Sida 2 av 2

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: tis 22 mar 2016, 19:18
av Peter
Då får vi hoppas på kanonväder den helgen

Skickat från luren

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: tis 22 mar 2016, 21:40
av Stensi
Bra film, och snygg var den också.. inte bara dansken.. hehe, rolig du. :) Jag ska prova den snart!

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: tis 22 mar 2016, 23:04
av Stefan
Grattis till heldagen :)

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: tor 11 aug 2016, 14:55
av Nesse
Kan bara fylla på med min körupplevelse... Skön sadel, enkel att styra, kändes lätt och följsam, bra vrid och acceleration. Det slog lite i hjälmen av fartvinden kände jag, men då var jag uppe i 180... Helt klart en beroendeframkallande mc... mycket glädje. Körde den manuella versionen i Eskilstuna

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: mån 22 maj 2017, 14:13
av Fibern
@Ivaradero och Jokern
Nu kan jag förstå era reaktioner och exalterade uttalanden om ny Africa Twin. Passade på att provköra en hos E-son Maskin i Skellefteå, under tiden min servades. Även här den manuellt växlade versionen.
Här följer mina betyg på några punkter med 1-5 XL
En mycket lättkörd och välbalanserad hoj. Bra grunddrag i motorn. Inget blixt-paket, utan ett vrid som följer med långt över 180km/h. XL XL XL XL XL
Låg turbulens även vid hög fart. XL XL XL XL
Stabil och vridstyv ram. XL XL XL XL XL
Fjädring. XL XL XL XL plus
Motorvibrationer obefintliga. XL XL XL XL XL

Bränsleförbrukning känner jag inte till. Sittkomforten kändes helt okej, med pluskänsla. Efter att ha kört Transalp och nu även Africa Twin senior, är det uppenbart en klokare motorupphängning, eftersom den är i stort vibrationsfri, även på höga varvtal. Eller har paralell-twinnen mindre vbrationstendens?
Största och kanske enda nackdelen med Affen är väl priset.

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: mån 22 maj 2017, 14:39
av Jokern
Ja vist är det en XL + poänger
Gör som jag, @Fibern, köp i Tyskland o ta hem.
Mycket pengar att spara på det.
Jag räknar med att ha sparat ca 60' inkl all utrustning.



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: mån 22 maj 2017, 14:43
av Laffe
Ja du ser @Fibern, en ruggigt trevlig hoj! Bränsleförbrukningen på min hoj är som följer:
Idel åka till/från jobb samt kortare sträckor - 0,5.
Körde till JanneBoj igår, och på landsväg snittade den 0,47, så det får ju anses som Med Beröm Godkänt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: mån 22 maj 2017, 17:31
av Fibern
Det är ju godkänt Ivaradero. Lite väl snål tankvolym kanske. Min rymmer 23 liter och jag kör lätt 50 mil.
Lite lustig känsla dessutom, att den känns lättare än min AT senior, fast den väger lika eller faktiskt har ett kilo mer tomvikt.
Däremot glömde jag nämna instrumenten. Lite på minuskontot. Då jag körde söderut och hade solen rakt mot mig, fick reflektionen av min ljusa (gula) jacka, det att bli spegling i instrumentglaset, som då gjorde det lite svårt att tyda siffror och tecken.
Men som helhet en riktig adventure-maskin med rejäl plusmeny. :rock-on

Jokern`s test av nya Affen

Postat: mån 22 maj 2017, 18:46
av Laffe
Mm, tanken kunde få ha iaf 20 liter, men jag körde iaf 33,56 mil och fick då i 17,5 liter. Det funkar för mig
Jag har ju gult i min jacka också, men jag har inte upplevt att jag får svårt att se mätarna när solen lyser på...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Jokern`s test av nya Affen

Postat: tis 11 jul 2017, 11:22
av Jokern
Jokern skrev:Lite snabbt om körställning och turbulens :
.....................................
Turbulensen är lite svår att bedöma efter en test på 3/4, men jag känner inte att turbulensen är nått bekymmer, så här..
Men det är nog för att det var roligt att gasa, och när man gasar på denna hojen, ja då händer det grejor.. *yes*

Vinden träffar mig typ under halsen, närmare bröstet, om jag kan förklara det sådant, så nån jobbig turbulens får jag inte.. Men kanske jag ville ha en större ruta vid långkörningar, kanske inte
:frust:
Ju nu har jag jag haft "Mandela" en tid och hunnit köra några långa turer och kommit fram till att, en högre ruta inte är att förakta, så nu är en ruta på +9cm beställd och hoppas då att det kan ta den värsta turbulensen... Annars får det bli att korta ner original rutan, så vinden kommer rakt på istället..
För med en ny SCHUBERT C3 Pro hjälm, då vill man ha det tyst.. Och det är den om jag står upp och kör.. *thumb_up*