Nu när transan parkerad för vintern tänkte jag pimpa hen lite med både extra helljus och varselljus men jag är totalt vädelös på denna typ av eljobb.
Går det att få tag i någon bra handledning. Hur utförligt beskrivs elen i t.ex en verkstadshandbok?
Men innan jag ger mig på några nyinstallationer tänkte jag försöka koppla om elen till hantagsvärmarna.
Det är ett par Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Varmehandtag-82493/ som är direktkopplade till till batteriet
vilket innebär att när jag glömer (inte om jag glömmer ) att stänga av dem dras batteriet ur och jag vill koppla dem så de stängs av när jag slår av tändningen.
Problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska göra så om någon orkar bistå med en noggran beskrivning skulle jag bli myckeet glad
El-jobb, beskrivning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
El-jobb, beskrivning
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: El-jobb, beskrivning
I Haynes verkstadshandbok finns kompletta el-scheman. Den finns att tillgå via Mekonomen bl.a.
Jag har för mig att det finns en del nedtecknat här om handtagsvärmare. Har du provat söka på det ordet?
Jag har för mig att det finns en del nedtecknat här om handtagsvärmare. Har du provat söka på det ordet?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: El-jobb, beskrivning
Skulle föreslå att du kopplar dem över ett relä.
Matning till reläet från batteriet via en säkring.
Manöverström från parkeringsljuset via en strömbytare.
Om du kopplar det direkt på parkeringsljuset så kommer du att upptäcka att du får dåligt parkeringsljus och dålig effekt på handtagsvärmen pga spänningsfall över ljuskontakten.
Om du sen ska ha extraljus eller DRL så fortsätter du med reläer.
Matning till reläet från batteriet via en säkring.
Manöverström från parkeringsljuset via en strömbytare.
Om du kopplar det direkt på parkeringsljuset så kommer du att upptäcka att du får dåligt parkeringsljus och dålig effekt på handtagsvärmen pga spänningsfall över ljuskontakten.
Om du sen ska ha extraljus eller DRL så fortsätter du med reläer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: El-jobb, beskrivning
Jag snodde strömmen från matningen till fläktarna, om fläktarna måste vara igång behöver jag inte använda handtagsvärmen.
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: El-jobb, beskrivning
Annars är ett tips att lämna tillbaka biltemavärmarna och köpa Oxfords (finns kanske på flera) men dessa är intelligenta och mäter laddströmmen från generatorn, så när kurvan är död så stängs handtagsvärmen av, smidigt om man bara vill koppla in på batteriet så att säga.
Köpte dessa själv till nuvarande hoj och har testat funktionen och den fungerar verkligen!
Annars så rekommenderar jag att göra som shadowgunnar sa, koppla till ett relä och sno styrströmmen till vad du nu vill ha, använd google så borde det finnas mååånga bra beskrivningar på hur man kopplar in extraljus t.ex, samma sak med handtag, dimljus eller vad du nu vill koppla in
Anledning till att man bör använda relä är att man slipper få spänningsfall och risken för uppeldade kablar minskar ifall dessa är för tunna, spänningsfall är fö att volt/ampere till förbrukaren (lampa, värmehandtag osv.) sjunker och det innebär sämre lyse, sämre värme osv.
Köpte dessa själv till nuvarande hoj och har testat funktionen och den fungerar verkligen!
Annars så rekommenderar jag att göra som shadowgunnar sa, koppla till ett relä och sno styrströmmen till vad du nu vill ha, använd google så borde det finnas mååånga bra beskrivningar på hur man kopplar in extraljus t.ex, samma sak med handtag, dimljus eller vad du nu vill koppla in
Anledning till att man bör använda relä är att man slipper få spänningsfall och risken för uppeldade kablar minskar ifall dessa är för tunna, spänningsfall är fö att volt/ampere till förbrukaren (lampa, värmehandtag osv.) sjunker och det innebär sämre lyse, sämre värme osv.
Re: El-jobb, beskrivning
Eftersom du känner dig osäker med el så ska jag försöka förklara grundligt hur ett relä ska kopplas in, när du jobbar med inkoppling så lossa gärna minuspolen på batteriet så slipper du risken att komma åt någon jord med strömförande kabel.
så här brukar ett relä se ut vid kontakterna, om du tittar på den högra bilden så beskriver den funktionen i relät, funktionen är som en strömbrytare,under ett relä så brukar dessa andra siffror stå som du ser på den vänstra bilden.
30 =klämma 30 och inom fordonsvärlden så betyder det konstant batteri plus, du ska alltså koppla in en kabel som har ström hela tiden, glöm ej att avsäkra denna kabeln så nära batteriet som möjligt, varför nära batteriet? jo för att kabeln kan skavas av mot någon metall och kortslutas mot jord, därför ska säkringen "bryta" strömmen
87 där fortsätter du med samma storlek på kabeln som för klämma 30, vanligtvis så brukar 2.5Kvadrat kabel räcka långt inom 12Volts världen, (men detta beror ju på hur mycket effekt det man monterar drar och hur lång kabeln är, med hjälp av ohms lag och effektlagen så går det att räkna ut grovlek på kabel och vilken säkring som är lämplig, detta gäller ju även klämma 30 eftersom det är samma kabel).
på denna monterar du extraljus/handtagsvärme eller vad det nu ska bli.
Klämma 86 är styrströmmen som sköter strömbrytaren i relät, här kan man sno ström från mycket, t.ex p-ljus, bakljus eller annan funktion, tex. montera en vippbrytare så du kan stänga av manuellt vilket kan vara bra till extra lampor som inte får lysa, ska du t.ex koppla in extraljus så snor man lämpligast ström från helljuset på fordonet, då aktiveras även extraljusen som du har monterat
då har vi bara 85 kvar och det är Jord, alltså dra kabel från denna och sätt en kabelsko i en jordpunkt, tänk på att jordpunkten ska vara ren.
Och ett extra tänk på, på en motorcykel så sitter allt väldigt oskyddat för vädret, alla kabelskarvar bör vara täta med krympkabelskor, eller någon annan krympning som tätar mot vatten så oxideringen ej startar,,inte kul om funktionen uteblir efter ett halvår/2år framåt.
Renskrapade jordpunkter med monterad kabelsko bör skyddas med någon form av spray som inte gör att det börjar rosta, försök även montera relät så skyddat det går bakom en kåpa eller under tanken/under instrumentet, ja du förstår säkert detta.
Klämma 86 och 87 är bara en styrning för relät (tänk strömbrytaren hemma när du tänder/släcker) och dessa kablar behöver inte vara grova då relät i säg inte behöver så mycket ström för att flytta bläcket som sätter på din pryl du har monterat.
Så när 86 får ström så dras bygeln ner så klämma 30 och 87 blir ett och strömmen går vidare då den kretsen blir sluten
Finns ett litet tillägg till, det finns olika relä och dessa klarar olika mycket ström (ampere), finns även dubbelrelä och enkelrelä.
Men i ditt fall borde ett enkelrelä fungera bra.
Har du några frågor eller känner att det är något du inte förstår så hojta till så ska jag/vi svara och hjälpa dig så gott vi kan
så här brukar ett relä se ut vid kontakterna, om du tittar på den högra bilden så beskriver den funktionen i relät, funktionen är som en strömbrytare,under ett relä så brukar dessa andra siffror stå som du ser på den vänstra bilden.
30 =klämma 30 och inom fordonsvärlden så betyder det konstant batteri plus, du ska alltså koppla in en kabel som har ström hela tiden, glöm ej att avsäkra denna kabeln så nära batteriet som möjligt, varför nära batteriet? jo för att kabeln kan skavas av mot någon metall och kortslutas mot jord, därför ska säkringen "bryta" strömmen
87 där fortsätter du med samma storlek på kabeln som för klämma 30, vanligtvis så brukar 2.5Kvadrat kabel räcka långt inom 12Volts världen, (men detta beror ju på hur mycket effekt det man monterar drar och hur lång kabeln är, med hjälp av ohms lag och effektlagen så går det att räkna ut grovlek på kabel och vilken säkring som är lämplig, detta gäller ju även klämma 30 eftersom det är samma kabel).
på denna monterar du extraljus/handtagsvärme eller vad det nu ska bli.
Klämma 86 är styrströmmen som sköter strömbrytaren i relät, här kan man sno ström från mycket, t.ex p-ljus, bakljus eller annan funktion, tex. montera en vippbrytare så du kan stänga av manuellt vilket kan vara bra till extra lampor som inte får lysa, ska du t.ex koppla in extraljus så snor man lämpligast ström från helljuset på fordonet, då aktiveras även extraljusen som du har monterat
då har vi bara 85 kvar och det är Jord, alltså dra kabel från denna och sätt en kabelsko i en jordpunkt, tänk på att jordpunkten ska vara ren.
Och ett extra tänk på, på en motorcykel så sitter allt väldigt oskyddat för vädret, alla kabelskarvar bör vara täta med krympkabelskor, eller någon annan krympning som tätar mot vatten så oxideringen ej startar,,inte kul om funktionen uteblir efter ett halvår/2år framåt.
Renskrapade jordpunkter med monterad kabelsko bör skyddas med någon form av spray som inte gör att det börjar rosta, försök även montera relät så skyddat det går bakom en kåpa eller under tanken/under instrumentet, ja du förstår säkert detta.
Klämma 86 och 87 är bara en styrning för relät (tänk strömbrytaren hemma när du tänder/släcker) och dessa kablar behöver inte vara grova då relät i säg inte behöver så mycket ström för att flytta bläcket som sätter på din pryl du har monterat.
Så när 86 får ström så dras bygeln ner så klämma 30 och 87 blir ett och strömmen går vidare då den kretsen blir sluten
Finns ett litet tillägg till, det finns olika relä och dessa klarar olika mycket ström (ampere), finns även dubbelrelä och enkelrelä.
Men i ditt fall borde ett enkelrelä fungera bra.
Har du några frågor eller känner att det är något du inte förstår så hojta till så ska jag/vi svara och hjälpa dig så gott vi kan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: El-jobb, beskrivning
God fortsättning på er alla fantastik ska "kompisar" som försöker hjälpa till
Tack Fibern för tipset om att Haynes böckerna finns på Mekonomen, det ska kollas upp efter helgen. Tyvärr verkar deras hemsida inte vilja redovisa lagerstatus i butikerna för tillfället.
Tack Skye för tipset om att koppla över parkeringsljuset.
Tack Shadowgunnar för tips om relä och kopplingsschema.
Tack botte för tipset om fläktarna och bra tänk där om behov vid olika tillfällen.
Tack Jimmy.s för den mycket detaljerade förklaringen / beskrivningen av hur ett relä ser ut o fungerar och övrigt bra o tänka på angående säkring mm. Med den förklaringen och Haynes verkstadshandbok (om jag nu hittar någon butik som har den) så ska jag nog våga mig på detta.
Tack också för tips om annan modell av handtagsvärmare. Dessa värmare satt på när jag köpte hojen i höstas och hade jag köpt några själv så hade de INTE blivit dess och det är inte alls otroligt att de kommer att bytas ut till något bättre.
Den fråga som direkt dyker upp är: Var hittar jag relä, säkring och säkringshållare mm? Finns sådant också på Mekonomen eller ...?
Tack Fibern för tipset om att Haynes böckerna finns på Mekonomen, det ska kollas upp efter helgen. Tyvärr verkar deras hemsida inte vilja redovisa lagerstatus i butikerna för tillfället.
Tack Skye för tipset om att koppla över parkeringsljuset.
Tack Shadowgunnar för tips om relä och kopplingsschema.
Tack botte för tipset om fläktarna och bra tänk där om behov vid olika tillfällen.
Tack Jimmy.s för den mycket detaljerade förklaringen / beskrivningen av hur ett relä ser ut o fungerar och övrigt bra o tänka på angående säkring mm. Med den förklaringen och Haynes verkstadshandbok (om jag nu hittar någon butik som har den) så ska jag nog våga mig på detta.
Tack också för tips om annan modell av handtagsvärmare. Dessa värmare satt på när jag köpte hojen i höstas och hade jag köpt några själv så hade de INTE blivit dess och det är inte alls otroligt att de kommer att bytas ut till något bättre.
Den fråga som direkt dyker upp är: Var hittar jag relä, säkring och säkringshållare mm? Finns sådant också på Mekonomen eller ...?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: El-jobb, beskrivning
Det var snabbt svarat Skye
Vad behöver jag mer för grejer? Finns det något färdigt "kit"?
(Detta är nog inte de sista dumma frågorna jag kommer att ställa här innan jag har fixat detta )
Vad behöver jag mer för grejer? Finns det något färdigt "kit"?
(Detta är nog inte de sista dumma frågorna jag kommer att ställa här innan jag har fixat detta )
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: El-jobb, beskrivning
Ok, en sådan satts, det slängde jag en i somras
Tror jag ska börja med att plocka bort kåporna i morgon (för första fången) för att se hur det ser ut därunder och sedan skaffa en verkstadsgandbok för att försöka få lite koll på grejerna
Tror jag ska börja med att plocka bort kåporna i morgon (för första fången) för att se hur det ser ut därunder och sedan skaffa en verkstadsgandbok för att försöka få lite koll på grejerna
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: El-jobb, beskrivning
Bra idé där, Micke
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: El-jobb, beskrivning
Japp detta löser du galant Micke
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: El-jobb, beskrivning
Tack för hejaroppen, jag återkommer när det snurrar för mycket
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon