Ingen bromsvätska?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Ingen bromsvätska?

Inlägg av JDesign »

Plockade fram hojjen för andra gången i år för att åka lite i den härliga skånska 'vintern'.
Vet att jag kontrollerade alla nivåer och liknande efter vinterdvalan och det höll sig inom strecken.
Nu var det helt tomt i frambromsens behållare? Kan inte se att det har läckt någonstans eller att det är kladdigt varken på golv/ok/slangar osv.
Vad tusan har hänt? Det kan inte bara försvinna ? eller ? ;)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ingen bromsvätska?

Inlägg av Fibern »

Jo det kan det, tydligen.

Nej alltså, om du med säkerhet vet att det fanns olja förra gången du tog ut hojen, kan det ju bara ha läckt ut under den turen. Eftersom inget kladd syns där du förvarar hojen. Kontrollera noga om du inte har läckage någonstans när du bromsar, och att det där läckt ut under din första tur. Att det finns ett mikro-hål på slangen eller någonstans där det pyst ut när du bromsat, men riktat så att hojen inte blivit nerkladdad.
Det är den enda förklaring jag kan tänka mig. Om än långsökt den med. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Ingen bromsvätska?

Inlägg av Skoogsnisse »

Det kan bli så om du har haft lås hjulet eller om kontrollerat bromsbeläggen o pressat in bromskolvarna då stiger bromvätskenivån.
Om man då kontrollerar nivån innan man har bromsat så kommer nivån sjunka första gången man bromsar.

Fyll bromsvätska till rätt nivå. Drag sedan i bromshandtaget och håll det hårt en stund för kontrollera att hantaget inte sjunker.
Om handtaget inte sjunker kan du köra vidare men håll uppsikt på nivån i början. Om handtaget sjunker är det renovering som gäller.
Nisse
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Ingen bromsvätska?

Inlägg av JDesign »

njaå, vet i alla fall till 100% att det fanns en bubbla där ifjor innan jag ställde in den för vintern.
Får köpa mig en flaska dot4 (är det väl) och fylla på.
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Ingen bromsvätska?

Inlägg av JDesign »

Luftning skulle bli min nästa fråga. Gissar att man måste lufta bromsarna vid byte av belägg?
Lättaste sättet? Finns det någon lathund? utrustning för luftandet?
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Ingen bromsvätska?

Inlägg av JDesign »

Topp!
tack så mycket, känner att helgen är räddad. *thumb_up*
Skriv svar