Sida 2 av 2

Re: Going east!

Postat: ons 08 jul 2015, 23:23
av Ralf-FIN
*thumb_up* *thumb_up*

Gott att läsa att allt gått bra hela vägen hem och att resan motsvarade förväntningarna.

Häftigt äventyr :respekt:

Re: Going east!

Postat: tor 09 jul 2015, 00:08
av Jokern
Härligt att det gott bra
17 länder...!!!
RESPEKT


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Going east!

Postat: tor 16 jul 2015, 23:13
av Stensi
Spännande! Nu undrar jag bara hur jag skulle övertalat chefen här hemma om en sådan resa..

Har du nån ungefär koll på kostnaden för resan? Hade du ekstra delar med? Däck?

Re: Going east!

Postat: fre 17 jul 2015, 00:32
av twowheeltours
Stensi, det var en process att få göra en egotripp som jag gjort. Sedan så är det ibland ganska ensamt ute på vägarna. Det är ju först när man tar sig tid att stanna till en tid som man lär känna de som driver hotell och andra resenärer. Telefonräkningen jag har att betala hade räckt till att köpa en hyfsad trampcykel men var värd det, jätteskönt att ringa hem till Margareta. Kostnaden? Jag har valt att inte räkna med värdeminskning på min mc etc utan bara kostnaden för bensin, mat,hotell, färjor etc. 1225 mil har jag kört och bensinkostnaden landar på ca 7000 kr. Om man räknar med att vara borta 6 veckor eller drygt 40 dagar så är det fina att kostnadsläget i östra Europa, Turkiet och Georgien är lågt. Jag har betalat 200-300 kr för medelklasshotell, middag och en öl landar på en dryg 50-lapp så ett genomsnitt på 500 kr per dag är rimligt. Färjor och broar måste man ju också använda sig av så lägg till ca 2000 för det. Sedan skall man ju ta sig råd att göra saker, inträden och sånt så några tusen till kanske går åt men 40 000 kr skall definitivt räcka och en riktig snåljåp fixar det säkert för 30 000 kr och mindre. På 1200 mil så skall man ju normalt inte behöva byta däck om man åker på landsvägsdäck vilket duger gott. Skulle man behöva byta däck blir det ju på hemväg och då finns det ju gott om mc-firmor och däckverkstäder. Jag tog inte med mig några reservdelar därför att jag inte har en aning om vilken del som går sönder. I mitt fall generatorn och den delen är det nog få som skulle släpa med sig, dessutom fixades den fram på en dag i Istanbul. Kanske hade det fixat sig på 2-3 dagar i östra Turkiet eller Georgien? Jag hade med litet verktyg så att jag skulle kunna få bort litet kåpor och även kunna montera av både fram och bakhjul. Kolsyrepatroner och pluggar för punktering hade jag också med. Annars pass, regbevis och grönt kort. Två olika kontokort känns bra samt ett antal Euro i kontanter tillsammans med reservnycklar. Allt är ganska enkelt faktiskt, både planeringen inför resan och även under resan. Åka, äta, sova är ju en ganska trivsam sysselsättning. Återkom gärna om jag glömt något.mvh, Olle Viktorsson, Nora