Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015
Postat: ons 29 jul 2015, 22:09
Som en del av er vet, hade jag ju lite bekymmer med kedjan senast. Det böjade väl redan på vägen upp, i Robertsfors. På hemvägen började jag mer och mer tro att det var en länk som hade skurit.
Efter att ha vilat ett tag (och haft lite annat för mig), tog jag tag i saken nu i afton.
Av med kedjeskydd, kåpa över framdrevet och upp med knarren på lyften.
En teori var ju skit innanför kåpan över framdrevet. Visst, skitigt, men inte till den milda grad:
Krafsade bort det värsta, men den orsaken kunde jag utesluta. Sedan blev det koll på dreven Efter lite provrulla på lyften):
Fram:
Visst, lite hajfenor, men knappast orsak till det oljud jag hade
Bak:
Njaa, lite samma där...
Sedan tog jag och kollade riktningen på kedjan, och där lämnade det en del i övrigt att önska
Eftersom jag var rätt noggrann med den biten när jag återmonterade efter byte av bakdäck, så måste jag ha missat något litet, typ sandkorn under mutter/bultskalle vid åtdragning
Det skulle ju kunna förklara varför kedjan blev SÅ slak i Robertsfors. Om så, visar det ju bara hur viktigt det är att hålla rent
Nåväl, kontentan blir att jag gjorde rent(renare) här och var, riktade upp hjulet för att dreven skulle ligga rätt, såg till att kedjan var 1 cm. slakare än manualen föreskriver. Rullade för hand lite fram och tillbaka i garaget (helt utan oljud), och avslutade med att smörja kedjan igen.
Jag får ju se om det räcker ett tag, i morgon ska vi (i bil) till Värmland på ett 60-årskalas så provkörning får vänta till nästa vecka, och bättre väder, liiiite trött på regn just nu
Men, nyare framdrev finns berett om så skulle vara Den som lever får se
Ser dock att drivpaketet är c:a 1000 mil gammalt och väl smort, så det var väl *fläkt* om inte det skulle hålla ett tag till.
Så, teorin för nu är då att olinjerad kedja till följd av slarv vid senaste montage av bakhjulet efter däckbyte var orsaken. Man får se vad nästa provtur visar...
Efter att ha vilat ett tag (och haft lite annat för mig), tog jag tag i saken nu i afton.
Av med kedjeskydd, kåpa över framdrevet och upp med knarren på lyften.
En teori var ju skit innanför kåpan över framdrevet. Visst, skitigt, men inte till den milda grad:
Krafsade bort det värsta, men den orsaken kunde jag utesluta. Sedan blev det koll på dreven Efter lite provrulla på lyften):
Fram:
Visst, lite hajfenor, men knappast orsak till det oljud jag hade
Bak:
Njaa, lite samma där...
Sedan tog jag och kollade riktningen på kedjan, och där lämnade det en del i övrigt att önska
Eftersom jag var rätt noggrann med den biten när jag återmonterade efter byte av bakdäck, så måste jag ha missat något litet, typ sandkorn under mutter/bultskalle vid åtdragning
Det skulle ju kunna förklara varför kedjan blev SÅ slak i Robertsfors. Om så, visar det ju bara hur viktigt det är att hålla rent
Nåväl, kontentan blir att jag gjorde rent(renare) här och var, riktade upp hjulet för att dreven skulle ligga rätt, såg till att kedjan var 1 cm. slakare än manualen föreskriver. Rullade för hand lite fram och tillbaka i garaget (helt utan oljud), och avslutade med att smörja kedjan igen.
Jag får ju se om det räcker ett tag, i morgon ska vi (i bil) till Värmland på ett 60-årskalas så provkörning får vänta till nästa vecka, och bättre väder, liiiite trött på regn just nu
Men, nyare framdrev finns berett om så skulle vara Den som lever får se
Ser dock att drivpaketet är c:a 1000 mil gammalt och väl smort, så det var väl *fläkt* om inte det skulle hålla ett tag till.
Så, teorin för nu är då att olinjerad kedja till följd av slarv vid senaste montage av bakhjulet efter däckbyte var orsaken. Man får se vad nästa provtur visar...