Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Ja Daniel, bakbromsen funkar som vanligt igen. Det var mest smuts och behov av lite smörjande underhåll som behövdes.

Var förresten ute i söndags också, och då var det betydligt fler hojar på vägarna *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Idag kamrater, blev det vår igen :clap :rock-on *thumb_up* Nu blir det bara bättre och bättre! Ser att det ska bli varmare i veckan som kommer också *thumb_up* Och vissa träd har börjat få små embryon av blad.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Wow... Vilket väder! Över 13 grader i flera timmar. Det fick allt bli en tur. Valde att ta min lilla tur runt en del av Mären, "Mälaren runt light" :D

Ganska härlig tur, främst då på norrsidan, södra sidan drickat är lite stökigare, mer trafik och bebyggelse och väldigt varierande hastigheter.

Det blev något av ett äventyr också. Allt flöt på fint tills jag kom till Kvicksund. Där var det precis broöppning, den var halvvägs upp när jag kom. Nåväl, av med motorn och av hojen ett tag, skönt att vila ändalykten ett tag. Då ser jag fartyget som ska igenom sakta, sakta komma glidande, men det var då minst en kilometer bort. Man kan verkligen undra varför de stänger av en så trafikerad väg SÅ långt i förväg... Man får kanske gissa att det beror på att båten ska hinna få stopp om bron hänger upp sig på vägen upp och stannar halvvägs? Nåväl, det blev väl en 20 minuters rast, och när jag ser bron (broarna, väg och järnväg utan synk) börjar närma sig nedre nedre läge så startar jag hojen... trodde jag ja. Startmotorn snurrar, men inte en hostning. det var ju bara att sparka sig åt sidan, det var en låååång kö bakom. Jag fattar inte vad det är frågan om, den är tjurigare än efter vinteruppehåll. Har i princip aldrig betett sig så tidigare. Men jag gnider på med startmotor och varierat gaspådrag, och långt om länge hoppar den igång så småningom och känns sedan precis som vanligt. Jag skulle svänga direkt efter bron, vilket jag gjorde, en i mötande fil hade skallen med sig och insåg att han lika gärna kunde släppa över mig och en bil och snabbt ändå komma i kapp kön framför honom, så det gick ju smidigt.

Sedan är det en 30-sträcka en bra bit, så jag puttrade på i godan ro och lyssnade på hur motorn betedde sig, allt normalt. Så småningom kastade jag ett öga på GPS:en... kolsvart! Jaha, jag har kört rutten en gång förut, men det var i fjol, och därnere på södra sidan hittar jag inte alls. Tänkte att nu åker jag väl på att gå på skyltning och sannolikt hamna på E20 fram till Strängnäs :( Mindre kul, men ja ja... Stannade till för att kolla närmare. Tryckte på on/off-knappen ett par gånger på olika sätt, men det var tvärdött. Slutade med att jag fick öppna och koppla bort batteriet ett tag, sedan startade den igen när jag satte den i sin docka. Men nu hade den såklart släppt rutten, och Garmins nya gränssnitt är inte nådigt om man ska återta en rutt någonstans mitt i. Så det vart till att tricksa med den biten ett tag innan den kom på rätt spår igen.

Ytterligare närmare Strängnäs så insåg jag att även Cardo'n hade stängt av sig själv. Nu började jag verkligen undra vad det var för mystiskt runt Kvicksund. Skumma radiovågor? Eller något annat mysko fenomen? Bara någon slags slump?

Hur som helst så gick det troll i hela biten mellan Kvicksund och Strängnäs, och en massa arbeten längs vägen, bl.a. grävde de ut diken på några ställen, med grävmaskiner som spärrade hela vägens bredd. Så den biten blev seg, och 55:an upp till Enköping är väl inte alltför kul den heller. Inget fel på vägen egentligen, men för mycket trafik och fartkameror.

Nåväl, en fin halvdag likväl, härligt väder och den väg jag tar fram till Kvicksund är riktigt kul att köra, en hel del riktiga slingerbultar. Repan summerade till 190 km. Gött att våren knallar på *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Du har verkligen haft en händelsefull och spännande dag förstår jag. Kollade min templogg här hemma och noterar att vi hade som mest 15,1 grader idag. Hade verkligen velat ta en tur idag men hade en del annat för mig idag.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Så är det ju ibland, men jag hade turligt nog möjligheten att ta vara på dagen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Ner tar jag mig nog på hojen, men upp blir knepigt. Det mesta av sträckan har fortfarande is/snö-beläggning. :conf:
Men om nuvarande väder har säkert mittensträngen med grus, tinat fram hela vägen upp om ett par veckor. Kurvan längst upp dock ett möjligt hinder, då slänten upp mot huset och gräsmattan, som med ytterligare 150 centimeters snötipp, skymmer solen halva dagen.
IMG_0076.JPG
Värre blir det med våran väg upp till byn, där ytskiktet löses upp mer dag för dag. Men den är troligen farbar redan om några dar, om än geggig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
SödraKus
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 26 sep 2020, 16:08
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 A -17
Ort: Kusmark

Re: Idag..

Inlägg av SödraKus »

Idag bestämde jag mig för att våren är här trots att det är kvar runt 70 cm snö ute på gården, vägarna runtomkring har varit bara ett tag nu och faktiskt torkat upp rätt hyfsat så efter morgonkaffet så blev det en liten premiärtur längs asfalten. Grusvägarna får allt vänta till dess all is är borta och dom har torkat upp lite...
Efter dagens andra vända som blev lite längre så insåg jag att handtagsvärmare vore bra att ha så det blev till att beställa ett par Oxford på studs,man får hoppas att dom fungerar till belåtenhet.
Tänkte där jag satt och myste att det var en liten annorlunda tur idag för det fanns ingen annan hojåkare att hälsa på men däremot 2 (snö)skoteråkare som hälsade så glatt :D
@Fibern snart har nog även din infart tinat fram så vi kan ta en tur tillsammans!
IMG_20210327_091814_1~2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Å en annan har haft barmark bra länge och inte ens provstartat. Skämmes ta mej f.n.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Jag har i alla fall provstartat!
Men jag har inte kört nåt än
Så jag får nog skämmas lite också!
Jag får skylla på att jag har för mycket att göra

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Vet du Peter, det gör jag med. Vi har några helgers jobb med vår parkanläggning till trädgård. Sen har jag rivit trappan upp till lägenheten på garaget igår. Där ska det bli en ny trappa så att till och med en full finne ska kunna gå utan att trilla. Senare i år ska det göras en drygt 800 kvadratmeters tillbyggnad på gården. Ja, tur man är pensionär. Sen är jag orolig för min axel. Den är fan inte bra.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jaa, några mil under bältet har det allt blivit, trots en del annat att pula med. Dock ser det ut som att våren kommer i små korta stintar, inga jättefina perioder i sikte. Men, men, så kan det vara, och rätt vad det är så tar det fart *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@SödraKus
Det får vi tusan i mig ta och göra. Nu ska man ju inte ropa hej innan sista snön fallit, men det märks att det varit mycket mindre tjäle i vinter, så jag tror i alla fall på ganska tidig barmark. Inom ett par tre veckor hoppas jag ha varit ut med "gamm-härken".
Du får börja hålla utkik efter pm någon gång efter påsk. :svart:
Är ganska spänd på hur kopplingen kommer att kännas. Vid provstart inne i verkstan märktes just ingen skillnad vid provväxling.
Sen gäller det att krångla ut vrålåket ur den lilla och trånga verkstan. Grannen som hjälpte mig in med den får hjälpa till att baxa ut den med.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...snöar det. Minsann. Fast det hör till vanligheterna. Här börjar vi först om ett par veckor prata om våren.
Nåväl, nästa dag...som Martin Ljung sa...så fort den snö som nu faller, 4-5 cm enligt prognosen, ska AT:n ut ur verkstan.
Då ska jag även ta en provtur. Åtminstone fram och tillbaka över gårdsplanen, innan han ska in i sitt egna lilla krypin.
Har vägen upp till byn torkat upp hyfsat och kopplingen inte fallerar, blir det nog en lite längre tur ut på storvägen.
Värmen är på gång inom en vecka... :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Härligt, Fibern!

Här vaknade jag till snö på annandagen, man undrar vad som hände med våren ??? Den har lyst med sin frånvaro efter min sista repa :(

Jaja, det tar sig väl så småningom...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Jodu unge man, "Stefan. Sån är vårens april-månad. Det är mer underligt att det knappt varit någon nederbörd i april, fram till nu.
Men till nästkommande helg, från fredag 17, vågar jag lova varmare. Tror att brytpunkten kommer då. *yes*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Ja, det ser ju lite så ut. Vi hoppas på det!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Undrar vad som hänt med forumet. Ibland placeras foton inte i den ordning jag lagt dem. Hänt tidigare efter det nya. Nu försvann allt, ett foto och texten, under tiden jag letade och redigerade nästa foto. GRRRRRRRRRRRRRRRR!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Har bara kört en sväng.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Du får försöka igen @Fibern och se om du hittar nån sorts repeterbarhet i ett eventuellt fel. Då kan vi rapportera det och få det fixat.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Som jag skrev igår, tog jag ut hojen. Körde en vända mellan lagårn och garaget. Den har då stått i min lilla verkstad ungefär ett halvår.
IMG_0014.JPG
Där har han mått fint, men gjort det aningen trångt för mig.
Men jisses så stor verkstan blev när jag tog ut AT:n
Rena danspalatset
Tom verkstad (2).JPG
Det fick bli en premiärtur idag. Först lillvägen upp till byn. 400 meter lerig väg med tvådagars snösörja utanför hjulspåren. Tog sen storvägen mot Fällfors norrut, ca. 4 kilometer till korsningen mot Drängsmark. Då blev det lite spännande bitvis.
Först några sträckor med bara smala hjulspår med asfalt, då dom tydligen inte plogat den snö som föll måndag/tisdag. Snösörja där också.
Men så plötsligt två sträckor på sådär 50 meter vardera, med bara blankt fuktig välpackad snö över hela vägen. Blev typ militär mc-ordonnans, fast utan skidor på tvåan i 20 knyck.
Men det gick bra och ner mot kusten var det aldrig ens någon snöfläck kvar.
Hojen känns som förut, med den skillnaden att kopplingen känns stabil och löper fint i vajern. med samma "ljuva" klonk när jag lägger i ettan. *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar