Skogsbranden i Västmanland...

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Laffe »

Mina tankar går dom här dagarna till dom som på ett eller annat sätt drabbas av den massiva skogsbrand som nu härjar i Västmanland. Vilken katastrof för de som måste lämna sina hem, och för de som dessutom har kor/hästar eller andra djur som måste tas om hand.
Hoppas ingen på detta forum, eller någon annan heller för den delen, behöver uppleva att ens hem slukas av lågorna!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Fibern »

Vet du vad, farbror Melk...äsch Lasse, jag satt just och tänkte starta en tråd i ämnet.
Ja inte nog med att det är svin-varmt, att jobba som brandbekämpare i ett sånt inferno måste likna att hamna i skärselden. Om den nu finns.
Men en sak som irriterar mig är medias, naturligtvis som vanligt, enormt överdrivna rapportering från området. Jag talade med min kusin i Norberg för ett par timmar sedan och inte hade branden hunnit en bit norr om den orten som någon av blaskorna skrev i morse. En dryg mil söder om Norberg var sanningen.
Men den är ju en bit på väg och kusinen skulle just åka med frugan till Stockholm för vidare transport till Helsingfors. Dom riskerar ju att komma hem till ett nerbrunnet hus.
2006 brann ju ca 1500ha i Bodträskfors, norr om Boden. Tog fyra veckor att släcka den då största eldsvådan i modern tid i Sverige, men nu är den inte längre Sveriges största skogsbrand.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Stefan »

Ja, Ivaradero, jag tänker också en hel del på den. Mycket för att det också är i områden jag åker en hel del i såklart.

Jag tror också det kan vara jobbigt med röken som sprider sig och ligger som ett ständigt orosmoment över stora områden. Jag minns att vi hade en skaplig brasa ett par-tre mil bort för några år sedan, och det lade helt klart sordin på stämningen att ha röklukten kännbar i flera dagar :?

Nä, man får hoppas de får styr på den snart.

Hoppas de får god hjälp av de från Italien inlånade planen, de verkar ju ha betydligt bättre kapacitet än gräddvisparna *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Laffe »

@ Fibern - jo, media ska ju alltid "hålla sig till sanningen" förstås. Mycket irriterande, för det innebär ju i förlängningen att man (läs jag) tappar respekten och trovärdigheten i det som skrivs. Blir nästan som Vargen kommer...
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Fibern »

Det är anmärkningsvärt att Sverige, istället för att satsa på till exempel den typ av brandflygplan som nu är på väg hit, ställde sig bakom att EU köpte in tre st. Boeing -C17 Globemaster. För att kunna transportera "fredsframtvingande" styrkor till oroshärdar runt om i världen. De pengar dessa jättar betingar hade räckt till ca tjugo (20) stycken Bombardier av den typ som är på väg från Italien. Dessa plan fyller sin tank med drygt 6 tusen liter vatten på 12 sekunder. Jämför detta med helikoptrar som tar ca 1500 liter per runda. Och 20-30 sekunder att fylla säcken.
Det är ju inte bara i Sverige det är problem med skogsbränder. Flera ställen runt Europa drabbas ju årligen av dessa vid värme och torrperioder. Betänk hur det varit om det då funnits såna plan att tillgå, utplacerade strategiskt inom unionen.
Jag hoppas dom har lyft arslet från plattorna i Polen snart, för det börjar osa "hett" kring Norberg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Ralf-FIN »

Jo det där är en minst sagt tråkig händelse. Svårt att föreställa sig hur det känns för dom som måste lämna allt med risk att inget finns kvar då de återvänder.

Att vara och släcka en skogsbrand kan jag av egen erfarenhet säga att det är väl nog som sagt det närmaste man kommer "skärselden". Med röken och hettan runt en så är det ingen vidare plats att vara på.
När jag gjorde lumpen hamnade jag också ut och släcka en brand på ett övningsskjutfält en helg kring midsommarn då jag låg i beredskap. Vi var 15 st och tankegången på den tiden var att bara hälften fick gå in och släcka då elden blossade upp, resten skulle ligga bakom en backe i skydd :conf: Ja ni förstår varför... fältet var ju nedsudlat med en massa blindgångare så... :shock:

Den upplevelsen har man nog undrat över ett antal gånger efteråt.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av hogge »

@fibern
Är det inte typiskt svenskt att tänka på andra istället för att satsa på oss själva istället ibland :ffs . Genomsyrar hela politiken för övrigt. Men snart är det val. :conf:
Hogge :silver:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Fibern »

@hogge
Då säger jag, typiskt svensk politiker, att hellre till varje pris vara med och leka i Bryssel, än att se till det egna landets behov. :ffs
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Stefan »

Och själv inser jag att jag igår passerat brasan på ganska litet avstånd :shock: Och inget märkte jag av den :shock: Kom in västerifrån på LV 263 via Ramnäs och Skultuna.

Tack vare sydostlig vind, så kände jag ingenting av röken. Och hjälmen hindrar ju från att kolla uppåt. Var rätt fokuserad på att bara komma hem just där, 32-33 grader C minskar rätt kraftigt lusten att stanna i solen ett tag. Och just då tänkte jag nog inte på det.

Nå, oavsett politiken, så hoppas jag att de får bukt med eländet snart, och lider med både de som drabbas och de som är ute i "hetluften" och kämpar.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Fibern »

En annan märklig sak i ämnet. När en Länsstyrelse utfärdar eldningsförbud, borde inte då förbud mot skogsmaskiner följa per automatik? För det är långt ifrån första gången en sådan sätter igång skogsbrand. Samma sak uppe i Boden 2006. Samma sak norr om Moskaosel där jag var delaktig i släckning 1973. Plus massor av liknande exempel.
Det är väl lite av typisk feghet av en myndighet gentemot bolagen. Det heter att "det är upp till skogsägaren att bedöma". Vi vet alla hur ivriga maskinägarna är att hålla igång sina maskiner dygnet runt för att de ska klara amorteringarna på dessa. Och skogsägarna/bolagen är väl lika ivriga att få in cashflow.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av mel »

Fibern; är det gnistbildning mellan såg och t ex sten?
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Jan-Olov »

Rent allmänt bör nog våra styrande tänka framåt. Vi har fått ett annat väder med både längre perioder med hetta o torka, samtidigt när det regnar så kommer det otroliga mängder så att inte dagvattnet sväljer med översvämningar som följd. Brandflyget måste vara i gång och inte dras in likaså måste vi ha ett eget flyg som kan släcka effektivt inte behöva lita på några andra som kanske kan hjälpa till. När det gäller regnet måste normerna ökas på dagvattnet så att vägar och hem inte behöver dränkas. Vi har fått ett annat väder och det är bara att rätta oss efter det handa därefter.
jan-Olov
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av mel »

Fast i juni trodde alla att vi var på väg in i en ny istid...
För två somrar sen (var det väl?) var hela sommaren kall. Vi glömmer snabbt...
I Kanada har man jätteproblem med angrepp på tallarna. Ett av problemen är att det INTE har brunnit tillräckligt. Hur man än vänder sig har man röven där bak....
Om några år får vi se naturprogram om hur bra den här branden var för växtligheten, insektslivet och...eh.... naturfilmarna.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Fibern »

mel skrev:Fibern; är det gnistbildning mellan såg och t ex sten?
Det räcker med att ett larvband glider över en sten, för att katastrofen ska vara ett faktum. Den branden jag hjälpte till vid, 1973, var sommaren varm, men långt ifrån som denna och inte alls lika torrt som nu.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av mel »

Ok, så går det till alltså.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Stefan »

Så har uppenbarligen vinden vänt helt... Här både känner man och ser röken :shock: Ser till och med askflagor komma singlande.

Naturligtvis jämförelsevis lindrigt, men obehagligt är det allt :? Får tidender om att det känns av i Upplands Väsby också.

Man får hoppas att lättar lite på trycket för de på andra sidan elden :roll:

Läste Expressen idag, mycket om vilka hjältar som är där och bekämpar. Överdivet måhända, men att göra det jobbet i den värmen, i treskift (antar jag), nog är de hjältar i mina ögon :clap :clap :clap

Tråkigt dock att vissa partier direkt försöker skaffa sig politiska poäng på situationen, riktigt dåligt :ffs :conf: :ffs
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Fibern »

Jag postar denna länken här därför att lite av den handlar lite om medias (journalisters) sätt att skildra den stora branden.
http://www.st.nu/opinion/ledare/okunnig ... rigebilden" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Skogsbranden i Västmanland...

Inlägg av Jokern »

Han må vara en gnällig påg denna Fredrik Westerlund BildBild
Men klart, rätt skall vara rätt.
Så nu fick han slatt dom andra amatör journalister på fingrarna Bild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Skriv svar