Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Fibern »

Startar en tråd om detta. Tror det finns lite där att lära.
Undertecknad har det visat sig tillhör de som inte behärskar verktygen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Stefan »

Vad vill du veta, kompis?

Skärmklippverktyget hittar (i Windows) under program - Tillbehör, om du kör Windows 7 eller nyare. Minns faktiskt inte om det fanns redan i XP :conf:

Paint (under program - tillbehör) har jag nog inte kört sedan Windows 3.1 :lol: Men, kollade lite snabbt nu, och det ser ut att kunna ändra bildstorlek, i alla fall i Windows 8.1.

Så, om du har båda programmen, ta upp webbcam-bilden i din webbläsare, starta skärmklippverktyget och välj "Nytt". Nu blir skärmen lite "dimmig". Nu kan du dra ut och justera en ruta över skörmen med musen, tryck enetr när du är nöjd, så kommer bilden upp i eget fönster. Under arkiv kan du nu spara den, välj .jpg som format från början (under bildens namn)

Sedan kan du högerklicka på den för att se om den "ryms" i forumet (max 1 MB, max 1000 pixlar bred). I egenskapsrutan ser du under Allmänt totala storleken, under information hittar du storlek i pixlar.

Om den är för stor, öppna den i paint och minska ner den, I min version ligger kommandot #ändra storlek" direkt i menyfältet.

Sedan är det ju bara att ladda upp på v *thumb_up* anligt sätt och peta in i texten, men forumet ska ju rimligen du ha bättre koll på än jag.

Lycka till! återkom om jag missat något *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Ralf-FIN »

@Fibern
Jag har ett litet program som funkar som en dröm då man ska klippa o klistra. Använder det ofta med Powerpoint så man slipper att importera. Speciellt bra med foton då du bara kan bläddra i bilderna och klippa ut vad du vill på det du tittar på. Mycket enkelt, smidigt o bra. Kan sända det åt dig.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Nysse »

Istället för Paint använd Paint.net. Mycket bättre.
Serendipity
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Fibern »

@Stefan-språkpolisen
Vad har du luktat på för flaska, du som ofta påpekar Jokerns stavning? Singel Slant? Malt Disney? haha... :naughty:
skörmen med musen, tryck enetr
Nåväl, till ämnet. Programmet i Windows heter SnippingTool.exe och finns i system/32. Men det verkar inte gå printa helskärmad filmbild. Ty i det läget syns ju inte verktygsmenyn, som är i minsta laget. Och att rita upp det man vill ha med går ju, men hur i all sin dar ska man få linjerna raka? Måste man hålla en linjal på bildskärmen? Finns ju inte den typen som i t.ex. fotoshop där du drar markören och får en rät ruta.

Paint har jag och det använder jag däremot alltid att minska bilder med. Snabbt och enkelt då det är kopplat till windows' bildvisningsprogram.

@Ralf-FIN
Hyvä-ns av dig. Men jag har inte Microsoft Office i mina lap-tops, bara i gammel-tjockisen som är klenare och långsammare. Den använder jag mest bara till mejlen och att lagra bilder i numera. Har Open Office i den nya lapen och ska försöka hitta nåt som passar till den/det.

@Nysse
Paint.net. är vadå? Webbaserat eller för nedladdning? Har det urklipps-funktion? I så fall är det intressant.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Nysse »

Paint. NET är för nedladdning. Det är inte för urklipp, det är för redigering, bildförbättring, storleksförändring m.m. Det är gratis så testa.
Serendipity
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Ralf-FIN »

@Fibern
Tror dendär min funkar i alla fall. Är ett litet program på 400kB. Screenhunter heter det... skickar imorrn eller på måndag då jag har igång jobbdatorn så får du testa.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skärmdumpning/skärmklippning och dylikt

Inlägg av Fibern »

Jag testade klippverktyget i Windows igen och nu plötsligt fungerade det. Nu fick jag fram även "korset" som man drar fyrkanter med. Kanske jag missade den förra gången.
Tack i alla fall för hjälpen Ralf och ni andra också för den delen.
Låt gärna den här tråden leva vidare. Kommer ni på nyheter och nya verktyg o dylikt så berätta gärna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar