Val av sidoväskor

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Val av sidoväskor

Inlägg av rAWTAZ »

Hm, jag o pinglan funderar på möjligheten att ta oss från Borås o upp till Höga Kusten om cirka 3 veckor då vi har två veckor semester.

Med anledning av det undrar jag om någon har nårra starting pointers vad gäller sidoväskor?

Ungefär vilken prisklass rör det sig om vad gäller budgetväskor som duger, inte är kassa?
Har ni några tips på märken/modeller?
Brukar det vara något problem med fästanordningar o så, kan hojjen skadas osv?
Nåt annat jag bör tänka på? =o

I första hand vore det gott med något begagnat då vi inte riktigt har råd med nya väskor för 4000:- :/
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Om du så småningom vill ha hårda väskor så kunde du kanske börja med Givis väskhållare, skräddarsydda till TA för ca 950 kr, som jag har på http://f5.putfile.com/5/13217032813.jpg
På dem kan du spänna fast vilka gamla väskor som helst. Vattentätt blir det med plastsäckar i. Så behöver ni knappt köpa några väskor alls, egentligen.
Och så köper ni riktiga väskor när ni får råd.

Väskhållaren funkar även som störtbåge för bakändan. Går nog att beställa i alla hojbutiker.
Låt inte lura dej att köpa nån pakethållare till, du har redan en bra sån!

Jag har 2 st Givi Monokey 45 l sidoväskor och Givi Simply 45 l toppbox. Jag ser ingen anledning att köpa mindre, yttermåtten skiljer faktiskt väldigt lite mellan 36 och 45 l.
Senast redigerad av Tramsvalp den tor 17 maj 2007, 19:13, redigerad totalt 2 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Lite väl häftigt med Givi (E?)45 liters sidoväskor på en Transalp?

Skillnaden mellan Givis 45 o 36 litern är att om man har den som topbox, så har dom samma mått på bredd o längd. Däremot kommer dom nio litrarna till genom att dom ökat på höjden(man får då tex in två hjälmar i 45:an

Vad konsekvenserna blir(då gånger två) vad gäller bredd om man monterar 45:or som sidoväskor kan man ju själv räkna ut. Tyckte själv att 36:orna var redan för fläskiga.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

V Saarela skrev:Lite väl häftigt med Givi (E?)45 liters sidoväskor på en Transalp?
Vill minnas att ekipaget blev 6 cm bredare med 45l än med 36l (3 cm per väska).
Jag tycker också att det är för fläskigt med 36, och då kan jag lika gärna köra med 45. :)

Skönt när man är på semester att ha det mesta i sidoväskorna, och ha lite utrymme i toppboxen när man ska handla osv.

Jag mätte soppaförbrukningen på en 60-milafärd med dessa 3 väskor. Blandad körning + 15 mil motorväg i 130.
Fick den till 0,55 l/mil, jämfört med 0,50 som jag fått utan sidoväskor.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
swedenurse
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 01 jul 2006, 07:28
Answers: 0
Ort: Uddevalla

Kolla in Touratech.se

Inlägg av swedenurse »

Kolla in Touratech.se där finns riktiga väskor för hårda tag som verkligen håller en livstid!! :D

Dessutom har dom hur mycket annat trevligt som helst!

Jonas
Skriv svar