Sida 1 av 1

Oljebyte.

Postat: tor 19 mar 2015, 16:06
av Trelle61
Jag byter olja och filter inför varje sässong oavsett hur mycket jag kört. Normalt använder jag mig av Castrol men är det någon som har erfarenhet av Biltemas olja?? Har tre bågar så det blir ändå någon krona billigare.

Re: Oljebyte.

Postat: tor 19 mar 2015, 16:12
av Laffe
Nedan är ett citat ur bifogade tråd..

http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=848" onclick="window.open(this.href);return false;

"Ang Biltemaolja så har jag information från en källa, nära källan så att säga, att Biltemaolja är lika med Statoilolja.

Det finns olika teorier runt varför Biltema-oljan är så billig som den är. En av dessa är att tillverkaren vill få upp volymen och således tappar olja i dunkar med olika priskategori. Samma gäller för många andra reservdelar som bromsskivor, bromsbackar, fjädrar till bilar etc.
En mer djuplodande teori kring Statoil-oljan är att de troligtvis inte har samma höga krav på validering och testning av sina produkter som de dyrare producenterna av olja har. På Statoil är antagligen labbet inte akrediterat. Dom måste fortfarande kalibrera sina analysinstrumen och dom måste garanterat uppfylla de krav som dom påstår att oljan har men antagligen kör dom inte referensolja vid alla sina tester, de kör fler analyser osv. Att det skulle vara tal om så kallade "sloppar" dvs felblandningar, felkok osv är helt uteslutet. Dessa blandningar blir till motorsågsolja och liknande produkter. Eller säljs till Afrika :shock: Det sista vet jag inte om det är sant men likväl uttalat av min källa som arbetar på ett oljeproducerande företag i Sverige.

I en Varadero SD01 ska det vara olja som uppfyller kraven API SG JASO vilket Biltemas delsyntet och helsyntet uppfyller.
Detta kanske har avhandlats i tidigare trådar men för att avkoda några av bokstavskombinationerna så betyder:
API: American petrolium Institute
S: Betyder att oljan är ämnad för bensinmotorer
Den sista siffran är själva oljekvaliteten som ska gå från A till M där M avser högsta kvalitet, dvs en siffra senare i alfabetet indikerar högre funktion. Siffrorna på Biltemas oljor är är SL för deras 15W40 delsyntet samt SM för 10W40 helsyntet dvs högsta kvalitet enligt API-standarden.
Olika tillverkare gör olika typer av olja. Antagligen har dom olika additiv som ger annorlunda egenskaper. Men om man ser till själva grundoljan som utgörs av ca 80-85% enligt Castrol Sverige http://www.castrol.com/castrol/sectiong" onclick="window.open(this.href);return false; ... Id=6008153 så kan man utgå från att kvaliteten är snarlik. Sen kan man ju spekulera i om hur mycket de olika additiven gör för prestandan av oljan. Svaret är antagligen ganska mycket. Det är det som utgör prisskillnaden på produkten.

Min sammanfattning av det hela blir att Biltemas olja garanterat inte är skadlig för motorn men man kan inte anta att oljan har samma höga egenskaper när det gäller rengörande egenskaper eller kontinuitet i viskositet vid hög temperatur osv.

Biltemas helsyntetolja kostar 89.90 kr per liter jämfört med tex Castrols Power 1 delsyntet för ca 149:- per liter. Halva priset är rätt stor skillnad och frågan är om man inte är dum som väljer bort Biltema i detta fall? Jag börjar vackla i min övertygelse om att en dyr olja är värt de extra pengarna. Antagligen förlänger dyr olja livet på hojen och jag tror att additiven gör stor skillnad. Antagligen mer i en MC än i en bil med tanke på våtkopplingens funktion för att nämna ett exempel.
En gyllene medelväg kanske kan vara att köra billig olja vid 600mila bytet och en dyrare vid 1200milabytet? Eller så accepterar man att det är dyrt att köra hoj och köper den dyra oljan. Inget är ju gott nog för din älskling, eller hur :)"

Re: Oljebyte.

Postat: tor 19 mar 2015, 17:25
av Fibern
Jag har nu kört drygt 4000 mil på biltemas halvsyntet. då jag köpte hojen hade den gått 3800. Byter också olja och filter varje vår.
Har inte märkt något som skulle antyda något fel på vare sig koppling eller motor i övrigt.

Helsynteten är väl bland annat att föredra vid körning i högre temperaturer.

Och visst är det som Skye också noterat. En dålig olja kan definitivt påverka oljeförbrukning. Men det kan också körning i Norge göra. Om ventilstyrningar börjar vara slitna. För där blir det mycket motorbromsning.
Har även jag märkt av vid körning i landet i väst.

Re: Oljebyte.

Postat: fre 20 mar 2015, 11:55
av Vagabond
Jag har varit inne på lagret på Statoils raff i Nynäs och sett pallarna med Statoil Laserway-olja.
Sida vid sida med pallarna med Biltemas helsyntetolja.............
Att man på något vis skulle ha olika produktionslinor (och därmed olika kvalitetsutfall på slutprodukten) för olika kunder tror jag inte på. Det skulle kosta mer än det smakar.
Jag har kört med Biltemas olja i alla mina fordon sen början på 90-talet och aldrig märkt av några nackdelar.
Och nä, jag jobbar inte på Statoil *thumb_up*

Re: Oljebyte.

Postat: lör 21 mar 2015, 22:05
av shadowgunnar
Jag köpte en 20 liters dunk med Q8 mc-olja på Svedol.
Blev billigare per liter än Biltema-olja

Re: Oljebyte.

Postat: sön 22 mar 2015, 08:37
av Fibern
Alldeles riktigt. Lite OT (väldigt lite)
Som jämförelse med andra förbränningsmotorer, som i stort samtliga lever under samma betingelser, kan jag ta de åren jag körde Volvo L90 lastmaskin.
Vi var alltså en förare per skiftlag och flera av mina kollegor hade tydligen aldrig fått lära sig detta med oljenivåer. Själv gick jag ju fordonsutbildning en gång i tiden (ett tidigare århundrade) och fick då lära mig att aldrig överfylla.
Minst en gång per vecka när jag innan start kollade oljenivån, var denna en till två centimeter över övre streck. Ibland mer faktiskt. Efter en till två dagar låg nivån någon centimeter under detta streck. Och så kunde det gå ett par veckor utan nivån syntes röra sig.Tänk er då en maskin med 17 liters oljevolym, hur mycket som förbränts bara på grund av överfyllning.
Alltså både dåligt för motor och slöseri med olja att överfylla. Bättre en bit under övre streck än alldeles under.
Trots åtskilliga påpekanden från åkeriet som ägde maskinen,(vi leasade) om onormal åtgång på olja där vi tankade och fyllde på vätskor, så fortsatte detta.

Re: Oljebyte.

Postat: mån 23 mar 2015, 18:30
av Jimmy.s
Skye "Bilen där hemma som används varje dag kan få rulla 4-6000 mil mellan oljebytena och sällan de motorerna rasar för att det blir tomt i systemet"
Var glad att du inte har en modern motor i din bil där hemma ;)

Vill bara göra ett tillägg eller ett påpekande, det är inte rekommenderat att hälla på bil motorolja i en hoj med våt koppling då denna olja har flera additiv som minskar friktionen i motorn, detta gillar tyvärr inte våt kopplingen och risken att den börjar slira är stor.
Om det räcker med ett oljebyte till mc-olja efteråt eller om lamellerna suger åt sig detta och blir ett permanent problem vågar jag ej svara på..

Dock är det viktiga att ha i olja i motorn och krävs det påfyllning och inget annat alternativ finns så kan det nog gå att fylla lite för att ta sig hem precis som sky skrev men var försiktiga med bil olja som sagt var.