Sida 1 av 3

Tkc80

Postat: mån 12 maj 2014, 21:35
av Laffe
Jaha, min garagehomie föreslår ett däck som heter Tkc80. Enligt honom en ruggigt bra kompromiss mellan touring och skog & mark. Någon här som har testat det på en Varadero?Bild


Lasse from my iPhone

Re: Tkc80

Postat: mån 12 maj 2014, 22:34
av Anders J.
Jag har sprillans nya TKC80 till min Varadro liggande i garaget, men hinner inte att montera dem förrän om ett par veckor.
Har dock haft dem på en del andra hojar och de funkar bra på både asfalt och grus.

Tkc80

Postat: mån 12 maj 2014, 23:05
av Laffe
Tkc80 + K60 kanske....hmm..


Lasse from my iPhone

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 09:27
av Anders J.
Förstår inte varför man skall kombinera olika däcksfabrikat? Vare sig man väljer TKC80 eller K60 så borde ju däcken funka bäst ihop om man väljer samma sort fram och bak.

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 09:48
av Laffe
Antar att det är för att få ut mer mil. Polaren har kört på Tkc80 förr och säger att han plockar ca 400 mil () på bakdäcket. För lite för mig, vill ha åtminstone 6-800 mil så man klarar säsongen iaf. Gärna mer...


Lasse from my iPhone

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 14:24
av maua
Det är väl ganska lagom att förvänta sig ca 1000 mil på ett vanligt bakdäck så ca400 mil på ett nabbdäck låter realistiskt. Jag har än så länge inte hittat något däck som ger mig mer än 1000 mil bak. Jag har aldrig haft rena gatdäck men det blir det nog nästa omgång!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 16:30
av Anders J.
Om man köper K60 eller TKC80 beror nog på hur man tänkt använda hojen.
Jag tror att K60 passar bättre om man kör mycket asfalt men vill komplettera med grusväg.
TKC 80 är ett däck som funkar på båda. Det är bättre på grus är K60, men slits snabbare på asfalt (särskilt om man kör fort).

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 16:47
av Fibern
De två mest påverkande parametrarna för slitage är värme och friktion.
Vilken som har störst betydelse vid grus respektive asfalt ska jag inte ge mig in på. Däremot är det som Anders J. säger, att ett däck slits snabbare på asfalt om du kör fort. Testa och kör en normal +20-dag, i 50-60 några kilometer och känn på bakdäcket. Öka sen till 90-100 samma sträcka och känn på däcket.
Och av naturliga skäl håller vi nog betydligt högre fart på asfalt än vi gör på grus.
Men, grus å sin sida har högre friktion. Varierande beroende på körsätt.
Var även noga med lufttryck i däcken. Lågt tryck ökar "knådningen" av däcket och därmed slitaget. Det är lätt att missa, då däckens styvhet gör att de "reser" sig under körning.
Lite lömskare troligen på T:an då den väger lite mindre. Jag har provat köra på tomt bakdäck i två kilometer där till och med slangen tittade ut på sidan. Inte fort, men det gick.

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 17:27
av Laffe
Inte lätt att hitta rätt, skulle säga att det blir 60-70% asfalt och resten grus...It's a djungel out there


Lasse from my iPhone

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 17:30
av Masterjojo
Du får ha två cyklar helt enkelt ;-)
En för gruset och en för asfalt!

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 18:00
av Laffe
Taget!! (ska bara råna en bank först...)


Lasse from my iPhone

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 18:07
av Jokern
Jag kan säga att anakee2 är bra till dom ca10-15% grus jag kör och håller väl sådär 1000+ mil.
Men nästa vecka bliver det nya Anakee 3 istället.
Bara för att jag kan BildBildBild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 19:09
av Sonka
Tkc80 är måttstocken på offroad däck till adventure hojarna idag. Och då är det betoning på offroad. Kör man 70 % eller mer på grus så är de i topp. Jag har bestyckat KTMen med just TKC 80 för dess egenskaper på grus sand och lera.

När det gäller däck så gäller det att hitta de som passar just dig och din körning. och framför allt våga testa nya däck då däck marknaden utvecklas i väldigt hög takt idag.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 20:31
av Jokern
@Skye
Det såg jag..
Jag såg oxå att Ivaradero skrev
"Inte lätt att hitta rätt, skulle säga att det blir 60-70% asfalt och resten grus...It's a djungel out there"

Så jag tänkte bara berätta att jag klarar mig på 90/10 däck av annat märke än Tkc80 och dom andra rena grusdäck..
Nu då Ivaradero oxå ville ha lite mera mil ut av sina däck...

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 21:20
av Laffe
He he, ja jag välkomnar väl egentligen tips överlag Jag ställde frågan om tkc80, men det lutar faktiskt åt K60 Scout. Just nu...


Lasse from my iPhone

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 21:41
av Laffe
Hittade denna positiva kommentar, bland många andra, gällande K 60:
"jag tycker Du ska prova K60 Scout! Inte särskilt mycket sämre än TKC80 "off-asfalt", men med klart bättre livslängd, våtgrepp på asfalt och ljudnivå. Plus att det är relativt billigt - K60 Scout är en riktigt prisvärd kompromiss!"


Lasse from my iPhone

Re: Tkc80

Postat: tis 13 maj 2014, 22:01
av Sonka
K60 har fått väldigt bra kritik som ett 50/50 däck så valet är nog väldigt klokt.

Jon Anders provar just nu ett nytt däck som heter sava mc 60 som han är riktigt nöjd med. Kan vara värt att kasta ett öga på. Eller slå honom en singnal om dem.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Tkc80

Postat: ons 14 maj 2014, 09:06
av Nysse
Hur är Anakee Wild, någon som provat? Kanske något dör dig Ivaradero?

Re: Tkc80

Postat: ons 14 maj 2014, 09:48
av Vagabond
Masterjojo skrev:Du får ha två cyklar helt enkelt ;-)
En för gruset och en för asfalt!
Eller så byter du till en TA........... :fight: Hojen som klarar allt! :rock-on

Men för att hålla sig till trådämnet; Eftersom jag själv aldrig åkt på nabbdäck så undrar jag lite sådär allmänt hur skillnaden mot ett mera asfaltsorienterat däck är? (På asfalt alltså.)
Hoppigare och studsigare?'
Lättare för släpp i kurvor?
Högre ljudnivå?
Sämre bromssträcka?
Osv...

Har själv umgåtts med tanken på att slänga på grövre mönster men vet inte hur pass mycket avkall jag måste göra på asfalts-egenskaperna. Och det är ju trots allt mest där man åker.

Re: Tkc80

Postat: ons 14 maj 2014, 10:39
av Laffe
Jag utgår från mig själv nu - tror inte (efter vad jag läst mig till) att jag behöver ge avkall på särskilt mycket vad gäller K 60:s asfaltegenskaper jämfört med de Metzeler Tourence jag har på nu. Jag kör ingen plastraket och låtsas inte att jag gör det när jag väl sitter och kör heller - så för min egen del är jag inte orolig. Egenskaperna för våt asfalt verkar oxå vara helt ok vad jag förstår. Men man får väl vara inställd på att det är ett kompromissdäck mellan off/onroad och köra därefter. Tror absolut inte att det i sin tur behöver innebära "mesig" körning Men jag är ingen expert, utan detta är vad jag hört och läst mig till


Lasse from my iPhone