Sida 1 av 1

kedjeproblem

Postat: sön 25 maj 2008, 16:13
av Kennert
Hej
Har något konstigt med min kedja.
Får sträcka den ofta och när jag sträckte den nu och det var glapp enligt instruktion 35-45 mm. Efter en kort sträcka så började det låta som att något skrapa emot, inte hela tiden men ljudet kom med jämna mellanrum så jag förmodar att det var vid varje varv kedjan gick runt. När jag då kollade så var kedjan väldigt sträckt, knappt något spel alls. Jag kollade då så att justeringsmarkeringana var på samma ställe bägge sidorna och det var dom. Vad kan detta bero på? Är kedjan för sliten? det är precis på gränsen till rött på markeringen. Jag kollade även avståndet från fälgen till vaggan och det var inte samma avstånd bägge sidorna, skall det vara så? Dreven ser inte speciellt slitna ut.
Någon som har en bra förklaring på allt detta?

/Kennert

Postat: sön 25 maj 2008, 17:08
av Tramsvalp
Antar att du inte snurrade på hjulet när du kollade slacket. Kedjan är säkert ojämnt sliten, alltså olika spänning på olika ställen. Hitta stället där den är som mest spänd och justera där.

Postat: sön 25 maj 2008, 19:47
av Kennert
Kan nog vara så. Tack för tipset.
Såg nu även att kedjeskyddet hade hoppat ur sitt främre fäste, kan ha varit orsak till ljuden innan.
Dock tycker jag att kedjan låter mycket så det är väl dags att byta.

Är det lätt att byta drev och kedja själv?
Är väl något så när hyfsad på att meka själv.
Jag förmodar att det inte går att sätta dit en hel kedja? I så fall blir det väl ett kedjelås man nitar fast.


Kennert

Postat: sön 25 maj 2008, 22:56
av maua
Jag har precis haft samma erfarenhet som du. Min kedja betedde sig på samma sätt. Det var en länk som hade skurit.
Om du ska ha en orginal O-ringskedja får du åka till en verkstad för att byta. Kedjan ska nitas och det gör man inte utan specialverktyg har jag fått förklarat för mig. Kedjelås har jag också fått förklarat för mig att man inte vill ha. Därför blev jag 2700:- fattigare på ett nytt drivpaket förra veckan.

Det var värt det kan jag säga. Blev en helt annan känsla. För det första blev jag av med allt kedje (o) ljud. Det byttes mot ett diskret vinande. Den blev mer körbar på låga varv. Mindre ryckig gång! Nu har jag misshandlat nya kedjan med att slita in den på 20 mil grusväg i helgen! Har även kört duktigt seriös offroad med den i helgen :) över träsk och upp för slänter i skogen. Allt på rätt köl!

Postat: tis 27 maj 2008, 08:02
av Kennert
Har beställt ett drivpaket som kommer i veckan.
Är tydligen något som heter X-rings kedja vilket skall vara ännu bättre än O-ring, skyddar tydligen bättre mot smuts och vatten.
Enligt min MC firma så är det helt ok att ha kedjelås, tydligen delade meningar i denna fråga.
Något som kan vara bra att veta är att dom rekommenderar att byta framdrevet en gång extra under kedjans livslängd.
Detta förlänger tydligen kedjans livslängd.
Verkar logiskt då framdrevet slits fortare pga att det är så litet, snurrar ju betydligt fler varv än bakdrevet.

Ser fram emot en ny kedja.

/Kennert

Postat: fre 30 maj 2008, 21:25
av V Saarela
Kennert skrev:Har beställt ett drivpaket som kommer i veckan.
Är tydligen något som heter X-rings kedja vilket skall vara ännu bättre än O-ring, skyddar tydligen bättre mot smuts och vatten.
Enligt min MC firma så är det helt ok att ha kedjelås, tydligen delade meningar i denna fråga.
Något som kan vara bra att veta är att dom rekommenderar att byta framdrevet en gång extra under kedjans livslängd.
Detta förlänger tydligen kedjans livslängd.
Verkar logiskt då framdrevet slits fortare pga att det är så litet, snurrar ju betydligt fler varv än bakdrevet.

Ser fram emot en ny kedja.

/Kennert
Intressant: Hela livet har man alltid hört att man ska aldrig byta delar av drivpaketet, utan ska man byta, så måste man byta allt på samma gång(pga nött in i varann).
Jag har trotsat detta och bytt som jag tycker. Vad heter firman?

Kedjelås måste ju vara helt okej. Skulle det vara farligt, så skulle det så klart förbjudas. Tyvärr, så sker det ju en del incidenter med dom....oftast pga okunskap(läs, många hemmapulare monterar fel)

Däremot: jag har fått olustkänslor med bara tanken, så jag vill gärna personligen ha kedjan nitad av ett proffs.

Postat: sön 01 jun 2008, 22:36
av Kennert
Firman heter Veronas mc och ligger i Ljungby
Jag kan verkligen rekommendera dom då jag tycker dom är kanonbra att ha att göra med.

/Kennert

Postat: sön 01 jun 2008, 22:56
av Jan-Olov
Kennert skrev:Firman heter Veronas mc och ligger i Ljungby
Jag kan verkligen rekommendera dom då jag tycker dom är kanonbra att ha att göra med.

/Kennert
Jag kan inte annat än att hålla med. Mycket bra, jag har handlat 3 hojar av dem inget stul.

Jan-Olov

Postat: ons 04 jun 2008, 21:55
av Kennert
Kedjan på äntligen, var lite pyssel med att få dit kedjelåset då man vill försäkra sig om att det sitter ordentligt. Får väl se om jag sätter dit nitlåset senare.

:D

Postat: fre 27 jun 2008, 20:54
av Forceman
Jag såg för två somrar sedan att låsbrickan på kedjelåset hade hoppat av så med hjärtat i halsgropen nitade jag dit ett lås i stället och har sedan aldrig funderat på att använda kedjelås med låsbricka igen! Till saken hör att jag använde sådana lås på mina tidigare hojar utan problem!

Postat: lör 28 jun 2008, 12:13
av GeCe †
Har aldrig nitat någon kedja utan kedjelås har alltid funkat utan problem. Använder vid montering av kedjelås en liten tving till hjälp för att trycka ihop O-ringarna.
Tror inte det är nödvändigt att nita kedjan om man håller sig till att köra på vägar och inte kör moto-cross.