XRV 750 Africa Twin
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
XRV 750 Africa Twin
Kommer att ha diverse frågor under en kommande obestämd framtid. Lägger en del under denna kategori.
Då TA:n är motormässigt ganska lik XRV 750, så funderar jag om den slip-on jag har på Alpen går att använda på AT:n.
Har inte mätt rördimensionerna ännu, vill mer veta om den kan vara för "trång" för en 750. Saarela? Speederman? Någon?
Då TA:n är motormässigt ganska lik XRV 750, så funderar jag om den slip-on jag har på Alpen går att använda på AT:n.
Har inte mätt rördimensionerna ännu, vill mer veta om den kan vara för "trång" för en 750. Saarela? Speederman? Någon?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: XRV 750 Africa Twin
Ang slipon mellan Transalp 650/700 och Africa Twin 750, sitter röranslutningarna olika högt och olika vinklar.
De går nog att försöka vrida mellanröret så de nästan passar.
Man kan alltid bygga om eller göra ett eget mellanrör.
Dimensionerna brukar skilja på alla olika märken av slipons.
Hade ett viper slipon med egetbyggt mellanrör tidigare, på min AT lät väldigt fint.
Har nu ett Mivv slipon som låter ännu goare.
De går nog att försöka vrida mellanröret så de nästan passar.
Man kan alltid bygga om eller göra ett eget mellanrör.
Dimensionerna brukar skilja på alla olika märken av slipons.
Hade ett viper slipon med egetbyggt mellanrör tidigare, på min AT lät väldigt fint.
Har nu ett Mivv slipon som låter ännu goare.
Honda Africa Twin 750 -01
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: XRV 750 Africa Twin
Så där jaJonas89 skrev: Har nu ett Mivv slipon som låter ännu goare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Jag tror rördimensionen är olika mellan de två maskinerna. Så jag nöjer mig med originalet.
Har däremot beställt två bränslepumpar från aliexpress-sidan Skye länkade till i "Min XL-maskintråd.
Har däremot beställt två bränslepumpar från aliexpress-sidan Skye länkade till i "Min XL-maskintråd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 132
- Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
- Hoj: AfricaTwin XRV750
- Ort: Vasa Finland
Re: XRV 750 Africa Twin
Så var hela kopplingen bytt lager o allt, samt kam drivkedja när nu en gång kopplingskåpan var demonterad. Satte också hela drivpaketet, kedja o kedjehjulen var ganska slitna. Bytte också till en GPR slip on o köpte ett set med Dyna Jet munstycken till förgasarna. Nån som vet om det lönar sej att byta by the way? Har fått lite motsägelsefull info vad det gäller "byta munstycken". Ännu ska förgasarna synkroniseras, då borde det mesta vara road worthy, sen är det bara att slänga in ett tuggummi o ut på banan.
Wasted time can not be recycled
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Ni som är ägare av XRV750, se till att ha med original-verktygen även vid besök på verkstad, om stiften ska bytas.
När jag hade in min för ventiljustering och stiftbyte, gick E-son Maskin i Skellefteå bet på att lossa två av stiften. Mekanikern sprang runt och lånade några olika tändstift-hylsor, utan att de gick få ner runt sexkanten. Jag kom då ihåg den lilla verktygsväskan och grävde fram rätt nyckel.
Inte ens med tanken demonterad är det säkert man får loss alla fyra stiften, med andra hylsor än originalet.
När jag hade in min för ventiljustering och stiftbyte, gick E-son Maskin i Skellefteå bet på att lossa två av stiften. Mekanikern sprang runt och lånade några olika tändstift-hylsor, utan att de gick få ner runt sexkanten. Jag kom då ihåg den lilla verktygsväskan och grävde fram rätt nyckel.
Inte ens med tanken demonterad är det säkert man får loss alla fyra stiften, med andra hylsor än originalet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Jag blev idag lite konfunderad på de bränslepumpar jag beställt från Kina. Den jag monterade nyligen, fick plötsliga "hjärtstillestånd" under min lilla skogsrunda idag. Livlös pump som dessutom var väldigt varm. Tror inte detta är någon god investering, som Skye tipsade mig om ifjol.Fibern skrev: Har däremot beställt två bränslepumpar från aliexpress-sidan Skye länkade till i "Min XL-maskintråd.
Efter någon timmes körning, mestadels på skogsvägar, började den "happla". Tre gånger innan jag var hemma och varje gång gick den igång vid omstart.
Ska testa "by-pass" med en rörstump. Jag kan inte tänka mig att hojen inte ska kunna leverera tillräckligt så att det märks särskilt mycket. Bara 150cc och 7 hk mer än vad Transalpen hade, utan pump.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
@Speederman
Har du haft några problem med bränslepumpen? Likt de jag nu fått.
Det funkade med ner till lite under halv tank, med by-passad pump, sen tappade han ork och till slut dog han.
Så nu ska jag först prova kina-pump nr 2. Låter den lika illa så öppnar jag originalpumpen och kollar brytarna, ev. filar och är dom i hyfsat skick åker den tillbaka. Den fungerade ju dessutom när den byttes. Men den stannade en gång i fjol. Så lite osäkerhet finns med i bilden.
Jag kommer också att beställa en ny original Honda-pump. Finns på nätet för 1120:-.
Har du haft några problem med bränslepumpen? Likt de jag nu fått.
Det funkade med ner till lite under halv tank, med by-passad pump, sen tappade han ork och till slut dog han.
Så nu ska jag först prova kina-pump nr 2. Låter den lika illa så öppnar jag originalpumpen och kollar brytarna, ev. filar och är dom i hyfsat skick åker den tillbaka. Den fungerade ju dessutom när den byttes. Men den stannade en gång i fjol. Så lite osäkerhet finns med i bilden.
Jag kommer också att beställa en ny original Honda-pump. Finns på nätet för 1120:-.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: XRV 750 Africa Twin
@Fibern
Jag träffade kille med en Africa Twin från en grannby förra året.
Han hade monterat en skyddsdiod i pumpen för att skydda kontakterna mot gnistbildning.
Han sa att det hjälpte.
Jag träffade kille med en Africa Twin från en grannby förra året.
Han hade monterat en skyddsdiod i pumpen för att skydda kontakterna mot gnistbildning.
Han sa att det hjälpte.
Nisse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Hej Nisse. Ja det har jag läst om är en väg att gå. Det finns även ett sätt till. Man kopplar ett vanligt relä, extern och parallellt med pumpens brytare. Detta ska då ta upp de ca 50w spolen i pumpen utvecklar. Då slipper den överhettningen och nedbrända kontakter.
Det är av Honda , en otroligt usel lösning. Då den dessutom arbetar med samma frekvens som ena stiftets tändgnista, istället för en pump med tryck-kontroll.
Det är av Honda , en otroligt usel lösning. Då den dessutom arbetar med samma frekvens som ena stiftets tändgnista, istället för en pump med tryck-kontroll.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Gamla pumpen öppnad och brytarspetsarna filade. Inte i bästa skick, men den går. Det märkliga är att den verkar inte ticka lika tätt som "kineserna"
Nåja, om några dar har jag en ny. Då får den här följa på långresor som reserv.
Nåja, om några dar har jag en ny. Då får den här följa på långresor som reserv.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 132
- Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
- Hoj: AfricaTwin XRV750
- Ort: Vasa Finland
Re: XRV 750 Africa Twin
Halloo @Fibern, kom just hem från en 2-veckors semester därav late reply. Håller på att byta soppapump, skall koppla den ikväll. Hör av mej efter road test. Låter konstigt att nya pumpen jävlas. Hoppas jag inte har samma problem, det skulle ju få en på åskväderhumör.
Wasted time can not be recycled
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
@Speederman
Har du också en från Aliexpress? Jag har inte provat pump nr 2 därifrån än, utan kör med originalet, lite lätt uppfräschad. Det kan ju ha varit nåt fel på just den jag först provade. Den tickade på hela tiden, lika intensivt som tändgnistan från ena cylindern.
Så har du en likadan, så känn på den när du startar, tickar den med varvtalet, har den samma fel.
Har du också en från Aliexpress? Jag har inte provat pump nr 2 därifrån än, utan kör med originalet, lite lätt uppfräschad. Det kan ju ha varit nåt fel på just den jag först provade. Den tickade på hela tiden, lika intensivt som tändgnistan från ena cylindern.
Så har du en likadan, så känn på den när du startar, tickar den med varvtalet, har den samma fel.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 132
- Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
- Hoj: AfricaTwin XRV750
- Ort: Vasa Finland
Re: XRV 750 Africa Twin
@Fibern, Körde ikväll 20 mil med ny soppapumpen. Gick perfekt. Den är en Mitsubishi tillverkad, var vet jag inte. Betalade 200 eur för kalaset. Men, ser ut att vara värt det. Hoppas du får ordning på grejorna. När den tickar, har du bara ström på utan belastning? (Den pumpar inte soppa mao). Jag testade den nya o den tickade som en galning förrän jag kopplade till slangarna.
Wasted time can not be recycled
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Felet med "Kina-pumpen" verkar vara det att den har för kraftig returfjäder bakom membranet. Den trycker tillbaka detta, vilket i sin tur gör att brytarna går ihop igen, trots att pumpen fortfarande är fylld med bensin. För om jag inte är fel ute, så ska membran och returfjäder fungera som en slags tryckregulator. På den både kändes och hördes hur den pumpade för fullt hela tiden fastän den gick på tomgång. När jag sen var ute på skogsvägar gick den så varm att det började ryka från den. Varmgång där det pumpar bensin! Huga!
Men det problemet är också löst, genom att jag beställde en originalpump från helahojen.se för 1121 sek.
Har dessutom haft isär brytarna på gamla originalet och filat dessa lite, vilken jag kör med just nu. Men vilket pillrande innan jag fick ihop den sedan. Vojne vojne. Höll på att få spel...
Kinapump nr. 2 har jag inte testat ännu. Antingen fungerar den lika illa som den första, eller så var det fel bara på just den.
Men det problemet är också löst, genom att jag beställde en originalpump från helahojen.se för 1121 sek.
Har dessutom haft isär brytarna på gamla originalet och filat dessa lite, vilken jag kör med just nu. Men vilket pillrande innan jag fick ihop den sedan. Vojne vojne. Höll på att få spel...
Kinapump nr. 2 har jag inte testat ännu. Antingen fungerar den lika illa som den första, eller så var det fel bara på just den.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: XRV 750 Africa Twin
Et alternativ er Mikuni pumpen, fungerer ved vakuum, altså uden el. Den kører jeg selv med på min Africaner, vintercyklen, og den fungerer bare.
Kan findes på denne hjemmeside: http://www.africanqueens.de/DE/PRODUKTE ... behor.html, tryk "Parts & Accessories by Motorcycle" - "Honda" - "XRV750" - og scrol down, da findes den her.
Kan findes på denne hjemmeside: http://www.africanqueens.de/DE/PRODUKTE ... behor.html, tryk "Parts & Accessories by Motorcycle" - "Honda" - "XRV750" - og scrol down, da findes den her.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Ja den fanns på den sajten. Tack för länken Bönne. Jag har läst om vissa som bytt till vaacum-driven pump och visst är den det allra säkraste.
Jag har haft några snöskotrar, utrustade med samma system och tror jag under 25 år bara bytt membran en gång.
Men nu får nya pumpen mata motorn de närmaste 4-5000 milen.
Jag har haft några snöskotrar, utrustade med samma system och tror jag under 25 år bara bytt membran en gång.
Men nu får nya pumpen mata motorn de närmaste 4-5000 milen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
@Speederman (eller någon annan som vet)
Eftersom vi har likadana hojar och jag misstänker att du har tid med forum-surfande en tid framöver, tänker jag höra om du har erfarenhet av detta.
Jag har vid två tillfällen i sommar upptäckt att en av excenterbrickorna för kedjesträckning, har ändrat läge. Förra gången vänster sida och nu senast den högra.
Det finns ju ingen egentlig låsning på dessa excentrar, bara små grunda "gropar" som ska ligga an mot den utstickande bulten i svingen. Jag drar axelmuttern med drygt 9 kg/m. (90Nm=9,18 kgm)
Varför gör dom på detta viset?
Eftersom vi har likadana hojar och jag misstänker att du har tid med forum-surfande en tid framöver, tänker jag höra om du har erfarenhet av detta.
Jag har vid två tillfällen i sommar upptäckt att en av excenterbrickorna för kedjesträckning, har ändrat läge. Förra gången vänster sida och nu senast den högra.
Det finns ju ingen egentlig låsning på dessa excentrar, bara små grunda "gropar" som ska ligga an mot den utstickande bulten i svingen. Jag drar axelmuttern med drygt 9 kg/m. (90Nm=9,18 kgm)
Varför gör dom på detta viset?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XRV 750 Africa Twin
Efter att ha åkt ca 10 km igår, ser jag åter att höger excenter, som jag justerade igår, har ändrat sitt läge. Va f¤¤¤¤ pågår?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 132
- Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
- Hoj: AfricaTwin XRV750
- Ort: Vasa Finland
Re: XRV 750 Africa Twin
@Fibern, Sorry har inte kollat ditt inlägg tidigare. Har du kollat så att groparna inte blivit grunda? Filade lite med en motorsåg kedjefil groparna på excentrarna när jag bytte kedja ifjol. Tyckte dom var grunda, har inte haft liknande problem sen (inte heller före, men better safe than sorry). Drar axelmuttern med 98Nm.
Wasted time can not be recycled