Tickande ljud från motor...

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Frida
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:39
Answers: 0
Ort: Transalp -00 och -99, Stockholm

Tickande ljud från motor...

Inlägg av Frida »

.. är det någon som på rak arm känner att de vet vad det skulle kunna vara. :cry:
Min 650 -00 tickar, men bara vid kallstart, i delen bakom växelpedalen. Det slår i den så man känner tickandet om man håller handen på.

Vad kan det vara och åtgärd??
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag är nästan säker på att ventilerna behöver justeras. Vet du när det gjordes senast? Förövrigt är det normalt att den knackar en gnutta vid kall motor.
Här står hur man gör förresten: http://www.transalp.se/viewtopic.php?t= ... ljustering
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Frida
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:39
Answers: 0
Ort: Transalp -00 och -99, Stockholm

Inlägg av Frida »

Nu har jag plocket isär lite på cykeln och har lite vidare frågor...

Då det är "lådan" bakom växelspaken som knackar tog jag loss den och det visar sig att det är vattenpumpen som knackar hemskt mycket, jag tror att det är den iallafall för det går en slang till kylaren därifrån.

Inte alls bra då det är en planerad resa till Italien om en månad. :shock:

Är det någon snäll hjälte som har bra råd, kan man laga detta själv enkelt eller bör man lämna in hojjen på verkstad?
j..
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 10:56
Answers: 0

ingen

Inlägg av j.. »

aning men kolla i en förstör-det-själv, tex haynes finns att ladda ner här eller så har du den här

j
Frida
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:39
Answers: 0
Ort: Transalp -00 och -99, Stockholm

Inlägg av Frida »

Har redan boken...

Som jag tolkar ditt svar skall man inte pilla själv, eller har jag missförstått.. ?
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

En vattenpump är inte så avancerad, troligtvis ett lager som lever rövare!
Kollade lite på en sprängskiss och du behöver nog en ny packning mellan pump halvorna.
Kolla med Honda om det finns ett renoveringskitt eller pris på ny.
Byta borde du klara själv men frågan är om du inte måste tömma ur oljan först, och kylvatten.
j..
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 10:56
Answers: 0

Inlägg av j.. »

Frida skrev:Har redan boken...

Som jag tolkar ditt svar skall man inte pilla själv, eller har jag missförstått.. ?
nä det var inte så jag menade, det syns inte så tydligt men överskriften på mitt svar var "ingen" och meddelandet började "aning" :) jag har alltså ingen aning om vad felet är eller hur man fixar det (men det säger inte så mycket :)) ville bara tipsa om manualerna..

j
Frida
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:39
Answers: 0
Ort: Transalp -00 och -99, Stockholm

Inlägg av Frida »

Det låter inte som man skall göra det själv, finns väl en gräns för både vad jag hanterar och har tid med,,, undrar om honda i stockholm har tiden..?

Jag har inte fått tillbaka min naturliga färg på händerna sedan förra meket
Men det är väl kanske bara att vänja sig.

Tack för råden iallafall.
Skriv svar