Vindskydd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Jag har haft en vinge också. En bra mc men så roligt som jag haft sen jag "blev med" Transalp har jag sällan haft på väg/grusväg. En sak kan man generellt säga om hojar, vill man ha det dragfritt, köp en bil! Jag har ingenting emot blåst men gillar verkligen inte turbulens!
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Re: Vindskydd
Finns det nån som har en bild på en transalp med nerkapad orginalruta, jag är sugen på att göra detta, frågan är bara hur fult det blir?
Re: Vindskydd
Jag testade att såga till en bit plexi för att se om man kunde bli av med turbolensen med förhöjd ruta. Tyvärr blev det värre.
Lättar jag en liten bit från sadeln så blir det så mycket bättre. Funderar starkt på att kapa originalglaset. Ser gärna en bild på ett kapat glas.
Lättar jag en liten bit från sadeln så blir det så mycket bättre. Funderar starkt på att kapa originalglaset. Ser gärna en bild på ett kapat glas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Alpentour 2014
Re: Vindskydd
Jag passar på att väcka lite nytt liv i den här tråden.
Jag gjorde en liten dagstur idag (22 mil) och gjorde följande upptäckt vad gäller min ruta (den lägre orginal). Jag är ca 182 lång.
I 90 km/h:
1. vanlig sittande körposition dundrar det på MYCKET i hjälmen.
2. lutande framåt (som när man ville få sin gamla enpetare att orka upp i 30 i mot vind), då är det helt tyst och jag kan i stället höra motor ljudet.
3. ståendes, även då är det väldigt mycket tystare även om hela kroppen såklart utsätts för vind.
4. Sittandes extremt rak i ryggen och lättandes ca 2-3 cm från sadeln också mycket tystare.
Så min teori är att jag skulle få en lugnare miljö om jag kapade min ruta alternativt tog bort den helt. Vad tror ni om det?
Annars måste jag väl ha en ganska duktigt hög ruta eller kanske samma vario screen som du har nu? Jag läser ju här att detta med att höja rutan inte är helt problemfritt utan ofta skapar mer turbulens. Men Fibern jag gillar din enkla lösning, du blev nöjd?
Jag förstod det som att Wiseguy lyckats lösa problemet med en Vario Screen. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t ... 6lk#p19580" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det lätt att bara ta bort rutan för att testa att köra utan? Hur gör man?
Och som sagts förr, har någon en bild på hur Transalpen ser ut utan ruta eller med en nedkapad sådan? Vore ju spännande att se.
Hoppas vi ses ute på vägarna! Såg en och annan Transalp och Varadero idag kanske någon från XL-forum?
//Jake
Jag gjorde en liten dagstur idag (22 mil) och gjorde följande upptäckt vad gäller min ruta (den lägre orginal). Jag är ca 182 lång.
I 90 km/h:
1. vanlig sittande körposition dundrar det på MYCKET i hjälmen.
2. lutande framåt (som när man ville få sin gamla enpetare att orka upp i 30 i mot vind), då är det helt tyst och jag kan i stället höra motor ljudet.
3. ståendes, även då är det väldigt mycket tystare även om hela kroppen såklart utsätts för vind.
4. Sittandes extremt rak i ryggen och lättandes ca 2-3 cm från sadeln också mycket tystare.
Så min teori är att jag skulle få en lugnare miljö om jag kapade min ruta alternativt tog bort den helt. Vad tror ni om det?
Annars måste jag väl ha en ganska duktigt hög ruta eller kanske samma vario screen som du har nu? Jag läser ju här att detta med att höja rutan inte är helt problemfritt utan ofta skapar mer turbulens. Men Fibern jag gillar din enkla lösning, du blev nöjd?
Jag förstod det som att Wiseguy lyckats lösa problemet med en Vario Screen. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t ... 6lk#p19580" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det lätt att bara ta bort rutan för att testa att köra utan? Hur gör man?
Och som sagts förr, har någon en bild på hur Transalpen ser ut utan ruta eller med en nedkapad sådan? Vore ju spännande att se.
Hoppas vi ses ute på vägarna! Såg en och annan Transalp och Varadero idag kanske någon från XL-forum?
//Jake
Re: Vindskydd
Att prova utan ruta torde vara tämligen enkelt, på båda TA jag haft, sitter den med 4 skruvar i sådana "gummiexpandermuttrar". Bara att skruva av. Det kan ju vara idé att sätta tillbaka skruvarna för att hindra att expandern far sin kos, annars finns de att köpa på Biltema.
Jag är 196, och har äntligen hittat en bra lösning, men den var inte helt gratis. Touratchs "höj-och-sänk-fäste", Varioscreen samt en liten flärp högst upp, från Louis om jag minns rätt.
Jag har 0 turbulens och allmänt lugnare i fartvinden. Nersidan är väl att hjälmens ventilation sätts lite ur spel, när det är lite svalt och/eller fuktigt ute, vill det gärna imma lite. Å andra sidan, kan man antingen öppna en lite springa på visiret, eller sätta sig kapprakt upp i sadeln,, och sticka upp hjälmen i fartvinden
Jag är 196, och har äntligen hittat en bra lösning, men den var inte helt gratis. Touratchs "höj-och-sänk-fäste", Varioscreen samt en liten flärp högst upp, från Louis om jag minns rätt.
Jag har 0 turbulens och allmänt lugnare i fartvinden. Nersidan är väl att hjälmens ventilation sätts lite ur spel, när det är lite svalt och/eller fuktigt ute, vill det gärna imma lite. Å andra sidan, kan man antingen öppna en lite springa på visiret, eller sätta sig kapprakt upp i sadeln,, och sticka upp hjälmen i fartvinden
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Kan väl skriva i denna tråd också då alla inte läser byggtrådarna i jakt på vidrutetips
Har ju som sagt var en justerbar MRA ruta jag köpte via E-bay. De finns där från £100, ca. 1000 SEK. Har iofs för mig jag betalade mindre när jag köpte, men kan nog komma ihåg fel också.
Jag är 174 cm lång och den funkar bra för mig.
Att byta ruta på en XL650 är relativt enkelt även för en novis.
Den nya rutan ser ut så här. Den har 4 skruvhål och skall stickas ned i springan mellan instrumentpanel och framkåpa.
[image=397]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=244[/image]
Börja med att lossa dessa 4 skruvar.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=242[/image]
Du kan nu plocka loss rutan. Se till att lirka ut den då gummiplupparna som bultarna sitter i kan ta i. Dessa är oftast lite större än springan de skall ut igenom. Du kan flexa springan mellan kåpa och instrumentpanel eller så kan du lossa de 2 översta skruvarna i instrumentpanelen för att få lite mera spelrum.
Sen skall du in med den nya rutan. Flytta över gummiplupparna till nya rutan eller köp nya på Biltema eller E-bay.
Se till att gummidämpningen som sitter där pilarna pekar på nedre bilden ligger kvar där den skall vara och sätt dit den nya rutan och skruva fast det hela.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=243[/image]
Du behöver inte dra åt rutan hårt. Ifall du gör det kommer den att vibrera. Den skall sitta fast men inte för hårt, gummiplupparna skall ju kunna motverka vibrationerna från hojen.
Har ju som sagt var en justerbar MRA ruta jag köpte via E-bay. De finns där från £100, ca. 1000 SEK. Har iofs för mig jag betalade mindre när jag köpte, men kan nog komma ihåg fel också.
Jag är 174 cm lång och den funkar bra för mig.
Att byta ruta på en XL650 är relativt enkelt även för en novis.
Den nya rutan ser ut så här. Den har 4 skruvhål och skall stickas ned i springan mellan instrumentpanel och framkåpa.
[image=397]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=244[/image]
Börja med att lossa dessa 4 skruvar.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=242[/image]
Du kan nu plocka loss rutan. Se till att lirka ut den då gummiplupparna som bultarna sitter i kan ta i. Dessa är oftast lite större än springan de skall ut igenom. Du kan flexa springan mellan kåpa och instrumentpanel eller så kan du lossa de 2 översta skruvarna i instrumentpanelen för att få lite mera spelrum.
Sen skall du in med den nya rutan. Flytta över gummiplupparna till nya rutan eller köp nya på Biltema eller E-bay.
Se till att gummidämpningen som sitter där pilarna pekar på nedre bilden ligger kvar där den skall vara och sätt dit den nya rutan och skruva fast det hela.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=243[/image]
Du behöver inte dra åt rutan hårt. Ifall du gör det kommer den att vibrera. Den skall sitta fast men inte för hårt, gummiplupparna skall ju kunna motverka vibrationerna från hojen.
Re: Vindskydd
Haha... det här forumet är ju verkligen tokbra!
Inte nog med att man får svar, det går fort och är mångt mycket bättre än Haynes (som ju gärna har små, mörka svart vita bilder med dålig upplösning, nej tacka vet jag dina bilder beskrivningar Wiseguy!)
Jag hoppas jag en dag själv kan bidra med något matnyttigt, än så länge får det bli rapporter från dagens runda...
//Jake
Inte nog med att man får svar, det går fort och är mångt mycket bättre än Haynes (som ju gärna har små, mörka svart vita bilder med dålig upplösning, nej tacka vet jag dina bilder beskrivningar Wiseguy!)
Jag hoppas jag en dag själv kan bidra med något matnyttigt, än så länge får det bli rapporter från dagens runda...
//Jake
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Jag plockade loss och satte tillbaka min ruta igår. Hade lyckats att fösa ned en av de där gummipackningarna vid förra monteringen, så rutan skadade ganska redigt vid färd.
Re: Vindskydd
Stefan du råkar inte ha en bild på din ruta. Jag ska testa imorgon att ta bort min helt. Sen funderar jag på den som Wiseguy kör med, men han är ju 8 cm kortare än mig så kanske blir den ändå för kort. Vad vet jag...? Kanske bara får ta och testa.
Men har du en bild eller länk till din variant så är det varmt välkommet.
//Jake
Men har du en bild eller länk till din variant så är det varmt välkommet.
//Jake
Re: Vindskydd
Bara en snabbis med luren i garaget direkt efter bytet i vintras, men:
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=7&t=2218
Jag ska se om jag kan fixa länkar lite senare i kväll, just nu förväntas jag kuta ut till grillen
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=7&t=2218
Jag ska se om jag kan fixa länkar lite senare i kväll, just nu förväntas jag kuta ut till grillen
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Vindskydd
@Jake: Så klart hittar jag inte exakt vad och var jag skaffade bitarna, men för att börja nerifrån:
Höjningssatsen vet jag i.a.f. kom från Touratech, löjligt dyr, men i efterhand känns den för mig värd det:
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hon ... 120-0.html Där hittar du art.nr 01-520-0120-0, eller sök det direkt i webbshoppen.
Rutan sedan, vill jag minnas kom från Louis (louis.eu), men hittar den inte där (kan tycka deras webb är lite stökig ibland), men denna är det i alla fall:
http://www.biker-discount.co.uk/mra-var ... 4160-p.asp Ser lite annorlunda ut till XL700, ska inte ner bakom "lykthuset".
Slutligen toppade jag det hela med en motsvarighet till denna: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hon ... 182-0.html, art.nr. 01-520-0182-0 Men, minns jag rätt, hittade jag även den på Louis eller någon annan stans, för en betydligt mindre slant.
Men, oavsett att det drog iväg en slant, jag är otroligt nöjd (bortsett från imma i hjälmen då, men det är ju lätt avhjälpt ) med detta ställage. Snyggt kanske det inte är, men enormt mycket skönare om man vill åka en bit. Trippen till Värmland (knappt 30 mil) i torsdags har väl aldrig känts så kort
Men, som sagt, jag är alltså 196 lång (eller var senast jag blev mätt, kan väl ha kroknat någon cm med åren ), jag gissar att detta är väldigt individuellt, och även handlar om hur/var man vill ha vinden. För, som falconetti (?) sa, vill man ha HELT vindstilla, kan man ju ta bilen i stället
Lycka till med att hitta just din perfekta lösning
Höjningssatsen vet jag i.a.f. kom från Touratech, löjligt dyr, men i efterhand känns den för mig värd det:
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hon ... 120-0.html Där hittar du art.nr 01-520-0120-0, eller sök det direkt i webbshoppen.
Rutan sedan, vill jag minnas kom från Louis (louis.eu), men hittar den inte där (kan tycka deras webb är lite stökig ibland), men denna är det i alla fall:
http://www.biker-discount.co.uk/mra-var ... 4160-p.asp Ser lite annorlunda ut till XL700, ska inte ner bakom "lykthuset".
Slutligen toppade jag det hela med en motsvarighet till denna: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hon ... 182-0.html, art.nr. 01-520-0182-0 Men, minns jag rätt, hittade jag även den på Louis eller någon annan stans, för en betydligt mindre slant.
Men, oavsett att det drog iväg en slant, jag är otroligt nöjd (bortsett från imma i hjälmen då, men det är ju lätt avhjälpt ) med detta ställage. Snyggt kanske det inte är, men enormt mycket skönare om man vill åka en bit. Trippen till Värmland (knappt 30 mil) i torsdags har väl aldrig känts så kort
Men, som sagt, jag är alltså 196 lång (eller var senast jag blev mätt, kan väl ha kroknat någon cm med åren ), jag gissar att detta är väldigt individuellt, och även handlar om hur/var man vill ha vinden. För, som falconetti (?) sa, vill man ha HELT vindstilla, kan man ju ta bilen i stället
Lycka till med att hitta just din perfekta lösning
Senast redigerad av Stefan den sön 12 maj 2013, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Vindskydd
@Stefan, tack för ditt svar!
Jag har idag ägnat dagen åt att testa div hemma byggen för högre ruta. Ju mer jag grejade desto värre blev det med turbulens. Testade både två varianter av högre och med spoiler.
Jag gav upp och tänkte "äh va f-n", så nu har jag (tror jag) istället köpt en MRA vario touring screen via E-bay. Mitt första köp där så det är ju bara att hålla tummarna för att det inte kommer en stor uppblåsbar badanka istället på posten.
Det blir spännande att testa. Funkar den inte för mig så får jag väl försöka sälja den vidare och i stället kapa original rutan ca 5 cm.
Stort tack för dina tips!
//Jake
ps. länk 2 och länk 3 i ditt senaste inlägg ovan verkar gå till samma sida ds.
Jag har idag ägnat dagen åt att testa div hemma byggen för högre ruta. Ju mer jag grejade desto värre blev det med turbulens. Testade både två varianter av högre och med spoiler.
Jag gav upp och tänkte "äh va f-n", så nu har jag (tror jag) istället köpt en MRA vario touring screen via E-bay. Mitt första köp där så det är ju bara att hålla tummarna för att det inte kommer en stor uppblåsbar badanka istället på posten.
Det blir spännande att testa. Funkar den inte för mig så får jag väl försöka sälja den vidare och i stället kapa original rutan ca 5 cm.
Stort tack för dina tips!
//Jake
ps. länk 2 och länk 3 i ditt senaste inlägg ovan verkar gå till samma sida ds.
Re: Vindskydd
Det har du ju alldeles rätt i, måste ha fått samma kopia i länk tre, rättat till det nu.
Men, det var ju till min 700, det verkar se rätt annorlunda ut på din 650, så jag kanske lika gärna kunde hållt snattran, men...
Annars får jag som sagt önska dig lycka till, hoppas du hittar rätt
Men, det var ju till min 700, det verkar se rätt annorlunda ut på din 650, så jag kanske lika gärna kunde hållt snattran, men...
Annars får jag som sagt önska dig lycka till, hoppas du hittar rätt
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Vindskydd
Det är tvärt om toppenbra med alla tips och erfarenheter, även om våra cyklar ser lite olika ut!
Jag väntar med spänning!
//J
Jag väntar med spänning!
//J
Re: Vindskydd
Det var noen som var veldig fornøyd med denne http://www.laminarlip.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers tror jeg noe hjemmelagd kan være like bra som.
Ellers tror jeg noe hjemmelagd kan være like bra som.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vindskydd
Som denna t.ex. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=7&t=496#p4791" onclick="window.open(this.href);return false;
Satte denna på prov på min TA 600 med förhöjda rutan. Provet slog så väl in att jag endast bytt ut limklämmorna mot ett par mer "oprovisoriska".
Men som påpekats tidigare, längd på förare, körställning liksom vilken modell av TA vi har, spelar in. Till exempel är det inte samma vinkel på rutorna mellan 600 och 650-modellen.
Det finns ju material man kan tillverka vindskydd av, som är formbart med varmluftpistol. Används bl.a. av skoterfolk.
T.ex. Plexiglas Resist som är slagtåligt. Används som visir i hockeyhjälmar till exempel.
Satte denna på prov på min TA 600 med förhöjda rutan. Provet slog så väl in att jag endast bytt ut limklämmorna mot ett par mer "oprovisoriska".
Men som påpekats tidigare, längd på förare, körställning liksom vilken modell av TA vi har, spelar in. Till exempel är det inte samma vinkel på rutorna mellan 600 och 650-modellen.
Det finns ju material man kan tillverka vindskydd av, som är formbart med varmluftpistol. Används bl.a. av skoterfolk.
T.ex. Plexiglas Resist som är slagtåligt. Används som visir i hockeyhjälmar till exempel.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Vindskydd
Har idag fått min MRA-vario-touringruta. Jag började med att ta bort orginalrutan, vilket ju gick riktigt lätt. Men eftersom klockan var lite väl mycket fick jag inte tag på några nya gummiexpanders och jag insåg att de gamla skulle bli alltför krångliga att trycka in igen.
Så i stället tog jag en tur motorväg och landsväg utan ruta och jag måste säga att jag gillade det! Visst blåser det mycket mer i magen i 115 km men det låter inte speciellt mycket i hjälmen och jag tror att jag egentligen skulle klara ganska många mil utan ruta, men kanske inte en heldag på motorväg.
På landsväg i 80 var det inget påtagligt tryck mot mage/bröst. Hojen känns på något sätt mindre utan rutan, när man har ännu mer direktkontakt med vägen framåt, vilket jag tyckte var ganska härligt.
Men imorgon hoppas jag på att få fatt i ett par nya gummiexpanders, hoppas de har såna på Mekonomen? Och då åker MRA-rutan på, blir spännande att utvärdera det.
//Jake
Så i stället tog jag en tur motorväg och landsväg utan ruta och jag måste säga att jag gillade det! Visst blåser det mycket mer i magen i 115 km men det låter inte speciellt mycket i hjälmen och jag tror att jag egentligen skulle klara ganska många mil utan ruta, men kanske inte en heldag på motorväg.
På landsväg i 80 var det inget påtagligt tryck mot mage/bröst. Hojen känns på något sätt mindre utan rutan, när man har ännu mer direktkontakt med vägen framåt, vilket jag tyckte var ganska härligt.
Men imorgon hoppas jag på att få fatt i ett par nya gummiexpanders, hoppas de har såna på Mekonomen? Och då åker MRA-rutan på, blir spännande att utvärdera det.
//Jake
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Du kan klicka på lite lagerfett/5-56/wd-40 eller dylikt på gummiplupparna för att få in dem enklare. Eventuellt snällt massera in dem lite med en avrundad skruvmejsel eller dyl. Viktigt att den inte har skarpa kanter som har sönder gummit.