Sida 1 av 2

Re: Koppling

Postat: ons 17 jun 2015, 23:17
av Daimbag
Ok kanske får avvakta ett tag för se om det blir bättre.
I värsta fall får jag byta, såg ju inte så lurigt att göra själv, men frågan är hur mycket det skiljer sig på min hoj.

Re: Koppling

Postat: ons 17 jun 2015, 23:56
av hogge
En våtkoppling ser i stort sett likadan ut på alla så det är inget konstigt att byta själv.
Hogge

Re: Koppling

Postat: tor 18 jun 2015, 09:46
av V Saarela
Man brukar ju tyvärr få ta lös lamellerna o tvätta dom om man kört med totalt fel olja.

Lamellpaket kan man dela in i tre delar, lameller, stålskivor samt fjädrar. Kostnadsmässigt ligger dom typ(utan att kolla/räkna exakt) 45%, 45% samt 10%. Normalt så räcker det med att bara byta lamellerna. På det så köper man också nya fjärdrar som brukar kosta bara hundralappen och vara lite extraförstärkta(om man köper pirat)Dock, fortsätter man att köra med slirande koppling så brukar också stålskivorna "brännas"

Re: Koppling

Postat: mån 22 jun 2015, 13:54
av Daimbag
Beställde nya lameller, 895:- gick det på. Beställde aldrig fjädrar då jag hoppas de som redan sitter på ska fungera. Själva bytet är jag inte så orolig för om man nu inte sätter lamellerna i fel ordning eller så. Jag måste tömma kylarvätskan först och det funderar jag fortfarande på vart det kan vara enklast att tömma.
hade hoppats på att få lamellerna i dag men de kommer troligtvis i morgon. Hoppas jag ska hinna kolla på det då, annars får jag ta det på söndag eller måndag efter jag kommit hem från Frankrike.

Re: Koppling

Postat: mån 22 jun 2015, 14:41
av V Saarela
Det rekommenderas att alltid byta fjärdrar också.

(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)

Re: Koppling

Postat: mån 22 jun 2015, 21:50
av Åke J
Tömma kylarvätskan, behöver man verkligen det?

Re: Koppling

Postat: tis 23 jun 2015, 06:08
av V Saarela
@Åke nej, det behöver man inte......

Re: Koppling

Postat: sön 28 jun 2015, 18:30
av Daimbag
Ok nu är lamellerna på plats! Har fyllt på olja och nu är det bara kylarvätskan kvar. Det står att man ska fylla 2,8 liter, fick i nästan 1 liter sen är det stopp. Antagligen ligger det luft i systemet. Har testat att starta och fylla på igen men det rinner över direkt, även på andra sidan. Vad gör jag??

Re: Koppling

Postat: tis 24 okt 2017, 22:38
av MC-resor
V Saarela skrev:(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)
Har du kvar kitet? Min grabb har köpt en TA och kopplingen slirar

Re: Koppling

Postat: ons 25 okt 2017, 06:02
av Fibern
@Mc-resor
Titta i denna tråd. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=30&t=2716
eller direkt på denna http://39833.shop.textalk.se/

Re: Koppling

Postat: ons 25 okt 2017, 15:28
av V Saarela
@c-resor

Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?

Re: Koppling

Postat: tor 26 okt 2017, 18:51
av MC-resor
V Saarela skrev:Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
Det är en 1994. Ingår det fjädrar i det här kitet? http://39833.shop.textalk.se/kopplingsk ... -1987-1999
Jag brukar köra på biltemas halvsyntetiska MC-olja. Funkar det till de här lamellerna?

Re: Koppling

Postat: fre 27 okt 2017, 05:33
av V Saarela
Fjädrar tillkommer. Ett kit kostar 119:- http://39833.shop.textalk.se/kopplingsk ... -1987-1999
Bör bytas samtidigt.

Lamellerna är korkbaserade och dom flesta stora märkena rekommenderar delsyntet så, nämnda Biltemas funkar utmärkt till den. Lamellerna ska ligga ett dygn i oljebad(samma olja som man sen ska köra med) innan man monterar dom.

En grej(eftersom du köpt den nyss)
Normalt så räcker det med att byta bara lameller och fjädrar. Börjar kopplingen att slira så ska man inte köra med den. Fortsätter man att köra så är risken stor att man även bränner stålskivorna. Vet du med dig att den är inte fortsatt körd med slirande koppling så räcker det med detta. Misstänker du att den är kör med slirande koppling så.....är det lämpligt att kolla upp även stålskivorna(blånader/skevhet)
Skivorna är annars inte dyra till TA:n. (Ett kit från tyska TRW går på ca 380:-)