Drygt 600 mil med "Queen of Africa"
Postat: sön 23 jul 2017, 20:02
På väg hem idag passerade mätarställningen 600 mil, det är nu fyra månader sen jag hämtade ut min "Africa Twin", den 25:e februari var det dags att hämta hem henne.
När Honda presenterade denna cykel så var jag lite skeptisk till huruvida den skulle vara något att ha, om man jämför med andra märken så upptäcker man fort att deras cyklar har lite större motorer (1200 cc medan Hondan har 1000 cc), prismässigt ligger dom i samma spann, det var detta som gjorde att jag upplevde Hondan lite dyr i förhållande till vad som syns i de tekniska specifikationerna, Hondan har mindre motor såväl effektmässigt som slagvolymmässigt, en skillnad som är till Hondans fördel är storleken på hjulen, fram är det 21" och bak 18" vilket är en klar fördel på grus och annat löst underlag.
Som jag tidigare sa så tyckte jag att denna cykel låg lite fel när det kom till priset, detta gjorde att jag inte undersökte på allvar vad den gick för, i vintras fick jag då chansen att bekanta mig med denna cykel, direkt jag satte mig på den så kände jag att det här är min cykel, en otroligt smidig och lättkörd cykel, man känner förtroende för maskinen, var och vilken väg jag än tar så sitter inte begränsningen i cykeln, den sitter i så fall hos mig.
Vi har nu campat i hop i 600 mil och den blir bara roligare och roligare att köra för varje mil jag kör den, har hunnit testa den både på asfalt och grus, i bra väder som i dåligt väder, större vägar och mindre vägar och för varje mil vi åker så imponerar den mer och mer.
Tidigare har jag haft två cyklar och ibland tre, med denna cykel behöver jag inte mer än en, den fungerar till all den typ av körning jag gör, jag pendlar med hojen dagligen till jobbet, den fungerar utomordentligt på grusvägar, den fungerar som touringcykel, för mig som dessutom är 1,90 lång så begränsas urvalet av cyklar en hel del, denna är däremot alldeles perfekt med sadeln i det högsta läget.
När det gäller motorcyklar finns det så mycket mer än bara effekt och toppfart, alla delarna ska fungera tillsammans som en enhet, detta har Honda i mitt tycke lyckats med, här är en motor som perfekt balanseras av ett stabilt och relativt lätt chassi med fjädringskomponenter som lovar att prestera oavsett vad jag hittar på.
Finns det då några nackdelar med denna mc, det finns det troligen men jag har bara hunnit köra 600 mil än vilket gör att jag inte hunnit upptäcka några eventuella nackdelar än, men det kanske kommer, det jag däremot har upptäckt är att vägen till och från jobbet är längre när jag kör mc än när jag kör bil, ändå skulle jag gärna kört lite till.
Så till nästa gång
Kör försiktigt
När Honda presenterade denna cykel så var jag lite skeptisk till huruvida den skulle vara något att ha, om man jämför med andra märken så upptäcker man fort att deras cyklar har lite större motorer (1200 cc medan Hondan har 1000 cc), prismässigt ligger dom i samma spann, det var detta som gjorde att jag upplevde Hondan lite dyr i förhållande till vad som syns i de tekniska specifikationerna, Hondan har mindre motor såväl effektmässigt som slagvolymmässigt, en skillnad som är till Hondans fördel är storleken på hjulen, fram är det 21" och bak 18" vilket är en klar fördel på grus och annat löst underlag.
Som jag tidigare sa så tyckte jag att denna cykel låg lite fel när det kom till priset, detta gjorde att jag inte undersökte på allvar vad den gick för, i vintras fick jag då chansen att bekanta mig med denna cykel, direkt jag satte mig på den så kände jag att det här är min cykel, en otroligt smidig och lättkörd cykel, man känner förtroende för maskinen, var och vilken väg jag än tar så sitter inte begränsningen i cykeln, den sitter i så fall hos mig.
Vi har nu campat i hop i 600 mil och den blir bara roligare och roligare att köra för varje mil jag kör den, har hunnit testa den både på asfalt och grus, i bra väder som i dåligt väder, större vägar och mindre vägar och för varje mil vi åker så imponerar den mer och mer.
Tidigare har jag haft två cyklar och ibland tre, med denna cykel behöver jag inte mer än en, den fungerar till all den typ av körning jag gör, jag pendlar med hojen dagligen till jobbet, den fungerar utomordentligt på grusvägar, den fungerar som touringcykel, för mig som dessutom är 1,90 lång så begränsas urvalet av cyklar en hel del, denna är däremot alldeles perfekt med sadeln i det högsta läget.
När det gäller motorcyklar finns det så mycket mer än bara effekt och toppfart, alla delarna ska fungera tillsammans som en enhet, detta har Honda i mitt tycke lyckats med, här är en motor som perfekt balanseras av ett stabilt och relativt lätt chassi med fjädringskomponenter som lovar att prestera oavsett vad jag hittar på.
Finns det då några nackdelar med denna mc, det finns det troligen men jag har bara hunnit köra 600 mil än vilket gör att jag inte hunnit upptäcka några eventuella nackdelar än, men det kanske kommer, det jag däremot har upptäckt är att vägen till och från jobbet är längre när jag kör mc än när jag kör bil, ändå skulle jag gärna kört lite till.
Så till nästa gång
Kör försiktigt