Det är gamla hederliga justerskruvar.
Ta först bort kåporna. Det kan du göra hemma, och köra till verkstan utan kåpor och framblinkers, för att spara lite pengar.
Ta bort tanken (1 skruv, 4 slangar och 1 sladd) och luftburken, och lossa höger kylare (låt kylarslangarna sitta). Ta bort de två runda locken på vänster motorkåpa, locken till ventiljusteringarna och div slangar till sekundärluften som är i vägen.
Börja med främre cylindern. Vrid vevaxeln moturs tills FT-märket står mitt för strecket i lilla kåphålet. Se till att kolven är i komp-slaget. Justera (3 ventiler/cyl).
Bakre cyl, vrid moturs till RT-märket och kompslaget. Justera.
Kall motor
In 0,13 - 0,17 mm
Ut 0,18 - 0,22 mm
Låsmuttrarna dras med 23 Nm.
Stora kåplocket 15 Nm, lilla kåplocket 10 Nm, med fett på gängorna.
Byt gärna tändstift också, nu när alla är åtkomliga. 4 st. Lättast om man lossar vänster kylare. Bäst funkar original tändstiftnyckel. Blås rent runt stiften först.
Luftburken är bökig att få på plats. Med ett par fingrar inuti förgasargummina uppifrån får man iaf dit dem. Se till att alla slangar sitter som de ska.
De bakre tankslangarna (dränering av det försänkta tanklocket och avluftning) vill gärna vika sig när man sänker ner tanken.
Passa gärna på att synkronisera förgasarna efteråt, med en lång flatmejsel i hålet genom luftburken och slangar till vacuumanslutningarna på insugen. 1200 rpm, max differens 2,7kPa / 20mm Hg / 270mm VP. Kräver extern bensinflaska.
Och byte av strålkastarlampan är mindre jävligt när kåporna är borta.