Midnattsolsträffen
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Midnattsolsträffen
Nästa onsdag bär det av till Gällivare, ca 180 mil enkel resa från Trelleborg. Skall bli intresant.
Har aldrig varit så långt norrut innan, häftigt hoppas jag.
Har aldrig varit så långt norrut innan, häftigt hoppas jag.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
Gällivare
Hemma igen efter Gällivare utflykten. Blev ca 380 mil på en vecka och allt har varit bra. Hade vi haft större reskassa, Mia haft längre semester och ett bättre bak däck hade det blivit Norge med men som sagt allt har varit bra.
För mig som skåning som aldrig varit längre norrut än Stockholm, aldrig kört båge norr om Småland var detta fantastiskt.
Den lilla Varaderon har gått utmärkt, problem med att hitta ett bak däck till den under resan så det var slitet när vi kom hem igen och skall bytas direkt.
Satte på en högre vindruta i våras som hon har druckit ca 0,75L/mil med passagerare och packning för oss båda men det för jag väl räkna med.
Nu skall hon tvättas sen blir det en något försenad 3600 mila service, det kan hon behöva.
Ni som skall upp norrut och köra och kommer från södra Sverige, tänk att det vimlar av vilt. Tror vi hade renar på vägen 15 gånger så ta det nätt och vägarna är rätt ojämna fast det är 110, Mia studsade som en liten gummiboll bakom mig emellanåt.
Sen är ju avstånden lite större än här nere även mellan bensin mackarna.
För mig som skåning som aldrig varit längre norrut än Stockholm, aldrig kört båge norr om Småland var detta fantastiskt.
Den lilla Varaderon har gått utmärkt, problem med att hitta ett bak däck till den under resan så det var slitet när vi kom hem igen och skall bytas direkt.
Satte på en högre vindruta i våras som hon har druckit ca 0,75L/mil med passagerare och packning för oss båda men det för jag väl räkna med.
Nu skall hon tvättas sen blir det en något försenad 3600 mila service, det kan hon behöva.
Ni som skall upp norrut och köra och kommer från södra Sverige, tänk att det vimlar av vilt. Tror vi hade renar på vägen 15 gånger så ta det nätt och vägarna är rätt ojämna fast det är 110, Mia studsade som en liten gummiboll bakom mig emellanåt.
Sen är ju avstånden lite större än här nere även mellan bensin mackarna.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Gällivare
Då förstår du Trelle och alla som läst ditt inlägg varför jag bytt till Transalp. Inga hårda slag i handleder, eller dunsar i rygg/magtrakt.Trelle61 skrev:Hemma igen efter Gällivare utflykten. Blev ca 380 mil på en vecka och allt har varit bra. För mig som skåning som aldrig varit längre norrut än Stockholm, aldrig kört båge norr om Småland var detta fantastiskt.
"och vägarna är rätt ojämna fast det är 110, Mia studsade som en liten gummiboll bakom mig emellanåt."
Häruppe är det i stort sett bara bara E4:an som det satsas på. Och inte alltid den heller.
Ett exempel; På mindre vägar lägger Vägverket sand över så kallade "svinryggar", som växt till sig under vårarnas tjällossningar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Bra gjort att fler skåningar åker långresor. Ni pratar om dåliga vägar. De vägarna är rena biljardbordet jämfört med turkiet och albanien som jag passerade för någon vecka sedan. Där kan man prata om dåliga vägar. Nja, vägar är väl för mycket sagt men ialla fall. Varaderon var ypperlig på dessa makadam stråk. I turkiet var där hålor som var ca 30 cm djupa och fruktansvärt dålig asfalt eller vad man nu ska kalla den beläggning de använder. Är just nu i Österrike som är "himmelreich". Ps jag är uppe i nästan 900 mil sedan starten i malmö i maj. Ds.
mvh
jerry
mvh
jerry
- Vilse på näset
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
- Ort: 1200 GSA -08 / Östersund
Vad finns det för trevliga vägar att åka i norrbotten med omnejd? Finns väl några norrbottningar på forumet!? Även om jag själv anser mig vara Lulebo till 50% efter mer än 10 år i stan så har jag ingen koll på mc-vägarna . Funderar på en kortare sväng upp mot Luleå och Gällivare, ev. in i Finland. Tacksam för tips på resmål.
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Ett tips om vägjobb. Mellan Åsele och Lycksele pågår vägarbeten i ca. 11 kilometer. Vet ej i vilken omfattning, har mejlat VV men inte fått svar ännu. Annars är väl Saarela den som har bra koll på Norrbottensvägarna.Vilse på näset skrev:Vad finns det för trevliga vägar att åka i norrbotten med omnejd? Finns väl några norrbottningar på forumet!? Även om jag själv anser mig vara Lulebo till 50% efter mer än 10 år i stan så har jag ingen koll på mc-vägarna . Funderar på en kortare sväng upp mot Luleå och Gällivare, ev. in i Finland. Tacksam för tips på resmål.
Ha en bra resa.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Vilse på näset
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
- Ort: 1200 GSA -08 / Östersund
- Vilse på näset
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
- Ort: 1200 GSA -08 / Östersund
Fick höra av svärfar idag som åkt den vägen några vändor den senaste månaden att de bara skalat av ett lager asfalt, alltså ingen sprängsten eller dylikt när han åkte sistEtt tips om vägjobb. Mellan Åsele och Lycksele pågår vägarbeten i ca. 11 kilometer. Vet ej i vilken omfattning, har mejlat VV men inte fått svar ännu.
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Vägarbeten lite här och där får man ju räkna med. Lite irriterande, men det är ju bara att gilla läget och passera dom i lämpligt tempo med ett leende på läpparna.
Midnattssolsträffen var en trevlig tillställning. Vilket lyft träffen har fått, hela 282 inbetalande. Rekord i moden tid!
Jag har varit med på träffen på den tiden när deltagarantalet låg på ca 1200-1300 pers. Jag har också varit med när det endast var dryga trettio pers på plats.
Lite bilder därifrån:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 628b1.html
Varadero och Transalprapport: 1 st norsk Varadero. 0 st Transalp
....och jo, det var vägarbeten efter E10:an vid Lansjärvsområdet.
Midnattssolsträffen var en trevlig tillställning. Vilket lyft träffen har fått, hela 282 inbetalande. Rekord i moden tid!
Jag har varit med på träffen på den tiden när deltagarantalet låg på ca 1200-1300 pers. Jag har också varit med när det endast var dryga trettio pers på plats.
Lite bilder därifrån:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 628b1.html
Varadero och Transalprapport: 1 st norsk Varadero. 0 st Transalp
....och jo, det var vägarbeten efter E10:an vid Lansjärvsområdet.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Bra fotocollage Saarela. Du skriver "när deltagarantalet låg på ca 1200-1300 pers." Jag minns när föräldrarna drev turistkiosken vid "Burmabron", bron över Pite-älven norr om Moskosel, på sjuttiotalet. Då verkade det vara flera hundra åk som passerade just inför midnattssolträffen. Är det månne den tiden du syftar på?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Nja, riktigt så gammal är jag inte. Det här var i mitten/slutet av åttiotalet. Körde sidovagnsekipage då. Hojen står i garaget ännu ocksåFibern skrev:Bra fotocollage Saarela. Du skriver "när deltagarantalet låg på ca 1200-1300 pers." Jag minns när föräldrarna drev turistkiosken vid "Burmabron", bron över Pite-älven norr om Moskosel, på sjuttiotalet. Då verkade det vara flera hundra åk som passerade just inför midnattssolträffen. Är det månne den tiden du syftar på?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Här kan man snacka om dåliga vägar. I den här geggan kör jag då inte ens T-A:njerrych skrev:Bra gjort att fler skåningar åker långresor. Ni pratar om dåliga vägar. De vägarna är rena biljardbordet jämfört med turkiet och albanien som jag passerade för någon vecka sedan. Där kan man prata om dåliga vägar. Nja, vägar är väl för mycket sagt men ialla fall. Varaderon var ypperlig på dessa makadam stråk. I turkiet var där hålor som var ca 30 cm djupa och fruktansvärt dålig asfalt eller vad man nu ska kalla den beläggning de använder. Är just nu i Österrike som är "himmelreich". Ps jag är uppe i nästan 900 mil sedan starten i malmö i maj. Ds.
mvh
jerry
[/img]
edit. Rysk väg, augusti -06.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
2003 hade jag stockholmsbesök av några forumvänner från Bike.se. Jag varnade dom för potthålen efter vägarna.
Trots mina varningar så på en tur utanför Älvsbyn halvsov dom båda två och körde ner i ett potthål.
På bild nedan är den ena på väg upp från hålet. Noterbart är att han står på den andras axlar
Trots mina varningar så på en tur utanför Älvsbyn halvsov dom båda två och körde ner i ett potthål.
På bild nedan är den ena på väg upp från hålet. Noterbart är att han står på den andras axlar