Punkteringsskydd

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Punkteringsskydd

Inlägg av Fibern »

Har ingen aning om det fungerar på en hoj, men testat på cyklar och kanske funkar på motorcyklar med. Någon som vet mera?

http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/punkteringsskydd" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Punkteringsskydd

Inlägg av Stefan »

Njaa... lite skeptisk :conf: Som det mesta som låter för bra för att vara sant....

Tänkt för cykeldäck, så man undrar ju hur det hanterar förhållandena i ett hojdäck, med t.ex. hög värme efter många mil i sträck?

Men, jag har så gärna fel, det vore ju kanon om det faktiskt fungerar. Då borde det ju hålla mellan däcksbytena (och i vårt fall därmed slangbytena). Jag har i.o.f.s. varit lyckosam nog att aldrig ha fått en punka på 3 hojar nu, men bara för att jag nämner det... :frust:

Ska bli spännande att höra om någon vet mer.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Punkteringsskydd

Inlägg av Wiseguy »

Leta efter Tyre Slime på t.ex. Ebay så finner du varianter som är anpassade efter bil/hojdäck.
Körde Tyre Slime i min, men kan inte säga ifall den funkar eller inte då jag inte fick punktering. Det kanske den gjorde iofs och därav att jag inte fick punktering 8)
Hade iofs en krånglande pyspunka en gång och det fanns Tyre Slime i däcket. Först var det pyspunka och sen var det inte det några varv. Kan ha varit skillnader mellan däcktrycksmätarna + varmt/kallt däck också eller så lagade Tyre Slimet däcket. Kom aldrig fram till vilket som där.

En fördel jag märkte var att vätskan i innerslangen gjorde balanseringen av däcken i princip onödig. Den balanserade ju ut sig själv.
Det är ju i alla fall en enkel försäkring ifall man drar ut på en långstyrning. Det blir ju liksom inte sämre av att ha det i innerslangen
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Punkteringsskydd

Inlägg av Fibern »

Har själv aldrig fått punktering heller. Men jag funderar ofta under färd på just sådan väg hur roligt/oroligt det skulle kunna bli med en punka fram i 110 blås på mitträckesväg just på enkelfil med räcken både till höger och vänster. :shock:
Fattar överhuvudtaget inte alls varför våra väghållare? är så jäkla förtjusta i räcken på bägge sidor. :evil:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Punkteringsskydd

Inlägg av Wiseguy »

Värt att tänka på är kanske att eventuellt Tyre Slime kommer att göra Biltema lagningen lite jobbigare. Det vulkar inte lika bra med Slime i hålet. Man får tvätta rent det med vatten först.
Annars gillar jag Biltemas kitt jag med. Har gjort det på 3 bildäck och de håller ännu.
Fast har man slang går ju Biltemas kitt bort då det ej lagar slang.
Bild
Skriv svar