Sida 1 av 1

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

Postat: tor 03 nov 2016, 18:45
av skön
Fibern: Tack för tipset. Då jag är på jobbet nu och lite nyfiken.
Vart sitter tändspolarna nånstans? :)

//Johan

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

Postat: tor 03 nov 2016, 19:16
av Fibern
Dom sitter visst under tanken. Den måste alltså lyftas för att komma åt dem. Har du loss dem, kan en verkstad, eller lite teknisk självmekare mäta upp primär- och sekundär-resistans plus högspänningen i gnistan. Lite krångligt beskriva så här.
Dessutom har hojen en puls-givare till vardera cylindern. Jajamen, det blev mycket här, håller med.
Obs att allt detta är av mig översatt från Haynes. Om någon upptäcker något fel, så rätta gärna. Jag har (tyvärr kanske) inte varit i behov att åtgärda något på min förra maskin. Ej heller på den nuvarande.

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

Postat: fre 04 nov 2016, 17:56
av Petter ivarsson
skön skrev:Petter Ivarsson:

Tack för input.
Startrelät borde väl bara påverka uppstart av hojen?
Om statorn är paj... hur tenderar hojen gå då?

//Johan
Varsågod!

Ja uppstart och om den plötsligt dör under körning. Säkringen som sitter på den tenderar att glappa.

Om den laddar dåligt för att stator är sliten visar det sig ofta på att den ena cylindern lägger av. Samma symptom kan också uppträda om regulatorn(likriktaren) pajar.

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

Postat: tis 20 nov 2018, 20:14
av Ulfgus56
skön skrev:Hej Allesammans! :)

Ja de där länkarna för sökningen var bra. Även om jag inte lyckades komma in på den tidigare. Men nu med dator funka det fint.
Vill passa på att be om ursäkt om jag lät divig i mitt inlägg. Var inte menat... mer att jag börjar bli trött och desperat att få igång vinterhojen nu när
vintern är runt hörnet.

Jag vet även hur det är med nya medlemmar som frågar nått som skrivits om så många gånger förr. Tacka vet jag bilforumet zatzy.com under sin storhetstid.

Nåväl. Jag tog beslutet att öppna upp den box som det troligen var. Gick hyfsat lätt att få bort locket och gummilagret.
Lämnade in kortet till en bekant som är duktig på att löda (då det inte är min starka sida). 6 lödningar som var dåliga åtgärdades.
Skönt var min tanke... snart kan jag åka igen.

I morse då jag skulle ta hojen till jobbet han jag inte komma långt alls till att konstatera att felet kvarstod.
Suck, mest sugen på att köra ut hojen ut för ett stup men ska väl ta mig i kragen och göra ett sista ryck.

Står dock i valet och kvalet om att köpa en ny box eller göra samma operation.
Står även i valet att köpa nya tändkablar (ja de skadar ju inte nu när stiften är nya).

Avslutar mitt inlägg med en fråga som jag inte lyckats söka rätt på (och kanske inte får nått svar på heller).
Vad skiljer 87-88:ans cdi box mot 89-90 ??

Fridens

//Johan
87-88 har ingen brytare på sidostödet. Det är kopplat till cdi-boxen. Sätter du in 89 eller nyare cdi box i en äldre hoj så startar den inte.