Bensin 95 oktan

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Bensin 95 oktan

Inlägg av christer »

Har förstått att det är en hel del etanol i 95.
Hur påverkar det förgasarna i längden ?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Fibern »

Jag har kört ca 4 år nästan uteslutande på 95 och inte märkt någon påverkan. Numera kör jag mest på 98 men var tredje-fjärde tank blir det 95.
Men din har väl bensinpump och där finns väl en del frågetecken om 95 oktan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av botte »

Kör aldrig säsongs-utrustningar (snöslungor, gräsklippare motorsågar båtmotorer MC m.m) på något bränsle med etanol, så länge som det går att undvika.
Etanolen suger till sig vatten, de första som märkte det var nog båtägarna med stora problem som följd.
Fråga: Varför vill du köra med bränsle med etanol i, är det priset kan du prova att köra på E85 det är billigare (men hur ofta måste du byta olja om du kör på det)?
Om det är priset som avgör, kolla vad förbrukningen blir med de olika bensin och jämför därefter kostnad? Tror inte att det blir så stor nackdel för 98 oktan.
I vilket fall som helst, om du nu nödvändigtvis vill köra med 95 oktanig bensin se till att de sista tankarna är 98 oktan så kan du undvika en del problem efter en vinterförvaring. :ffs

Bosse Nilsson
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Masterjojo »

Fast har dom inte börjat blanda i etanol i 98:an med :-S

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Laffe »

Jag tankar, av gammal vana antar jag (har iaf inte med priset att göra), alltid 95 i min -02:a. Aldrig hittills haft nåt bekymmer med start efter vinterförvaring e dyl. Tankar alltid upp den proppfull innan vintern och lämnar soppakran på. Funkat klockrent på alla hojar jag haft.
Därmed inte sagt att jag har nån åsikt om hur andra gör eller om 98:s vara eller icke vara, bara så jag gör *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Masterjojo »

http://m.statoil.se/sv_SE/pg13340767271 ... les98.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.preem.se/templates/ProductIn ... _9516.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som om att både Statoil och preem har etanol i även 98 soppan.

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av christer »

Har inte heller haft problem än så länge.startar direkt om den står över vintern. Fick tips o bara köra p V-power den ska visst vara helt utan etanol.Nån Mc kunnig som sa att mässingen i förgasarna kunde ta stryk.
Dra det mindre med 98 o går den bättre ?
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av hogge »

Min varan (2010) går bättre på 98 oktan. Framförallt försvinner dom små ryckningar vid låga varv. Tycker även att motorn går mjukare på 98. Men en 5% inblandning finns tyvärr på all 98 oktan i Sverige även V-power. :( Vi får tanka i Norge så slipper vi etanolskiten. Blir piggare och drar mindre på norsk soppa. Ps Får väl köpa ett par fat av Freddy här på forumet. :naughty:
Hogge :silver:
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av no1_martin »

Förklara gärna hur bränsle med högre knackmotstånd (oktantal) ger högre effekt utan ändrad tändning. Eller är det så att moderna hojar är utrustade med knaclreglering över hela registret oavset last?
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Kompis »

Kanskje jeg skal ta med noen liter av Norsk kvalitetsbensin nå jeg reiser til stugan. :D
Skal/må prøve 98 oktan jeg også, merker jeg forskjell til det bedre, så bytter jeg ut 95 oktan.

Kompis, som venter på to gaffelben med Wilbers progressive.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Jimmy.s »

ska se om jag inte fått detta om bakfoten men..
högre oktan har högre energiinnehåll, vid samma mängd så ökar förbränningstrycket och det skapar mer effekt eller lägre förbrukning, om man känner skillnad på 95/98 på en oreglerad motor är väl tveksamt, om inte motorn kan ställa om sig med knacksensorer för det bättre bränslet med ökad tändning/ökat laddtryck, då möjligtvis men kanske inte ändå då effektvinsten inte är drastiskt förändrad, däremot så brinner högre oktan renare och du får inte lika mycket sot från bränslet som på det lägre oktanet (vilket jag ser som en fördel då jag ser en del isärskruvade motorer).
Högre oktan är ju fördelaktigt vid höga effektuttag men då ska ju motorn byggas för detta i grunden då knackning/spikningsrisken minskar.

Etanolen har ju ett väldigt lågt energiinnehåll och därför drar dessa motorer som går på e85 mera bränsle för att kompensera mot bensin, dock har det högre oktan och därför ändras tändningen och även insprutningstidpunkt och tid för att kompensera, vet dock inte om dom kör multipla insprutningar på e85, kanske på kallstartsfasen men skit samma det var inte det frågan var (dessutom fungerar inte e85 likadant som bensin som har en mera linjär verkan, e85 har skapat många motorras på hårt trimmade bilar pga ovetskap om detta)..
men anledningen att jag drog in etanolen är ju att skiten blandas in i vår redan halvdana soppa.
Så med etanol i bränslet är ju ett steg i att motorn går magrare, går motorn magert från början så är det ju inte bättre med denna soppa som vi har idag, därför är det kanske inte helt fel med dynojet/ någon form av mappning vid byte av helsystem och luft in, annars är nog risken stor för högfartsdetonationer och det är ju ej så kul.. Bara slipon är nog ingen större risk ännu men möjligen i framtiden då även hojarnas utsläpp kommer att sänkas.

Personligen kan jag uppleva något mjukare gång i motorn på både varaderon jag hade och min nuvarande cr, placebo eller ej, bara det bästa är gott nog till mina skötebarn ;)
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av no1_martin »

Jag delar inte uppfattningen om energiinnehållet men eftersom oktantalet avgör hur motståndskraftigt bränslet är mot knack menar jag att för att dra nytta av högre oktantal behöver antingen förtändning eller kompression höjas för att därigenom få ett högre förbränningstryck och få ut mer ur bränslet. Så jag vill påstå att på en oreglerad motor är det en myt att den går bättre/drar mindre.
Angående sot så har jag inte hört detta förut men det kan gott vara så. Eller så körs fordon som tankas med 98 på ett annat sätt och därför ser de annorlunda ut inuti. Håller dock med om att etanolen är något vi hade klarat oss utan. Tycker det är lämpligt som bränsle först när det är sista utvägen.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Jimmy.s »

javisst ska man ha en motor som är byggd för detta om vinsten ska finnas när det gäller effektivitet, det var därför jag skrev "om man känner skillnad på 95/98 på en oreglerad motor är väl tveksamt", med knacksensor så styrs ju tändning elektroniskt och där får man en vinst, en hojmotor är ju dock väldigt föråldrad på den biten...

Vad är det du inte delar angående högre energiinnehåll i 98?
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av no1_martin »

Vi menar nog samma sak. Men jag menar att det är inte energi innehållet som är högre utan att möjligheten att nyttja ennergiinnehållet är bättre vid högre oktantal. Med högre energiinnehåll hade det blivit lägre bränsleförbrukning vid samma komp och tändning.
Däremot om vi jämför bensin med E85 och diesel så har vi andra energiinnehåll.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Jimmy.s »

japp det gör vi :)
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Bønne »

En artikel Kjetil fra det norske forum på et tidspunkt slog op på VCoN. Jeg er selv ansat i oliebranchen og kan bekræfte rigtigheden af artiklen:

# What Does That Number on the Pump Really Mean?

In the automotive world, there are many common myths, which are repeated so many times that, after a while, they eventually transform themselves into ‘facts.’ Unsurprisingly, many of these ‘facts’ have to do with gasoline, whether they be regarding fuel mileage, power possibilities or some other arcane aspect of the internal combustion engine. Gasoline can be a confusing topic, and it is easy to make assumptions about it that may seem logical, but which on closer examination, turn out not to be true. A perfect example of this practice can be seen with octane ratings.

What are octane ratings? Simply put, when you pull into the gas station and are presented with the array of different fuel grades that you can pump into your car, the numbers written above each button or nozzle indicate that particular grade’s octane rating. Typically, the range will run from 87 octane on up to 93 octane.

In the world of automobiles, it is tempting to associate higher numbers with higher quality. After all, more horsepower and more miles per gallon are a better thing, which feeds into our perception that more impressive octane ratings also equal higher performance. Gasoline companies understand this mentality and do nothing to dissuade drivers from it, labeling 87 octane gas ‘Regular,’ and 91 or 93 octane ‘Super’ in an attempt to reinforce this way of thinking. After all, since ‘Super’ is priced higher than ‘Regular,’ it’s in their best interest to convince as many people as they can that paying a bit extra means getting better quality gas.

Unfortunately, this is where the myth of what gasoline’s octane rating really means creeps into the picture. Time and again, people will be told that high octane fuel burns cleaner or more completely, and that it will give them extra power and better fuel mileage than Regular octane gasoline because it contains more ‘energy.’ These blanket statements are simply not true. In fact, the octane rating for gasoline has nothing to do with the amount of power locked inside of it – it actually relates to just how much a fuel can be compressed before igniting. The higher the number, the less likely it is to ignite under pressure.

Why would anyone want to produce a fuel that was actually harder to ignite once inside an engine? To understand the role that octane ratings and ignition pressures play in a motor, it helps to be familiar with the term ‘knock.’ Essentially, when gasoline is sprayed into a cylinder by a fuel injector and mixed with oxygen, engine designers expect it to remain there in vapor form until it is time for the sparkplug to light it up, causing the explosion that drives the piston down to generate horsepower. The timing of this explosion is critical, as gasoline that ignites too early causes ‘knock,’ which reduces engine output and efficiency and which, in worst-case scenarios, can actually physically damage an engine.

In most engines, knock is rarely an issue because the compression ratio – that is, the pressure that the air/fuel mixture is put under in the cylinder – is low enough that Regular gasoline’s octane rating is sufficient. There is absolutely no benefit to running Premium fuel in a standard motor, since it will never be able to take advantage of that gasoline’s higher knock resistance. However, more aggressive engine management schemes, especially those found in turbocharged or supercharged vehicles, can turn up the compression to a high level, requiring much higher octane gasoline to avoid knock.

How can you know whether your car actually requires Super gasoline or whether it can get by on Regular? Almost every vehicle will list the octane rating necessary to run it safely inside the owner’s manual. Some luxury or sportscars might even place a small reminder on the gas gauge itself stating ‘Premium Unleaded fuel only’ to make sure you don’t forget.

To wrap things up: no, you won’t see a power or fuel efficiency increase by running high octane fuel in an engine that has been tuned and designed for Regular gas, nor will doing so perform any extra ‘cleaning’ inside the motor. On the flip side, running low octane fuel in an engine built for Premium can increase the risk of engine damage and will certainly impact that unit’s overall performance. The next time someone tries to pass these myths off on you, you can try explaining to them how octane ratings really work – or you can just smile and nod, pay for your gas and move on. #
Skye skrev:Ännu ett "case" från långfredagen i år att det var alldeles för hög etanlolblandning i den 95 oktaniga soppa jag tankade. Verkar som det var fel i mackens cisterner för bensin luktade det inte.
Hvordan skulle det foregå? Ethanolet bliver blandet i benzinen før udlevering fra raffinaderiet, ikke på tankstationen. Hvis det var tilfældet skulle der være fejl benzin på mange stationer?
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Masterjojo »

Jag jobbade tidigare med service på bensinstationer och det var inte allt för ovanligt med en del vatten i botten på deras tankar!

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Bensin 95 oktan

Inlägg av Bønne »

Ja, måske vand, må i hvert fald være noget lokalt på den tankstation. Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at fylde f.eks. diesel på benzintanken, de har formentlig forskellige koblinger. Fylder man forkert benzin på kan det højst ændre oktantallet, ikke det store problem selv om det selvfølgelig ikke må ske.

Men da må du skrive en reklamation til dem og se hvad de svarer.

Er cyklen OK nu :?:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar