Nästan 8mil blev det idag...

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Osisen »

Ååh va det va roligt!!!!
Herregud jag e ju totalt såld det e ju ett som är säkert.
11 mil samanlagt på min mckarriär inget att skryta över men det är en början.
Dagen innehöll allt. Grusväg(misstag då vi trodde det skulle va asfalt) regnväg, kurvor i massor och så det pinsammaste av allt.. jag la cykeln
Fördel är att nu vet jag hur det känns och nu har jag testat och behöver inte testa det igen.
Cykeln mår utmärkt som tur är! Tur den har bågarna
Det va ju såklart det klassiska ramla i korsning. Stod i en T-korsning och skulle vänster, snåla med gasen och fick således kärringstopp. Och eftersom jag skulle svänga så börja ju cykeln luta åt vänster och sen fortsatte den hela vägen ner. Jag stod alltså still och la den..
Jaja.. pappa hjälpte mej upp å sen fortsatte vi turen.
Det va heeeeelt fantastiskt och nu e jag i extas
Läääängtar till nästa tur !!!!
Ha det gött! /
Osisen
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Ivar »

Grattis *thumb_up*
Det ÄR jättekul o samtidigt får man renset båda skäl och sinne.
Mitt tips är o skicka et pm till @Skye.
Han är mycket kunnig o har derfor mye att lära ut.
Där får du nog många matnyttiga tips.
Bättre lärare får nu nog leta länge efter.
Håppas du får masse med hojkörning nu resten av sommaren o att det går smidigt med körkortet.

Psst. Tror nog dom flesta har lagt hojen non gång. Det hör tyvär till i upplärningsfasen o det är ju svårast när man nästen står still
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Osisen »

Jag körde med brorsan framför, han har körskolekörningen relativt friskt i minnet så jag kunde följa honom för att hamna rätt i kurvorna.. och pappa med intercom bakom som kunde komma med tips eller berätta saker jag ska uppmärksamma. Om jag missade nåt.
Han kan vägarna ganska bra (förutom den där grusvägen som blev lite tokigt) vet hur kurvorna kommer osv så. Han har ju kört många år..
Sen jobbar han som körlärare på vuxenutbildning men han lär folk köra lastbil så inte riktigt samma men han är van att lära ut.
Så jag tror kombinationen av de två ger mig ganska mycket.


I stenkullen finns ju en bana uppmålad där man kan köra slalom och göra vändingar osv. Trafikskolan använder sig av den om jag förstått det rätt.
Jag körde dit första gången och testat motorcykeln där innan vi gav oss iväg på våran första korta tur.
Men jag har ju bra med tid att lära mig.. ingen brådska men fan va gött det ska bli att få kortet när jag väl känner mig redo.

Iaf sjuuukt nöjd med dagen..
Äntligen hittat en egen hobby
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Ivar »

Låter som du är i goda händer *thumb_up*
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Laffe »

Härligt att läsa att du kommit dig ut med hojen Har lagt hojen jag med vid stillastående. Vid ett rödljus. Med massa bilister som vittnen. Satte ner hö fot och den bara gled iväg på fingruset ovanpå asfalten. Det enda som tog skada var min stolthet
Lycka till med allt


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Stefan »

Att lägga hojen i lågfart/stillastående är väl nästan en del i invänjningen, i synnerhet med tanka på hur pass topptunga våra XL-maskiner redan är :rtfm :D

2 gånger för mig :mrgreen: *visslar*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jöns
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 19:11
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -02
Ort: Göteborg

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Jöns »

Lägga hojen vid rödljus har vi nog gjort de flesta. Jag la min fullpackade Africa Twin i en korsning mitt i centrala Göteborg en gång från stillastående. Jag skulle bara resa mig lite upp från sadeln och rätta till byxorna eller vad det nu var (12 år sedan) och hojen bara tippade över.
Trefilig väg så jag hade bilar runt om. Som tur var så föll den inte på någon och jag ramlade ut mellan två bilar. Det var ren vilja jag lyckades få upp den på första försöket och sedan försöka se cool och oberörd ut...
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Osisen »

Ja det e ju det där med att ändå lyckas se cool ut.. lite som att det egentligen var meningen att man skulle lägga den där en lite stund
Sen att man kanske gråter inombords och förbannar sig själv för att man lät den slå i backen är ju inget någon annan behöver se/veta.

Igår var vi ute på en 10mils tur. Det blev många fina vägar, åkte hindås, bollebygd, rävlanda och skene. Är fortfarande lite försiktig i kurvorna men jag känner mej redan mycket mer hemma med cykeln. Behöver inte tänka så mycket och kan lägga fullt fokus på trafiken.
Vi tar det lugnt och jag tar det i min takt, jag har ju ändå en övningsskylt på ryggen så då ska den utnyttjas också .
Det är ju iaf så sjukt kul, jag är så himla glad att jag äntligen tog mod till mig och skaffade en mc. Bästa jag gjort! (Efter barnen då förstås )
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Stefan »

Grattis, osisen *thumb_up* Du ser, det kommer bit för bit, man får ta det ett steg för steg helt enkelt. Alla är vi barn i början, och i jämförelse med en del här, är jag väl barn ännu :D Det bjuder jag så gärna på i ett så gött gäng med goda kamrater *beer_buddies*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Stensi »

Du kommer bara gilla det mer och mer. Skye tog med mig runt Hindås / Bollebygd området. Det är mycket trevlig område för mc körning. När du känner dig klar för det tycker jag du skall följa med till Norge på Skyes fjelltur! Du lär inte ångra dig!

Grattis till bra val av hoj också :)
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Osisen »

Igår var vi iväg igen. Det blev en 14mils tur på massa småvägar ner mot fjärås. Kul som tusan är det men jag tar det fortfarande lugnt i kurvorna såklart.
Har dock upptäckt ett problem. Min gashand domnar bort omgående. Spelar ingen roll hur avslappnad jag försöker vara jag måste ändå hålla i gasen såpass hårt att hela handen domnar bort. Så fårt ja släpper på greppet tappar ja gasen.. skiiitstörande.. nu somnar/domnar mina armar å ben extremt lätt i vanliga fall. Vaknar många ggr per natt för att saker sover som inte borde göra det. Men det e lite jobbigt när man tappar känseln efter en stund.
Har försökt alla olika grepp ja kan tänka mej. Och försöker hålla gasen så "lätt" det går å försöker ändra vinkel men det hjälper inte.
Så e det nån annan som har samma problem.
Min bror har det iofs å har inte kommit på nåt sätt heller än.
I lvrigt sitter jag riktigt bekvämt och mjukt och mår tusen gånger bättre i kroppen när ja kliver av än när ja pkt med tex brorsan eller pappa på deras cyklar.
Ischiasnerven är utan problem den känns ju annars av lätt men min cykel e ju så mjuk. Å armar, ben osv är ingen fara men den där jäkla handen å tummen
Jaja.. jag älskar iaf min fina hoj och det e det bästa jag gjort på länge å skaffa den..
Handen får vänja sig, så enkelt e det med det..
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Peter »

Det finns en gashjälp på Biltema med Artikelnummer 82170 som kan underlätta. Jag har denna och den funkar fint för en trött gashand.

Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Jan-Olov »

Gashjälpen funkar jättebra men kräver tillvänjning det är lätt att gasa ofrivilligt. Men att handen somnar, prova att justera vinkeln på styret det bör hjälpa.
Ställ in så att du sitter avslappnad och inte behöver vrida upp eller ner handleden. Testa så får du se skillnaden.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Nästan 8mil blev det idag...

Inlägg av Jan-Olov »

Ett tips, är det svårt att montera gashjälpen så lägg plastbiten en stund i kokande vatten, sedan är det lätt att montera.
jan-Olov
Skriv svar