårda skurar och uppehåll hela vägen upp till Sundsvall där jag tog en tankpaus strax norr om stan. Hade gjort upp med en dambekant i Holmsund att jag skulle komma via på en kaffekopp när jag anlände, men då jag tog sista bensträckarpausen i Nordmaling och meddelade henne min tidplan så fick jag till svar att maten väntade mig på bordet och att jag skulle komma dit så fort som möjligt. Så god mat var uppdukat på bordet direkt jag kom dit och då frågan om övernattning kom på tal så erbjöds jag även det. Sånt tackar man förstås inte nej till, så efter en värmande dusch så blev det en trevlig kväll med en massa prat och till sist sova.
Dag 9 (Måndag)
Hejdå sa hon då hon for på jobb tidigt nästa morgon och jag somnade om. Så jag steg upp lite senare, gjorde mig i ordning och packade hojen och for ut till hamnen i Holmsund.
Väl ombord på Wasaline och efter att jag ätit frukost så träffade jag en bekant, så resan över Kvarken gick fort då jag satt på däck och pratade med henne hela vägen till Vasa i vackervädret.
Hemkommen så parkerades hojen i garaget, alla de stinkande kläderna åkte åt tvättmaskinen och så spenderades de två följande dygnen mest åt att sova, äta hämtmat och ligga på soffan och se på TV.
Det är lite jobbigt, men obeskrivligt kul och givande att ha trevliga kompisar att vara ut och köra hoj med
Och i sällskapet som jag hade privilegiet att få vara på detta äventyr med, så räcker inte orden till för att beskriva hur roligt jag hade
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"