Sida 1 av 2

Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tis 06 maj 2014, 19:54
av no1_martin
Har precis börjat köra en Transalp 94. Med denna fick jag en Supertrappdämpare och den är ju justerbar i motstånd men eftersom jag gärna ser till att hojen blir så pigg som möjligt så är det inte aktuellt att ta bort några brickor. Tänkte i det närmaste även se över luftfilter och stift och ventilspel. Då skulle ju ändrad bestyckning kunna vara lämpligt tänka på i samma veva. Efter ha läst lite här så verkar den allmänna åsikten vara att det behöver fetas på lite. Just nu knallar den en del vid motorbroms omkring 3000rpm.
Om jag skulle ta och svetsa i en lambdamutter i ljuddämparen och köra med bredbandslambda vad anser ni att lämpligt lambda på en sådan här maskin på dellast och fullast?

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: ons 07 maj 2014, 09:42
av no1_martin
Hur kommer det sig att det på tidiga modeller är olika bestyckning på främre och bakre. Kan det tänkas vara för att kompensera för längden på primärpiporna?

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: ons 07 maj 2014, 16:53
av Jimmy.s
olika munstycken skulle kunna bero på (utan att jag vet) att bakre cylindern blir lite varmare och kyls med mer bränsle, angående frågan om bredbandslambda och värden så vågar jag inte gå in på det området då kunskapen är för liten, men gissning runt 12.5/1 vid fullast? (luft/bränsleförhållande),eller något fet lambda 0.9 kanske?
Bästa är väl att justera och känna och kika på stiften och sen se om värdet kan vara rimligt, ska du få det bra är väl en bromsning enda utvägen då du får en annan översikt på effekt/vrid och i vilket register och hur skillnaderna på munstyckena påverkar.

Det skulle ju vara intressant att veta hur stor skillnad det blir med öppnare pipa och med sond så har du ju möjlighet att utvärdera, glöm inte berätta för oss bara ;)

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: ons 07 maj 2014, 17:56
av no1_martin
Tänkte tanken med en jämförelse på std och slipon i samma sekund som jag postade förut. Kanske inte så mycket för att jämföra utan för att ha något att utgå ifrån. Angående rulle så är mina tidigare erfarenheter att då lasten blir rullens vikt och inte fordonets totalvikt så skiljer inställningarna när man kommer ut på vägen fast tänker jag efter närmare brukar det gälla tändning och laddtryck och inget av det skall justeras i detta fallet så lambda kanske går bra att justera fult ut på rulle. Jag skall se om jag hinner med lite lambdaturer i helgen om vädret tillåter

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 08:44
av Nysse
Intressanta diskussioner även om jag inte riktigt begriper :)

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 09:16
av Laffe
+1 på den


Lasse from my iPhone

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 10:16
av no1_martin
Tittade lite snabbt på möjligheten att få i lambdan i byxan för att slippa flytta den mellan dämparna men det såg inte lämpligt ut då det känns som lmbdan kommer ta en ansenlig del av arean i röret. Det får nog bli i ljuddamparna ändå.

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 16:10
av Fibern
Nysse skrev:Intressanta diskussioner även om jag inte riktigt begriper :)
Är lika oförstående, om inte mer. :?

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 17:22
av Wiseguy
Fortsätt gärna posta mätningar och resultat. Tror inte jag sett det på en gammeltransa tidigare någonstans.

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 19:24
av Stefan
Ursäkta en kanske korkad fråga, men Lambda och förknasare :conf:

Inbillade mig att en lambdasond används för att ge styrsignal till en insprutning :conf:

Undras vad jag missar här...

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 21:13
av Jimmy.s
Du har inte missat något stefan ;)
Det var ju därför lambdan utvecklades för att styra luft/bränsleförhållandet för att öka miljövänligheten, för att minst utsläpp av skadliga ämnen ska uppstå så har dom räknat fram att en luft/bränsle på 14,7/1, alltså vid en förbränning i motorn så ska det vara 14,7 delar luft till 1 del bensin och då uppstår lambdavärdet 1.0 och lambdavärdet är ju det dom kontrollerar på en besiktning, för att justera så var dom ju tvungen att använda sig av elektrisk styrning av bränslet (tänk spridare) även om det såg ut som en förgasare men då var "munstycket" elektriskt fast det fanns bara ett istället som 4 eller 8 som t.ex audi kör med idag på en 4:a.

Men om man nu uppnår lambda 1 så innebär inte det att motorn går som effektivast för lambda 1 är ganska mager, så med lite fetare blandning (tänk en gammal volvo 140 eller amazon så kunde man ju pilla lite på co skruven för att bilen skulle gå bättre och det innebär ju en fetare blandning av luft/bränsle (även kallat A/R= air/fuel).

Men genom att mäta detta värdet så vet man ju om hojen går för magert eller fett och då kan man slänga dit andra munstycken och fortsätta tills man verkligen kan läsa av en bättre A/R som ökar motorns körbarhet.

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 21:25
av Peter
Vilken kunskap det finns här :respekt:
Känns skönt att ha det i ryggen :rock-on

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 22:25
av Nysse
Aha, går det att ändra på lambdavärdet 1.0 för att få fetare på en insprutare? Tänkte på om man ändrar luft och buller? Eller är de det en Power Comander gör?

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 23:05
av Stefan
@Jimmy, tack för det *thumb_up* Men, då går det kanske upp ett ljus, i resonemanget här, pratar vi kanske om att använda en lambdasond för ren mätning, som ledtråd för att manuellt kalibrera knasarna med munstycken? I så fall förstår jag i alla fall lite mer :D

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: tor 08 maj 2014, 23:06
av Jimmy.s
ja Nysse,du använder en powercommander för att ändra insprutningstiderna, eller för att vara riktig så skickar fortfarande original motorstyrdon signalen efter att dom har blivit "lurade" av powercommandern, och genom detta så kan man feta på lite mer bränsle där det behövs vid olika varvtal.
för simulerar du en signal på t.ex tempsensorn att det är 20 grader kallare så kompenserar original och fetar på, detta gör troligtvis med olika typer av motstånd till div. funktioner i motorn, likadant fungerar en kcr-box på en diesel.
Exakt hur "pc:n" är uppbyggd låter jag vara osagt då jag ej vet, men det är väl mer dator över det än mekaniska potentiometrar idag.

I min värld så hade det varit bättre om man gör likadant som i bilarna där man pluggar in sig direkt i motorstyrdonet och justerar i grunden, då kan man även justera tändningen och ändra för t.ex högre oktan och få en större vinst, märkligt att den marknaden ej har kommit till våra mc ännu, tänk vad gott att bara beställa en ppc från bsr och lägga in olika program beroende på modifikatonerna på luft/buller, plocka bort hastighetsspärrar osv. men man rör ej elsystemet öht och det skapar en bättre tillförlitlighet då det är färre komponenter, snabbare processor/er som verkligen kan jobba som det ska!


Precis Stefan *thumb_up*

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: fre 09 maj 2014, 09:54
av Fibern
Nu är jag också med. Funderade ett tag på när TA-600 började ned lamdasond. :oops:

Då vi är inne på bränsle/luft-förhållande så kan det vara värt nämna hur jäkla mycket luft som passerar motorn vid förbränning. Jag har inte koll på exakt mått, men ca 11-12 kubikmeter luft per liter bensin. 11tusen liter. :shock:
Då förstår var och en att vi verkligen smutsar ner vår atmosfär med motorer.
Bränslekvoten 1/14 betyder alltså 1 kg bränsle mot 14 kg luft. Och då en kubikmeter luft väger ca 1,3 kg, så förstår ni omfattningen. (med reservation för ev. fel, grov gissning)

Minns fortfarande suset i klassrummet då Botte o jag gick fordonsutbildningen och läraren drog detta för klassen. För 42 år sedan. :shock:

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: fre 09 maj 2014, 14:16
av Peter
42 år sen! Jag trodde du var 29 !!

skickat från S3-luren

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: fre 09 maj 2014, 14:32
av Fibern
Off Topic
Du är som hon Bengtzing Pneter..."ljuger så bra". :mrgreen:

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: lör 10 maj 2014, 19:58
av no1_martin
Får göra er besvikna. Har sedan i torsdags legat pga en präktig mancold som jag inte vet var den kom ifrån men så fort tid ges skall jag kolla lite lambda.

Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?

Postat: mån 26 maj 2014, 20:14
av Jimmy.s
Hur har det gått med projekt "lambda"? Orkat ta tag i det eller är du bara ute och njuter? *wheelie
:)