Jooo då... så att...

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Jooo då... så att...

Inlägg av Stefan »

... så har vi fått sopsortering här också. Plast åt ett håll, matrester åt ett annat. Det är så klart bra, och vi försöker följa det, om än det tog lite invänjning (nej visst nä, kaffefiltret i den bruna påsen...)

Men, nog känns det allt lite lattjo att stå och diska engångsförpackningar i plast :D :D :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jooo då... så att...

Inlägg av Fibern »

Vi här uppe har ju haft detta i nästan tio år nu och nog tycker jag det är underligt att storstäderna ligger så pass långt efter med den saken.
Men för att återgå till din fundering om att rengöra förpackningar. Visst, jag har också många gånger funderat om bestämmande myndigheter har gjort en ordentlig analys av återvinnings-hantering.
Okej att vi ska ta vara på resurser och värna miljö och inse att jordens tillgångar har en begränsning.
Men hur mycket mer elektricitet och vatten behövs för svenskarna innan alla dessa förpackningar är överkomligt rengjorda? För det första vill vi ju inte ha en hel drös med möglande, illaluktande "skrot" i våra diskbänkar eller garage/förråd. För det andra vill ju inte heller återvinningsföretagen detta.
Och hur många åker förbi en återvin.central varje dag.
Plåtburkar, kaviartuber, glasburkar, flaskor, tetror av femtioelva sorter, plastförpackningar och nu även plastpåsar, ingår i återvinnings-konceptet. Plus eventuella produkter jag kan ha glömt.
Om vi då tittar på tetror, så finns allt från vanliga mjölk-sådana och avancerade juice- och kräm-förpackningar. Dessa ska ni slänga i brännbart, oavsett vad er kommuns experter hävdar. För i pappersåtervinning går dessa ej att återföra till användbar massa utan hamnar som rejekt och oftast återförs till närmaste deponi. Alltså står de för en avsevärd miljöpåverkan genom dubbla transporter, som inte står i paritet ens med värdet av en eventuell återgång till massaindustrin. Detta får ni nu av en expert på området.
I mjölktetror är insidan belagd med en tunn plasthinna och juice och övriga tetror är dessutom belagda med tunn alu-folie.
Så ni med vedeldning, bränn dessa. Dom fungerar utmärkt som "tändvirke" dessutom.
Annars är det väl på sin plats att sortera plåt, plast, glas, brännbart och kompost. Och förstås även elektronik, miljöfarligt och diverse annat.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jooo då... så att...

Inlägg av Fibern »

En sak till om kompost Stefan. Du skriver "den bruna påsen". Har ni verkligen papperpåse till komposten?
Här införde kommunen för några år sedan påsar av komposterbar majsstärkelse. Som tunn plast men hyfsat sega och vi slipper att blött och fuktigt avfall tränger genom och i värsta fall gör att påsen brister. Inte kul ha tunnan stående i 23 graders värme i två veckor såna gånger. Och vintertid frös de fast i botten av kärlet. Urk för att rengöra den sedan. :x
Stöt på kommunen och ifrågasätt i så fall varför inte majs-påsar kan erhållas.
Ett tips till papperspåsen. Lägg ett tidningsblad i botten. Det suger åt sig en del av fukten och är godkänt att kompostera. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jooo då... så att...

Inlägg av Stefan »

Ja fibern, vi blev också förvånade över (och lite förbannade) på påsarna. I Sollentuna (där vi bodde tidigare) hade de majspåsarna från början. Jag har skrivit till kommunen och påpekat detta, likväl som att lägga en insändare i lokaltidningen, men... och det är samma sak i Karlstad kommun (i alla fall senast vi var där) :? Så det verkar ju vara en varierande inställning mellan kommunerna, kanske beroende på respektive verkställande tjänsteman?

Laila kör i stället dubbla påsar för matavfall, undras om de hade räknat med den kostnaden, eftersom jag vet att flera än vi gör så :conf: Men, jag ska tipsa om tidningspapper, det kan ju vara ett annat sätt att slippa kladda *thumb_up*

Vad gäller tetrorna, så har de nog fått fortsätta gå i brännbart, jag har över huvud taget svårt att tro att förpackningar m.m. av så åtskilda material som t.ex. papp och plast eller metall kommer att kunna separeras på ett bra sätt. Jag skulle gissa att många förpackningar av den typen återvinningsmässigt sett skulle funka bättre i bara plast, men det finns ju fler aspekter som kostnad m.m.

Sedan kan jag väl hålla med om att det sannolikt hade givit mer om man börjat i de tätbefolkade områdena, och sedan spritt det vidare, men...

Massor av text om helt ovidkommande, men det är väl därför denna sektion av forumet finns antar jag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar