Sida 1 av 1

XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: sön 26 mar 2017, 15:41
av matti111
Hej! Säsongen är igång även här i Österbotten, och de första tusen km spricker snart. Idag gjorde jag en runda i blåsten. Ja, det blåste riktigt galet på vissa ställen, t.ex över åkrar och kalhyggen. Plötsligt i en brant vänsterkurva infann sig samma fenomen som jag också upplevde i svenska fjällen när jag körde till Norge i somras. När vinden pinade från sidan tappade hojen kraft helt och hållet. Den dör, men reagerar på gaspådrag. Det hände mig upprepade gånger idag, och alltid just när sidovinden var som allra kraftigast. Känns ju lite taskigt när man ligger i innerkurvan och moppen fejdar ut...

Vad beror detta på? Gör sidovinden att det bildas någon form av turbulens framför luftintaget så att gasarna inte får det de behöver?

Någon annan än jag som har upplevt det här, och kanske till och med blivit kvitt problemet med hjälp av någon simpel modifikation? Jag tänkte lite att man kunde försöka göra en liten avskärmning med t.ex plexi framför luftintaget, ifall det kunde hjälpa!

(I övrigt allt väl! Nya Heidenaudäcken är underbara! )

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: sön 26 mar 2017, 17:28
av Fibern
Ja du Matti, det var inte lätt att veta. Är det likadant oavsett från vilken sida det blåser? Visst sitter luftintaget till filtret under sadeln?
Det enda jag kan tänka mig är att den är väldigt snålställd i förgasarna, nålarna för lång ner. Min teori är då att för mycket luft pressas in i förgasarna och när du gasar extra så får den mer soppa.
Observera, en mycket lös teori, då jag aldrig hört talas om något liknande.

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: sön 26 mar 2017, 21:26
av matti111
Tjenare Fibern!

Jadå, luftintaget finns under sitsen. Jag försökte se över det hela idag, för att bilda mig en liten förståelse för var problemet kan sitta. Jag kan inte ens med min vildaste fantasi kunna förstå hur sidovinden kan påverka intaget av luft eftersom det sitter rätt bra skyddat. Svårt att säga varifrån vinden kom idag då det blåste stormbyar, men jag tror inte att riktningen på hojen har nån större skillnad. Jag tänkte höra mig för hos den lokala hojtrixaren och se om han har någon teori. Han avläste mitt tändstift när hojen var inne på service, och enligt honom är blandningen helt perfekt som den är nu. Det vore intressant att höra om någon annan som kör en 650:a har varit med om det här...

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 06:06
av Fibern
Några frågor till. Är det enbart vid sidovind? Inte vid kurvtagning och vindstilla? Enbart vid kurvtagning och sidovind?

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 08:51
av matti111
Jag tror inte att lutningen på cykeln har någon betydelse alls, men problemet uppstår av hård sidovind. Jag upplever att det är värre när det blåser från sidorna, ja! Första gången jag märkte det här var uppe mellan fjällen vid riksgränsen. Jag trodde först att det var något med tändningen, men kopplade snabbt ihop det med att vinden tog tag i mig och hojen samtidigt som den blev utan ork och varvtelet föll. Det är riktigt svårt att köra i blåsten faktiskt, för varven faller markant vid varje kraftigare vindpust. Dock aldrig av motvind rakt framifrån när jag kör längs t.ex motorväg. För att förklara det ännu mera detaljerat beter den sig ungefär likadant som när strumpbyxan som agerade luftfilter på min gamla Solifer-moppe lossnade och sögs in i förgasaren. Måååååå, liksom :)

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 08:58
av matti111
Jag skrev om samma problem på www.xrv.og.uk :s Transalpforum, och där fick jag det här svaret:

"That sounds a strange problem and certainly not normal.

Perhaps have a look to check the carb breather pipes are connected and routed properly.
As I recall, a pair (from the float bowls) terminate alongside the underseat storage compartment under the sidepanel - there is a band of foam, presumably to prevent wind affecting them.
Also, from the top of the carbs there are 2 more breathers that run to a sub air filter, it's not unknown for this foam to disintegrate and disappear.
I can't think of anything else that would cause a momentary loss of power with a gust of wind."

Nu räcker det inte läbgre med skolfinskan, utan nu skulle det gälla att kunna tyda lite englesiska också :)

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 09:50
av Fibern
Det kommer nog att bli svårt att luska ut vad som orsakar beteendet hos din hoj. Och som du säger, inte lätt översätta det engelska faktaorden heller.
Men följande har jag tolkat.

carb breather pipes = ventilationsslangar från förgasaren
float Bowls = flottörhus
band of foam går jag bet på. Foam betyder ju skum, så någon form av skum-isolering eventuellt. Engelsmannen antyder vidare att det inte är ovanligt att detta "foam" upplöses och försvinner p.g.a. att "from the top of the carbs there are 2 more breathers that run to a sub air filter".
Mer klarar jag inte.

Ett fall för McGyver, kanske...
Lycka till och låt oss veta när du hittat orsaken.

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 13:48
av matti111
Ungefär det samma fick jag ut av texten! Jag skall nog allt gå igenom varje slang som.kan ha något med förgasarna att göra. Sen är det bara att.vänta på oväder igen :)

Tack för.hjälpen, fibern! Jag meddelar då jag vet mer!

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 18:16
av Stefan
"As I recall, a pair (from the float bowls) terminate alongside the underseat storage compartment under the sidepanel - there is a band of foam, presumably to prevent wind affecting them."
Borde väl bli ungefär:
"Ett par slangar från flottörbehållarna avslutas under sadeln, bakom sidopanelen(erna). Där finns en skumgummiremsa, sannolikt för att dämpa vindens påverkan" Och att skumgummit löses upp och försvinner. Borde gå att kolla.
"Also, from the top of the carbs there are 2 more breathers that run to a sub air filter, it's not unknown for this foam to disintegrate and disappear."
Torde bli ungefär:
"Från toppen av förgasrna (antar att det finns två dylika?) går två ytterligare luftslangar till ett !underluftfilter" (troligen i luftburken). Det är inte okänt att skumgummit i dessa kan desintegrera och försvinna"

Så, en koll av alla slangar till/från förgasarna bör väl vara på sin plats, liksom ev. nya skumgummibitar, tänker jag. Man kan ju ana att de faktisk fyller en vinddämpande funktion som visat sig behövas.

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 20:24
av matti111
Stort tack för det, Stefan!
Främmande språk är lätta när man kan dem :D

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 27 mar 2017, 22:02
av Stefan
@matti111, jag vill inte påstå att jag verkligen kan det, men jättekul om jag kunde bidra och hjälpa till *thumb_up*

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: mån 10 apr 2017, 20:56
av matti111
Kort uppdatering angående mitt bekymmer med sidovinden. Jag har varit i kontakt med flera Honda märkesverkstäder, både i Sverige och Finland och även de allra mest erfarna montörer kliar sig där de har mest förstånd. Tills vidare ingen som helst klarhet i luftbekymret. Avluftningarna från förgasarna är precis där de skall, Sitter inte i kläm under tanken och är inte tilltäppta. Problemsökningen fortsätter...

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Postat: tis 18 apr 2017, 21:00
av Fog
Hej måste bara få nämna mina tokiga idéer, då jag inte gillar mc som krånglar . Att vänta på storm låter inte kul, men om man har en luftkompressor (kanske modell lite större) eller lånar luft på en verkstad o provar att blåsa på olika partier av mc´n. Om den är i gång med lite förhöjd tomgång så kanske man märker skillnad, beroende på vart/hur man blåser. eller??? Som när man kollar insugningsgummina med startgas, fast i detta fall så borde den nästan stanna i så fall med luft. Jag har gjort detta experiment en gång med förgasarslangar som hänger ner under mc´n, då min xr600 dog i vatten nästan varje gång. Jag skriver så osammanhängande förlåt, men alltså slangarna är känsliga, här är en film på vad jag försökte simulera fast med luftblåst mot slangarna och det funkade min Honda xr 600 dog direkt med luft lika så med vatten vilket jag inte trodde eller visste innan.. OBS inte min film eller båge