KÄNGURUDÄCK
Postat: sön 04 okt 2015, 09:34
Tar upp detta fenomen igen eftersom det verkar vara ganska många som drabbas av detta.
Fenomenet uppträder oftast mellan 50-70 km/h i form av ett hoppande framhjul.
OBS detta går inte att balansera bort en känguru, så det beror på att däckkrängaren inte varit tillräckligt noggrann.
Om du monterar däcket själv kan du kolla rundheten själv innan du monterar tillbaka hjulet.
Du kan köpa en mycket effektiv och billig balanseringsapparat på BT.
Själv borrade jag ett hål i min verkstadsbänksben och kan då sätta ena änden av hjulaxeln där.
Punkt nr. 1 är att kolla om däcket är rätt monterat och inte hoppar. Snurra hjulet sakta i balanseringsapparaten och kolla med något som ligger nära slitbanan.
Själv försöker jag hålla 0,5-1mm. Om det är mera orunt, så måste däcket lossas och justeras på fälgen. Det viktigaste hjälpmedlet är ordentligt med däckpasta, så däcket kan krypa ut ordentligt. Jag brukar fylla upp däcket vid första fyllningen ca 4-5 kg. Då brukar det för det mesta krypa ut ordentligt. Håll kollen på den rand som brukar finnas på de flesta däck. Den SKALL ligga lika runt om på bägge sidor. Ibland kan det vara jäkligt att få däcket på plats, men man får lossa och försöka igen, så jag förstår om däckkrängarna vill slippa lindrigt undan och skyller på dåliga däck osv.
När då däcket är monterat runt kan man ju balansera det hela. Finns ju att köpa lite olika vikter. Enklast är ju den som har en tejp på baksidan.
Fenomenet uppträder oftast mellan 50-70 km/h i form av ett hoppande framhjul.
OBS detta går inte att balansera bort en känguru, så det beror på att däckkrängaren inte varit tillräckligt noggrann.
Om du monterar däcket själv kan du kolla rundheten själv innan du monterar tillbaka hjulet.
Du kan köpa en mycket effektiv och billig balanseringsapparat på BT.
Själv borrade jag ett hål i min verkstadsbänksben och kan då sätta ena änden av hjulaxeln där.
Punkt nr. 1 är att kolla om däcket är rätt monterat och inte hoppar. Snurra hjulet sakta i balanseringsapparaten och kolla med något som ligger nära slitbanan.
Själv försöker jag hålla 0,5-1mm. Om det är mera orunt, så måste däcket lossas och justeras på fälgen. Det viktigaste hjälpmedlet är ordentligt med däckpasta, så däcket kan krypa ut ordentligt. Jag brukar fylla upp däcket vid första fyllningen ca 4-5 kg. Då brukar det för det mesta krypa ut ordentligt. Håll kollen på den rand som brukar finnas på de flesta däck. Den SKALL ligga lika runt om på bägge sidor. Ibland kan det vara jäkligt att få däcket på plats, men man får lossa och försöka igen, så jag förstår om däckkrängarna vill slippa lindrigt undan och skyller på dåliga däck osv.
När då däcket är monterat runt kan man ju balansera det hela. Finns ju att köpa lite olika vikter. Enklast är ju den som har en tejp på baksidan.