Korrekt som Stefan skriver, Spænding (Volt), måles over plus og minus, faktisk er det spændings
forskellen mellem plus og minus man måler. Og da det er forskellen i spænding man måler, er det derfor vigtigt altid at bruge den samme reference, minus på batteriet, for at få korrekte og sammenlignelige målinger, med mindre man vil vide det faktiske spændingsfald over en given komponent.
Strøm (Ampere) måles mellem forsyning, altså plus på batteriet, og forbrugeren, f.eks. varmehåndtagene, dvs. man må adskille et stik på ledningen til f.eks. varmehåndtagene og så tilslutte Amperemeteret imellem sådan at strømmen løber fra batteriet, gennem Amperemeteret og videre til varmehåndtagene. Det kan dog være lidt besværligt når det er multistik, da man så adskiller flere forbindelser på én gang.
Alternativt findes tang-amperemeteret, som er en tang man sætter rundt om kablet ift. strømretningen, her slipper man for at adskille et stik, det er det jeg selv bruger.
Men nu er det nye batteri fuldt opladet, monteret og Varaderoen startet op
Første billede viser strømforbruget på den tændingskontrollerede ledning i "Option connectoren"/kabelstammen, med kun Voltmeteret tilsluttet, 0,1 A i forbrug:
Det næste viser strømforbruget med Voltmeter og varmehåndtagene på højeste indstilling, 2,5 A:
Dernæst strømforbruget med Voltmeter, varmehåndtag på højeste indstilling og GPS monteret, 2,8 - 2,9 A:
Alle målinger er foretaget med motoren i tomgang:
Ingen blinkende dioder i varmehåndtagsreguleringen (ja, jeg ved det, det er et billede
, men der
var altså ingen dioder der blinkede):
Stefan skrev:... med 0,75 har jag ju ändå en viss marginal.
Jo, det har du ret i, men med mindre end 3 A i forbrug skal det ikke være et problem med ledningerne i kabelstammen, uanset de er tynde, og stadigvæk, de er forsikret med 10 A.
Det er da også okay at montere relæer, men der er ingen ide i at montere dem på småstrømme, bare for at få flere samlinger o.lign. der kan give andre problemer. Og så er 1,5 mm2 alt rigeligt til de fleste ting.
Skye skrev:Får ge mig tid till att mäta upp men det var svårt att veta vad honda tänkte med kabeltillbehöret och vad de har tänkt vad uttagen skall mata och driva.
Skye, udtagene på "Option connectoren"/kabelstammen er fra Hondas side tænkt til henholdsvis GPS (Zumo 550), tågebaglygter og, varmehåndtag
eller 12 V udtag, det er samme stik.