Sida 1 av 6

Vindskydd

Postat: tor 22 maj 2008, 15:11
av Boman
Har en Givi högre ruta monterad på min TA -01. Tyvärr saknar jag originalet så jag har inget att jämföra med. Givi-rutan ger ett hyfsat vindskydd men det är ganska mycket turbulens och framförallt är det ett lågfrekvent "dån" i hjälmen. Detta dån blir nästan värre när man använder öronproppar. Jag är 1.84 lång.

Vindskyddet är egentligen min enda anmärkning mot en i övrigt bra hoj.

Min fråga är. Hur har ni löst detta? Egna lösningar? Har någon testat MRA Varioscreen? Andra rutor/lösningar som funkar bra.

Postat: fre 23 maj 2008, 08:51
av Skytten
Har själv upplevt samma problem. Jag började med den förhöjda varianten och satte sedan på en varioscreen. Jag kan inte påstå att jag upplevde någon skillnad mellan de båda. Enda tillfället då det blir riktigt tyst och skönt under hjälmen är när man ställer sig upp och får ett mer ostört, laminärt luftflöde över hjälmen. Men det blir ju jobbigt i längden :lol:
Testade även att köra utan kåpa helt och hållet, även jag ser alltså fram mot eventuella tips i frågan.

Postat: lör 24 maj 2008, 07:11
av AeroSol
Jag kör också med MRA Varioscreen. Visst, den styr undan luftströmmen från hjälm och bröst men det blir ändå mycket turbulens. Jag är 180 cm.

V Saarela berättade om den nya rutan med två hål i här: http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=219
Kanske kan va nåt?

Postat: lör 23 aug 2008, 11:13
av Mr K
Det finns några bilder på Laminar Lip i denna tråd
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=58

Postat: sön 14 sep 2008, 14:14
av MR71
Kan tipsa alla som köper nya transan att sätta på den högre rutan istället för den lilla låga originalrutan. En väldigt stor skilnad vad gäller vind bruset.
Nu kan jag åka med visiret helt öppet. Känner knappt inget vinddrag alls.

Magnus

Postat: sön 14 sep 2008, 17:21
av joeng38
Jag hade en hög ruta på tidigare, nu satte jag dit ett original för att prova. Det känns nu som hojen går fortare då det blåser mer kring 100km/t... Pendlar mest till jobbet så det gör inget. Känns som närsikten är bättre dock. (bra när man kryssar i trafiken). Ska jag ut på en långtur lär jag sätta dit det högre, tar ju bara 5 minuter.

Lundberg-Varioscreen

Postat: mån 27 jul 2009, 22:27
av Fibern
Har testat en egen produkt. Måste medge att den fungerar alldeles utmärkt. I det närmaste gratis.
Erhöll en skräddbit Lexan, 2mm, på Öjeby Glas o Aluminium, utan kostnad. Kapade till ca.33x 25 cm, rundade hörnen och satte en bit självhäftande tätningslist längst ner, för att slippa repor i vindrutan. Två limklämmor a'la Clas Ohlsson och saken var klar. :idea:

Bild

edit: tilläggas bör att rutan på hojen är den förhöjda.

Vind skydd

Postat: mån 17 aug 2009, 00:05
av benny1
Halloj...Har en 01:a som jag köpte med ett hemasågat extra lågt vindskydd. Har aldrig haft problem med vinden då den träffar mig rakt på bröstet.... Satte dit orginalrutan, men bytte raskt tillbaka efter en provtur..

Fick nu för mej att cykeln skulle vara snyggare med förhöjt kåpglas vilket jag inhandlade för 800 kr....

Med det förhöjda åker visiret automatiskt ner vid hastigheter över 70....Det blåser som fan kring skallen....

Kommer att sätta dit mitt extra låga vindskydd igen....

Med det kunde jag köra i toppfart och ha öppet visir utan problem...Dessutom har hojen börjat vobbla vid toppfart vilket den aldrig gjorde med den låga rutan....

REKOMMENDERAS......X-tra låg ruta........Inte så snyggt men jävligt bra. :P

Re: Vind skydd

Postat: fre 21 aug 2009, 16:32
av jerkonetti
[REKOMMENDERAS......X-tra låg ruta........Inte så snyggt men jävligt bra. :P[/quote]

Skulle man kunna få se en bild??.
Har samma tankar själv. Har haft flera cyklar med låga kåpor och aldrig upplevt samma turbulens som på Transan med orginalglas.

Postat: fre 21 aug 2009, 19:40
av Ekman
Har också förhöjt glas på min 600 92:a o störs lite av turbulensen. Är 1.80 lång. Hukar jag mig lite så blir det bättre. Funderar på att testa förlänga en liten bit som är vinklad så kanske luften kommer över hjälmen. Ska laborera lite.

Postat: fre 21 aug 2009, 20:47
av Fibern
Ekman skrev:Har också förhöjt glas på min 600 92:a o störs lite av turbulensen. Är 1.80 lång. Hukar jag mig lite så blir det bättre. Funderar på att testa förlänga en liten bit som är vinklad så kanske luften kommer över hjälmen. Ska laborera lite.
Om du kikar på min egentillverkade Varioscreen, så är den inte vinklad alls, men håller det mesta av vindbruset borta.
Ska ersätta klämmorna med mer lämpliga permanenta hållare så småningom.

Re: Vind skydd

Postat: fre 21 aug 2009, 21:27
av Tramsvalp
benny1 skrev:REKOMMENDERAS......X-tra låg ruta........Inte så snyggt men jävligt bra. :P
Bild, tack. :)
Jag har också föreslagit kapad ruta nån gång, men fick inget gehör...

Har inte testat kapad ruta själv, däremot att köra med borttagen vindruta på min 650. Det blev en jämn och fin luftström, mycket behagligt. Vindtrycket på bröstet ökar rejält förstås, så det finns ju nackdelar. Jag trivs dock bra med originalrutan och dess turbulens.

Ni som provar att huka er, prova att ställa er upp i olika farter också, eller att sitta på telefonkatalogen eller så. Eller plocka bort rutan (5 min).
Nånstans läste jag förresten att rutan på TA är avsedd att skydda bröstet, inte huvudet.

Om vindrutans gummiexpandrar ramlar ner under kåpan så finns de billigt på Biltema, som någon här tipsade om.
Där finns även kantlist (silverfärgad) för kåpglas, har inte sett den i verkligheten dock.

Ruta

Postat: lör 22 aug 2009, 01:54
av benny1
Hur gör jag för att få in bilden i meddelandet ?[/url]

Re: Ruta

Postat: lör 22 aug 2009, 02:14
av Tramsvalp
benny1 skrev:Hur gör jag för att få in bilden i meddelandet ?[/url]
Hur man postar bilder :wink:

Postat: lör 22 aug 2009, 07:56
av Ekman
Fibern skrev:
Ekman skrev:Har också förhöjt glas på min 600 92:a o störs lite av turbulensen. Är 1.80 lång. Hukar jag mig lite så blir det bättre. Funderar på att testa förlänga en liten bit som är vinklad så kanske luften kommer över hjälmen. Ska laborera lite.
Om du kikar på min egentillverkade Varioscreen, så är den inte vinklad alls, men håller det mesta av vindbruset borta.
Ska ersätta klämmorna med mer lämpliga permanenta hållare så småningom.
Jodå Fibern har noterat ditt glas :wink: Jag tänkte om man vinklar lite så kanske förlängningen kan vara kortare.. På en del hojar så är ju glaset lite vinklat upptill. Det borde ju göra att luftströmmen skickas lite högre upp men endast spekulationer från min sida :roll:

Postat: lör 22 aug 2009, 14:07
av Fibern
Ekman skrev:

"Jodå Fibern har noterat ditt glas Jag tänkte om man vinklar lite så kanske förlängningen kan vara kortare.. På en del hojar så är ju glaset lite vinklat upptill. Det borde ju göra att luftströmmen skickas lite högre upp men endast spekulationer från min sida"

Det gör det säkert. Jag försökte själv böja till Lexan-glaset, men si där gick jag bet. Det går nämligen inte att värma och böja. Måste böjas i plåtbocknings-maskin. Kanske finns det andra material som går forma med värme.

Laminar Lip

Postat: fre 18 sep 2009, 19:05
av demoine
Aj då, nu har jag kanske gjort bort mig. Jag har precis beställt Laminar Lip till min TA -94, men inser att jag redan har den höga varianten på vindrutan. Jag antar att Laminar Lip inte kommer att passa på den eller inte är gjord för den?

Vad tror ni?

Bild på min hoj finns: http://minabilder.se/wordpress/wp-conte ... c_8149.jpg

Postat: fre 18 sep 2009, 20:21
av joeng38
Jag hade en hög ruta som du när jag köpte hojen. Bara vind i huvudet. Satte dit ett original då kom blåset på bröstet istället och inget sus kring huvudet.

Postat: fre 18 sep 2009, 22:03
av demoine
Hmm ok. Fast man man undrar ju hur Laminar Lip funkar på den höga rutan... Kanske blir bra. Om den går att få dit, vill säga.

slutbrusat

Postat: mån 21 sep 2009, 12:00
av jerkonetti
Jag har kapat ned orginalglaset till ca 3 cm ovanför kåpkanten. Vilken skillnad. Nu är det äntligen tyst och skallen skakar inget mer. Ni som har funderingar - prova att köra en sväng utan kåpglas (bara 4 skruvar att plocka bort) och upplev själva. Jag är mycket nöjd. Vindtrycket borta från kroppen men utan hjälmturbulens. :D