Sida 1 av 2

Köp av nygammal hoj

Postat: lör 07 maj 2016, 16:24
av Transjamppa
Var på Hondacenter i Göteborg i dag.
Där står det en Africa Twin, årsmodell -kanske- -98. Har gått bara 1700 mil. Hojen ser ut som ny!
Blev intresserad och tänkte slå till. Pris 50 000:- som den står, löd svaret på min fråga.
Säkert original däck.

Men ju mer funderar jag på, desto mer tveksam blir jag.

För det första; tänk om jag kör mycket, hojen kommer att rasa i pris, för den är väl värdefull just för det att ingen använder den...

För det andra, hur frisk är en hoj som har i princip bara stått still? Packningar torkar, batteriet är garanterat kass, däckens bäst före datum passerat flera år sedan...

Skulle du betala 50 000:- för en sådan, nygammal hoj?

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: lör 07 maj 2016, 17:07
av Laffe
50' kändes väl kanske i saftigaste laget.. Nya däck, byte av packboxar, service med ny bromsvätska och en besiktning hade jag begärt på det priset. Men det är ju bara min tanke


Skickat från min iPhone.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: lör 07 maj 2016, 18:27
av Transjamppa
Misstänker, att 50 000:- -som den står- just därför, att det kan ju kosta hur mycket som helst att göra hojen i ordning.
Minns när jag fick byta gaffel packboxar till min "nya" kawa, som hade stått bara ett år i affären.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: lör 07 maj 2016, 18:38
av Laffe
Kan dom inte kolla igenom sakligt vad som behöver åtgärdas innan du tar ställning? En proffsig verkstad borde köra med öppna kort (för att slippa reklamation o garantijobb som dom aldrig kan friskriva sig från), men å andra sidan vill dom ju sälja hojen...lurigt det där..


Skickat från min iPhone.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: sön 08 maj 2016, 03:49
av Fibern
Hur är den utrustad? Toppbox, packväskor? annan extrautrustning? Spontant låter priset lite väl högt i mina öron, trots hörselskadan. Är väl mest på grund av det låga miltalet och därigenom det fina skick den hörs vara i.
Hur värdefull hojen sen är för den som tänker sig äga den, har väl lite att göra med hur den ska användas. För en sån maskin köper man väl inte för att ställa in i en monter för att bibehålla värdet. En sån ska väl brukas, eller?
Så här långt ångrar jag absolut inte köpet av min. Trots 42 pannor, som jag först tyckte var i häftigaste laget. Lite mer lagom än Transalpen och fortfarande en lätthanterad maskin.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: sön 08 maj 2016, 07:52
av Transjamppa
Fäste för toppbox finns, annars helt original.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: sön 08 maj 2016, 07:56
av Transjamppa

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: sön 08 maj 2016, 08:12
av Ivar
Ser jäklig fin ut.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: sön 08 maj 2016, 10:56
av Hampe
Ja, den är för dyr.
Ja, den kommer att säljas.
Till det priset, och med en prutmån som är mindre än normalt för hojar i den prisklassen.

Hampe

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: sön 08 maj 2016, 18:12
av Transjamppa
Ja det tror jag med.
Minns ni ovalkolvs Hondan? NR750? Ahlqwist i Göteborg hade en i affären i 2 år. Sedan kom det en tysk med en släpkärra, betalade 400 000 och åkte hem igen.
Priset spelar ibland mindre roll, om man har lite tid.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: mån 09 maj 2016, 00:49
av Nisse Järnet
Jag hade nog köpt en billigare som gått längre...fast var i ok skick då förstås.
Är väl en sak om man är samlare eller liknande, då kan det väl vara kul :)

Beror på vad du ska ha den till känns det som?

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: mån 09 maj 2016, 07:33
av Wiseguy
50 lät dyrt även om det säkert är en fin hoj.
Behåller du den 2 år så får du 30-35 för den kanske.
Ganska kraftig värdeminskning för en begagnad hoj.

Nya African är ju ute och kommer att pressa ned priserna på den gamla när den börjar dyka upp på marknaden.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: tis 10 maj 2016, 10:17
av Transjamppa
Nisse Järnet skrev:Jag hade nog köpt en billigare som gått längre...fast var i ok skick då förstås.
Är väl en sak om man är samlare eller liknande, då kan det väl vara kul :)

Beror på vad du ska ha den till känns det som?
Jag hade använt hojen, i princip varje dag. Och då tappar den säkert mycket i värde redan efter ett par månader. Nästa år skulle den vara värd lika mycket som vilken AT som helst i Sverige.

Har kommit fram till, att det skulle bli en dålig affär om man använder hojen. Men om man vill plocka ut hojen ett par gånger i månaden när det är fint väder, då kunde det vara ok.

Nej. Det blir inget. Bättre med en driftsäker Transalp, som är värd varenda krona!

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: tis 10 maj 2016, 21:34
av twowheeltours
Värdeminskningen är ju en av de stora utgiftsposterna när man åker mc. Köper man nytt blir det ganska mycket även om man skulle välja att behålla hojen i tio år. Jag försöker att inte ligga högre än 4 kr/ mil och det funkar hyggligt med min BMW F 800ST -07. Hon köptes in 2012 med 1500 mil på mätaren och har nu snart fyra år senare 6800 mil på mätaren, alltså har jag kört henne drygt 5000 mil. Jag betalade 48.000 kr och räknar jag med 4 kr värde minskning/ mil så skulle jag idag få ca 27.000 kr vilket nog är rimligt med snart 7000 mil på mätaren. Jag gissar att värdeminskningen på en Africa Twin skulle bli något liknande, ganska normalt alltså. Ibland har man flyt som jag hade med min gamla Honda VFR 750 -90. Köptes in 2003 med 4000 mil på mätaren och såldes 2011 med 15.000 mil på mätaren. 11.000 mil kördes alltså. Inköpspriset var 33.000 kr och jag fick 8000 kr när hon såldes, bara 25.000 kr i värdeminskning. 2.27 kr värdeminskning per mil kommer jag nog aldrig ner i igen och inte behövde hon repareras särskilt ofta. Hoppas att mitt resonemang var till hjälp. Jag tror att Hondan för 50.000 kan bli en vettig affär om du tycker om den och kör några tusen mil med den. Den kommer troligen att vara en kultbåge i ännu större utsträckning om 5-10 år.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: tis 10 maj 2016, 21:55
av Jan-Olov
Jag grunnar nog inte på var det kostar, endast har jag råd att köpa och äga för det är en nöjespryl inget jag verkligen måste ha.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: tis 10 maj 2016, 22:23
av Ivar
Det som talar för Affen är ju just att den bara har gått 1700 mil.
Med andra ord så vet du vad du får. Server du den och tar väl hand om henne kommer du ju ha en kanonbra hoj i måååånga år framöver. Sen åker du omkring på ett icon också :-)
Affen är ju snygg som bara den och som du säger ser den ju ny ut.
Finns stålarna och du är sugen så varför inte?
Män det är ju bara min mening.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: tis 10 maj 2016, 22:43
av Jokern
Jag säger så här:
Köp en hoj, som du vill köra runt på och inte en hoj, som andra vill du skall köra runt på


Skickat från min ajfån via Tapatalk

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: ons 11 maj 2016, 10:25
av Transjamppa
Bra tankar ni har!

Jag köpte min Transalp -99 2 år sedan. Fick den billigt, 17 000:-. Har inte kört sådär jättemycket, men skulle jag sälja så tror jag att jag kan få mina 17 000:- tillbaka.

Om jag köpte en nyare Varadero, som Skye skriver, så skulle jag nog inte behöva byta batteri, däck, packboxar o.s.v. med en gång...

Men visst skulle det vara kul att ha en blivande klassiker i garaget, i toppskick! Skulle jag inte köra mycket, kan jag säkert få tillbaka mina 50 000:- om 10 år...

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: ons 11 maj 2016, 11:04
av Fibern
Jag förstår inte riktigt resonemanget. Köper vi hojar, bilar, mopeder etc. för att investera? Jo visst, det finns de som köper såna objekt i det syftet, men då handlar det för det mesta om exklusiva rariteter eller rena antika föremål. Jag kan inte se Africa Twin som ett museiföremål om, låt säga tio år.
Om vi nöjer oss med motorcykelköpare så är väl de flestas mening att köra med dom. Många gillar dessutom att skruva i dom. Andra vill bara bygga om till glidare eller grussprättare. Några få bygger om för att ställa ut.

För min del gäller i första hand att åka med. Kort eller långt. Drar mig inte för att meka med heller, fast det tar emot fysiskt mer och mer.
Mitt val av maskin föll till stor del på driftsäkerheten och lättmekandet, på just Transalpen, som jag både läst och hört skulle vara en driftsäker hoj.
Att allt man brukar faller i pris har aldrig fått mig att tveka. Något som ju är helt naturligt. Men hade jag förväntat mig något annat hade det varit bättre låta pengarna ligga kvar på kontot, till låg, eller som nu nollränta. Men missat en jädra massa spännande, trevliga och även mindre trevliga och även otrevliga mil. Och även en hel del trevliga människor.

Okej Tramsjampa, priset är högt. Men du köper väl inte hojen, bara för att sälja den om tio år? Sluta tramsa :wink: vill du ha hojen, försök pruta. Jag tror inte så värst många är beredda ge 50k för den. Vill dom inte släppa den för mindre, köp nåt annat.

Re: Köp av nygammal hoj

Postat: ons 11 maj 2016, 12:26
av Speederman
Där @Fibern, skiner du laserstrålen vad det hela rör sej om. Få av oss ser det som en investering när vi köper hoj. Det rör sej mera om vad man får för pengarna i form av upplevelser, balsam för själen, den sociala delen o kamratskap. Det betyder förstås inte, att man inte skall vara prismedveten när man gör ett köp. Ser man penning utlägget som en investering som skall ge avkastning kan man med fördel låsa pengarna i gammal whiskey eller ett årgångsvin o sitta på det x antal år till priserna ligger bland molnen.