Sida 1 av 2

Munstycken/bestyckning

Postat: sön 25 maj 2008, 14:46
av badlars
Jaha, nu har jag skaffat både ett K&N luftfilter och ett GPR slipo-on.
Nu var det det här med bestyckning av förgasare.
Den smäller ju en del i avgassystemet, vilket tyder på mager blandning.
Dessutom kollade jag ett stift och det var ganska vitt.
När det gäller ljudet tycks det mig som om det var högre när jag monterade det i början än var det är nu( vanesak?)
När det gäller effekt fick jag för mig att den steg ordentligt i början efter att bara monterat slip-on för att sedan minska lite efterhand.
När jag bytte till K&N filter såg luftfiltret ordentligt smutsigt ut och det har ju endast varit på ca 100-120 mil men detta är antagligen pga ökad mängd luft/aavgas ut kräver mer luft in?.
Med K&N filtret på känndes det dock inte som att jag fick så mycket mer effekt, kan detta bero på blandningen?.
I vilket fall, var sitter de här munstyckena i förgasaren och kan jag byta själv?
Finns det nån sprängskiss?

Tacksam för hjälp av Er pålitliga Transalpfantaster.

Lars

Postat: mån 26 maj 2008, 09:10
av AeroSol
Här finns sprängskisser: LÄNK (sidan 19).
Du kan kolla här vad de olika delarna heter här: LÄNK
I Haynesmanualen står hur man byter, www.transalp.us (klicka på Manual del Taller XL650V y XR750L, gäller för även XL600V)

Lycka till!

Hmm

Postat: tis 27 maj 2008, 09:24
av badlars
Jaha, det är ju åtminstone på utsidan man byter, dvs jag behöver inte dela förgasarna.

Om jag förstår rätt finns det ett 128 munstycke i den främre och 130 i den bakre samt 38 lågfart i båda.
Men vad skall man sätta i istället?
Någon skrev på nån annan länk 140, men skall det vara i båda?
Och lågfart vad finns det att välja på där?


Hur farligt är det att köra som det är nu?
Någon som har en uppfattning?


Lars

Ähumm

Postat: tis 27 maj 2008, 11:56
av badlars
Nepp var ju inte alls på utsidan.
Under förgasarna efter man skruvat av flottörhuset(?)
Såg en liten artikel i SMC:s tidning om att rengöra munstycken och förstod.

Jag måste allså ta loss tank mm och förgasarna från topparna så jag kommer åt.

Rätts mig gärna om jag har fel.

Lars

Kan de va nåt?

Postat: fre 30 maj 2008, 17:33
av badlars
Fick ett tips att pröva höja nålen i trotteln på förgasaren,
känns ju väldigt "moped" men det kanske går.

Har pratat med några olika om munstycken, den ene säger;
"du måste bänka", nästa ; "det är ju en transalp ingen supersport så det räcker nog att få i större munstycken och därmed mer bensin"
sista förslaget var det om höjning av nålen.

Vad gör man??

Många verkar läsa men inte många tips !

Är det värmen??

Ta ett bad Lars

Re: Kan de va nåt?

Postat: fre 30 maj 2008, 21:58
av Tramsvalp
Höja/sänka trottelnålen är en normal åtgärd, som påverkar blandningsförhållandet på mellangas. Lågvarvsmunstycket påverkar lite gas och huvudmunstycket mycket gas. Grovt sett. De överlappar varandras områden en hel del. Och det är vacuumförgasare (CV-förg.) på TA, bra att veta.
Läs mer om grundläggande teori och tuning på http://www.dansmc.com/carbs2.htm

Så här står det på Deti's: http://www.ta-deti.de/ta/tuneup.html Den killen byter tydligen från 115 till 130, så 140 funkar nog för dig. I båda förgasarna.

Har man ingen testbänk så får man läsa tändstift. http://www.dansmc.com/sparkplugs1.htm
http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Kör 1-2 km med jämn gas, dra in kopplingen och stäng av motorn i farten. Kolla ett stift i varje cylinder.
Gör detta med olika gaspådrag, så ser du vilka justeringar du behöver göra.

Dra åt tändstiften försiktigt i varm motor.

Tänk på att ett tändstift kan bli vitt av två orsaker: För mager blandning och/eller för varmt stift.
Jag köpte två kallare stift för att jämföra med vid fullgaskollen, ett till varje cyl. Ett snäpp kallare än original rekommenderas av Honda vid hård körning med TA650. Kolla instr.boken.

Det finns mycket matnyttigt på Deti's http://www.ta-deti.de/ta/
och Dan's http://www.dansmc.com/mc_repaircourse.htm
badlars skrev:Den smäller ju en del i avgassystemet, vilket tyder på mager blandning.
Det kan visst också bero på en dålig "12 16048MK7771 E-18-1 - VALVE SET, AIR CUT" på AeroSols LÄNK
badlars skrev:När jag bytte till K&N filter såg luftfiltret ordentligt smutsigt ut och det har ju endast varit på ca 100-120 mil men detta är antagligen pga ökad mängd luft/aavgas ut kräver mer luft in?
VET du att det är bytt för 100-120 mil sen? Skillnaden i luftmängd mellan olika avgasrör är för liten för att det ska märkas på hur fort filtret blir smutsigt.
Olja in K&N-filtret ofta. Ju dammigare förhållanden desto oftare. Inte nödvändigt att tvätta varje gång.

närmare lösningen.....

Postat: sön 01 jun 2008, 13:48
av badlars
När det gäller luftfiltret, bytte jag det själv i höstas så det stämmer.

Tog loss förgasarna i går och kollade trottelnålen men kunde inte förstå att den skulle gå att höja så jag avvaktar till måndag och beställer nya munstycken, 140 hög och 42 låg( nån hade bytt till detta på en africa twin med samma förgasare som transalp?!)

Om ingen har nåt bättre förslag....

Lars

Re: närmare lösningen.....

Postat: sön 01 jun 2008, 15:55
av Tramsvalp
badlars skrev:kollade trottelnålen men kunde inte förstå att den skulle gå att höja så jag avvaktar till måndag och beställer nya munstycken, 140 hög och 42 låg
Ok, då har både 600 och 650 "fasta" nålar. Men jag skulle tro att det går att trä på brickor och höja dem lite på så vis.
Jämför gärna stiften före och efter. Gör märken på gashandtaget så du vet hur mycket du gasar.

När jag köpte mina 140-munstycken kostade de bara 20 kr/st tror jag (inte original). Jag skulle ha köpt 150 också... även de kallare stiften (ngk dpr9ea9) blir lite för vita på fullgas. Har inte testat på delgas än.
Om jag skulle ta och göra det nu? :)

Re: närmare lösningen.....

Postat: ons 04 jun 2008, 00:28
av Tramsvalp
Tramsvalp skrev:Om jag skulle ta och göra det nu? :)
Jaha, nu har jag gjort det.
K&N-filter, borttagen snorkel, 140-huvudmunstycken, original avgasrör, 16-kugg framdrev. Maskeringstejp på gashandtaget, med streck på 0, 1/4, 1/2, 3/4 och full gas.
1/4 gas = 90 km/h, 1/2 = 130 kmh, 3/4 = 150 kmh, fullt = drygt 160 kmh mätarfart.

Lika kritvita mittelektroder i alla farter med värmetal 8. Knappt märkbart gråare med 9-stift. Närmast som nr 24 på http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Tänkte prova med 150-munstycken mm. Även sätta tillbaka originalfiltret för att jämföra.

inte det lättaste!!

Postat: fre 13 jun 2008, 23:56
av badlars
Jaha nu har jag väntat i två veckor, men det verkar som om inte det finns några Honda original lågfartsmunstycken alls, har best. 42 men de har inte ens skickat de än på två veckor !!!!!??!!

Finns väl ingen här som har span på två lågfarts munstycken 40, eller 42 till en kehin förgasare till en transalp -92 ???

Isåfall kanske jag är väldigt intresserad........

Lars

Re: inte det lättaste!!

Postat: lör 14 jun 2008, 01:35
av Tramsvalp
badlars skrev:Finns väl ingen här som har span på två lågfarts munstycken 40, eller 42 till en kehin förgasare till en transalp -92 ???
Måste det vara original? Jag köpte mina 40 häromdan hos närmaste hojhandlare. De flesta har nog ett litet sortiment och kan beställa. Skulle inte förvåna mig om det är samma som ska vara i dina. Tycks finnas två längder, jag köpte båda och lämnade tillbaka de som inte passade.

Re: Kan de va nåt?

Postat: lör 14 jun 2008, 02:00
av Tramsvalp
Jag skrev:Har man ingen testbänk så får man läsa tändstift. http://www.dansmc.com/sparkplugs1.htm
http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Tänk på att ett tändstift kan bli vitt av två orsaker: För mager blandning och/eller för varmt stift.
Det är iaf vad jag alltid har fått höra.
Men nu har jag testat med 150-munstycken och kalla stift, och fått lika vita stift som förut i alla farter. Hojen blev pigg men fick 0,72 i soppaförbrukning... :roll:
Så nu har jag slutat "läsa stift".

Gårdagens uppsättning var K&N, 140, 40, nålar i standardläge, original avgas. Draget var bättre med 3/4 gas än fullt.

Dagens uppsättning är K&N, 140, 40, nålar i standardläge, katalysatorn utbytt mot rörstump, original ljuddämpare. Draget ungefär samma på 3/4 gas och fullt. Möjligen något starkare. Klar förbättring iaf.

Har också testat med 132-munstycken och 1mm höjda nålar. Sämre än nu. Jag börjar bli bra på att plocka bort och sätta tillbaks förgasarna :)
Glöm inte att kolla flottörnivån.

original eller inte

Postat: lör 14 jun 2008, 13:00
av badlars
Jag har bara testat att fråga auktoriserade Honda verkstäder och den sista Honda mc center i Göteborg kunde inte ens hitta originalmunstycken i Hondas egna listor(?!) så nog tar jag vad som bjuds bara det passar.
Jag kan ju gärna köpa lite längre bort, frakten för några munstycken skall väl gå att lösa, bara jag vet att de finns..

Tips på handlare/verkstäder som har dom mottages tacksamt.

Lars

Re: original eller inte

Postat: lör 14 jun 2008, 14:40
av Tramsvalp
badlars skrev:Tips på handlare/verkstäder som har dom mottages tacksamt.
http://www.motorbolaget.se/ ska ha till TA650. De borde kunna se på Hondas art.nr om det sitter samma munstycken i 600.

Som sagt fanns det två längder, och till 650 skulle det vara de långa.

Nu är dom på plats !!

Postat: fre 20 jun 2008, 17:30
av badlars
Så nu är förgasarna omstyckade.

Det blev 140 högfart och 40 lågfart.
Känns jättebra och inget knallande vid avslag.

Nu får jag köra lite och kolla stiften.

Nivå i flottörhus(?!) har jag inte en aning om , är det nåt jag behöver kolla?

Glad Midsommar !!!!!

Lars

Postat: fre 20 jun 2008, 17:54
av Cyberhonda
Tramsvalp: sluta inte läsa av stift, det är en klockren indikator om hur blandningen är. Vita stift = hög värme pga mager blandning (ev fel stift också)
Det går liksom inte att ändra på fysikens lagar och tycka att vita stift säkert är helt OK :lol:

Jag tippar på att den blir för mager på slutet när trotteln är helt uppe. Byt till större munstycken.
När du höjer nålen påverkas inte fullgasblandningen.

Postat: ons 25 jun 2008, 00:11
av AeroSol
Jag tänkte beställa ett Mivv-rör från Touringbutiken. Vet nån om deras munstycken passar till TA650?
Gå in på www.touringbutiken.se art.nr. 64-7140

Tramsvalp, har du nån bra beskrivning på hur jag enklast byter munstycket i förgasaren? I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.

Postat: ons 25 jun 2008, 01:54
av Tramsvalp
AeroSol skrev:I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Jag har också undrat över det... Jag bytte flottörhusskruvarna till insex för att komma åt att skruva, men det är så trångt och bökigt att jag tvivlar på att det blir nån tidsvinst även om det kanske går. Och åtminstone på 650 måste tanken bort.
Jag har haft bort förgasarna några gånger nu och tycker inte längre att det är så besvärligt. Har kommit på lite knep som underlättar. Kan återkomma med en beskrivning.

Postat: tis 22 jul 2008, 01:20
av AeroSol
Hej Tramsvalp. Det vore guld värt om du berättade om dina knep hur man får loss förgasarna för att byta munstycken! Jag har klarat att ta loss tanken (utan att montera av frontkåpan) + luftburken. Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.

Postat: tis 22 jul 2008, 11:19
av Tramsvalp
AeroSol skrev:Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.

Jag har inte provat den metoden, det kanske går. Men har du kommit så långt är resten inte så besvärligt.

Har tänkt skriva en steg-för-steg-beskrivning nästa gång jag tar isär, men i korthet ur minnet:
Om du ska ta bort dem helt får du (efter att ha tagit bort tank och luftburk):
- ta bort hela gasvajerfästet (2 skruvar) och lossa vajrarna från spjälltrissan.
- ta bort chokevajrarna på båda sidor med hjälp av en 10mm U-nyckel och fingertopparna. På högersidan underlättar det framför allt återmonteringen om du tar bort plåten som håller spjällsensorn (3 skruvar, en av dem delvis bakom plåten, jag fick lossa den skruven med polygrip första gången men det var det värt). Ta inte bort sensorn från plåten, den är injusterad från fabrik.
- Och så lite slangar på ovansidan (inga kylarslangar). Sen lirka ut paketet uppåt.

Jag brukar sätta silvertejp över alla öppna hål. Tas bort före hopsättning ;)

Vet inte när jag tar isär nästa gång förresten, hojen går rätt bra nu tycker jag. 0,5 L/mil, KN-filter, 140 huvudmunstycken, 40 lågvarvs, nålar original, förljuddämparen utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Flottörnivå 7mm (det var 9mm på båda när jag mätte, men ska vara 7 enl Hondas manual) vilket ger lite mer soppa och bättre gassvar. Kan vara värt att plocka bort förgasarna helt för att kunna mäta det.
Tycker hojen har lite bättre drag på låg- och mellanvarv och jämnare tomgång. :)

Chokevajrarna var dumt dragna original, jag drog om dem så de räckte till mina styrhöjare. Minns inte hur, en av de saker jag tänkte ta upp i beskrivningen. Misstänker att choken pga detta inte höll riktigt tätt förut så hojen drog lite för mycket soppa.

Var noga med att få på alla slangar vid hopsättningen, de sitter ju på den rena sidan om luftfiltret...
Och var noga med att få chokelocken i rätt gänga, de är ju av plast och det är trångt.
Se till att spjällsensorns arm hamnar i spjällaxelns klyka.