bekvämare sadel ??

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
DRIVER
Cykel
Cykel
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 21:34
Answers: 0
Ort: Kristianstad

bekvämare sadel ??

Inlägg av DRIVER »

Är det någon som vet var man kan få tag på en skönare sadel till varaderon, som inte kostar skjortan? Både jag och flickvännen får träsmak efter ca 10 mil. då jag kör buss så tycker jag att jag skulle ha bra sittfläsk men inte....
På en hypokondrikers gravsten: -Jag sa ju att jag var sjuk!!!!
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

Jag vet inte men jag har aldrig haft en hoj med skönare sadel......!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
DRIVER
Cykel
Cykel
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 21:34
Answers: 0
Ort: Kristianstad

Sadel

Inlägg av DRIVER »

Jga hade en Ta -04 och där kunde jag köra hur långt som helst men inte med Va. Den ser rysligt bekväm ut. men det är väl så att Smaken är som baken :D Står i reklamen i honda bladet att -07 har bevämare dyna. Får väl leva med detta...
På en hypokondrikers gravsten: -Jag sa ju att jag var sjuk!!!!
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Re: Sadel

Inlägg av Forceman »

DRIVER skrev:Jga hade en Ta -04 och där kunde jag köra hur långt som helst men inte med Va. Den ser rysligt bekväm ut. men det är väl så att Smaken är som baken :D Står i reklamen i honda bladet att -07 har bevämare dyna. Får väl leva med detta...
Jag hade en TA -02 och jag tyckte den blev hemsk på långturer men Varaderon kan jag åka hur länge som helst på!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Jag får också en fruktansvärd träsmak på min Vara -02. Sadeln är för mjuk helt enkelt.
När jag sätter mig på farsans 05:a och jämför så är hans hårdare och känns mer "stabil"
Satt på en 07:a igår och den var ännu hårdare!
Vet att det finns ett antal tillverkare av eftermarknadssadlar till Varaderon. Har sett en variant med gelinläggningar i sadeln. Alla jag sett har däremot varit dyra, mellan 3-4000:- Jag tror, trots att det är dyrt, att det är en bra investering.
Jag kommer inte ihåg vad firmorna heter just nu men jag tror att jag har länkarna på min dator hemma. Ska kolla upp detta.

Maua
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Hittade en av dom

http://www.corbin.com/honda/hv.shtml

Gissar att Corbin är rätt kända.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

En som jag känner sålde sin Varadero nyligen. Han klagade på att han blev trött i baken.

Han driver ett bussbolag. Kanske en yrkesskada? :)
DRIVER
Cykel
Cykel
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 21:34
Answers: 0
Ort: Kristianstad

Sadel

Inlägg av DRIVER »

He-he,det är nog arbetsskada det.Tror vi är bortskämda med för fina stolar så vi har blivit klena.. Jo sadeln såg ju bra ut. Utom ryggstödet kanske. Skulle vilja ta en tur i europa nästa sommar om jag kan lura med någon och då utan för stora ändplågor.
På en hypokondrikers gravsten: -Jag sa ju att jag var sjuk!!!!
klabbarpan
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 22:31
Answers: 0

Sitthöjd

Inlägg av klabbarpan »

Bortsett från komforten, gör de här sadlarna något på sitthöjden? Är lite kort i rocken och skulle behöva komma ner en bit...
Anderse
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 17:35
Answers: 0
Ort: Varadero -07/ Eskilstuna

Inlägg av Anderse »

Corbin har en sadel som är ca 1 1/2 tum lägre. Har funderingar på att beställa en sådan till nästa säsong. Är bara 174 cm lång så jag tycker Varaderon är hög. Skulle vara kul att höra om nån har testat deras sadel.

Anders
klabbarpan
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 22:31
Answers: 0

Inlägg av klabbarpan »

Anderse skrev:Corbin har en sadel som är ca 1 1/2 tum lägre. Har funderingar på att beställa en sådan till nästa säsong. Är bara 174 cm lång så jag tycker Varaderon är hög. Skulle vara kul att höra om nån har testat deras sadel.

Anders
Samma problem här, skulle gå in och beställa men det funkade inte, har du beställt?
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Bekvämare färd

Inlägg av PappaBerra »

Inhandlade en Varadero 05 i påskas i tron att det skulle vara rena lyxåket. Det kan väl stämma i många avseenden men inte vad gäller sittkomfort. Jag skaffade en Airhawk, dyna med luftfyllning, till mig och hustrun. Efter drygt 200 norgemil kan jag bara konstatera att det var en bra investering.
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Bekvämare färd

Inlägg av Torbjörn »

PappaBerra skrev:Inhandlade en Varadero 05 i påskas i tron att det skulle vara rena lyxåket. Det kan väl stämma i många avseenden men inte vad gäller sittkomfort. Jag skaffade en Airhawk, dyna med luftfyllning, till mig och hustrun. Efter drygt 200 norgemil kan jag bara konstatera att det var en bra investering.
Är det ingen som reagerat på den branta vinklingen framåt på förarens dyna? Jag fick träsmak redan efter 15-20 min pga att den branta backen tryckte mot svanskotan. Igår planade en sadelmakare ut sitsen och nu sitter jag som en kung.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: bekvämare sadel ??

Inlägg av Jan-Olov »

Det där med passande sadel, det är helt personligt. Min sadel passar bra så jag ämnar inte ändra något för närvarande.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: bekvämare sadel ??

Inlägg av Jimmy.s »

passar t.ex 07:ans sadel på min -04? eller är det mycket som skiljer fästanordningen under?
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: bekvämare sadel ??

Inlägg av rydde »

Tänkte dela med mig lite av vad jag själv märkt på mina få år som hojåkare.

Visst är sitsar olika. Jag kom sämre överens med 650in men å andra sidan brydde jag mig inte om att försöka förbättra dynan heller, så helt kass var den ju inte. På varaderon tycker jag att jag fått en bra och förhållandevis bred touringdyna som för mig oftast fungerar bra en hel dag.

En sak som jag märkt med tiden är att det är teknik _hur_ man sitter också. Alla rumpor är väl olika och olika sitsar passar ju olika bra, helt klart. Men att få träsmak eller öm rumpa kan för mig ske på minst två olika sätt.

1 - Dämpningen utmattad
Detta inträffar för mig när jag suttit länge. Det blir värre under dagen och jag tvingas till kortare och kortare körpass om jag ska ha det bekvämt. Det handlar nog om att själva sittmuskulaturen/fläsket utmattas/mjuknar under tiden som går och det känns mer och mer som att det slår igenom till benen.

Lösning: Stanna och ta en bensträckare.

2 - Värmeproblem :naughty:
Den andra situationen som ofta uppstår är pga hetta. Här är det själva skinnet som pga hetta/svett fäster mot kläder och sliter. Först trodde jag länge det var att man blev luggad (vi män har ju hår...) men jag har på sistone insett att det är huden som blir vriden/sliten. Och med denna insikt så jag jag också märkt att det kan spela STOR roll åt vilket håll det sliter. Att här lyfta på butten och dra till brallan inkl underkläder och sedan försöka dra till så det blir ledigare med tyg i sitsen kan göra att man plötsligt nästan helt undgår den smärta man nyss kände.

Lösning: Fläkta, kyl ner, bytt till torra underkläder, osv. Hitta avlastad, icke hudslitande sittställning.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: bekvämare sadel ??

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Jag har beställt en ny sadel till min VA, jag åkte 33mil idag och fick väldigt ont i baken av det, är tydligen väldigt olika vad folk tycker om sadeln, smaken är som baken :mrgreen:

jag beställde en sån här http://www.topsellerie.com/@images/sell ... s/1043.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

kostade 2500:- ink frakt, kunde få den billigare om man lämna in original stommen men frakten kostar ju den oxå!
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: bekvämare sadel ??

Inlägg av Laffe »

Det kommer att bli mycket snyggt Anders, men förhoppningsvis skönare oxå *thumb_up*
För mig funkar sadeln alldeles utmärkt än så länge, har ju bara kört 23 mil som längst men det var då inga som helst problem.
Skulle problem komma framöver så finns ju den här budgetvaranten oxå : http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Person ... its-82750/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den var jäkligt snygg Anders :clap :clap
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: bekvämare sadel ??

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Ja, om inte den nya sadeln är skönare så är den iaf snyggare *thumb_up*
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: bekvämare sadel ??

Inlägg av Laffe »

Sant ;-)


Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skriv svar