Sida 1 av 1

Klassfråga

Postat: tis 01 apr 2014, 06:50
av Troll
Har en liten fundering.
Har en Transalp -89 års modell. Vad klassas den som när det gäller körkortsregler?
Mellanklass eller tung mc?

Re: Klassfråga

Postat: tis 01 apr 2014, 08:12
av AndersA
Du får titta i reg.beviset på effekt och vikt.

Från Körkortsportalen:
A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Re: Klassfråga

Postat: tis 01 apr 2014, 11:45
av V Saarela
Tung om man har körkort för tung mc.
Pratar man om uppkörning så är den väl varken heller(för mycket effekt för A2 och för lite effekt för tung)

Sen, som Anders nämner, kika på reg.beviset(den kan ju vara strypt eller nåt sånt.)

Re: Klassfråga

Postat: tis 01 apr 2014, 15:34
av Fibern
En ostrypt Ta -89 har enligt spec. 40,4kw. På denna sajt. http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 00v_89.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Lägg den till era favoriter, bra att ha.
Men (det tycks alltid finnas ett) om jag tittar på -96 års så anges där även effekt på bakhjulet. 46,8hk som blir 34,4kw. Med andra ord precis under gränsen för A2 då dessutom den hamnar på endast 0,17kw/kg.
Men då jag tror det är vid motorn effekten räknas så....

Re: Klassfråga

Postat: ons 02 apr 2014, 18:26
av Troll
Tack för svaren
Känns som den hamnat i ett ingenmansland......
Varken tung eller mellan mc.

Re: Klassfråga

Postat: tor 03 apr 2014, 06:06
av Fibern
Visst klassas den väl som tung? Om den överstiger 35kw?

Re: Klassfråga

Postat: tor 03 apr 2014, 18:10
av V Saarela
Nu anges ju effekten lite olika här och där. Dock så gäller ju det som står på pappret i bilregistret(dvs ursprungseffekt). Sen har vi ju alla mitten/sena nittiotalssporthojar som kom till Sverige med typ 30-40 kw.

Nu har ju Transalpen varit i ett ingemansland eftersom regeln för uppkörning varit 40kw. Nu verkar ju reglerna ändras igen till i år enl
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Krav-pa-provfordon-for-MC/
Nu verkar den nya minimigränsen vara 50kw, vilket jag tolkar till att alla hojar mellan 35,1kw och 49,9kw hamnar i det där ingemanslandet.

Re: Klassfråga

Postat: tor 03 apr 2014, 23:03
av Fibern
Sorry, jag är visst ute på fel spår. Var det övningskörningsklass frågan gällde? :?

Re: Klassfråga

Postat: fre 04 apr 2014, 08:57
av V Saarela
Vet inte Fibern, men så tolkade jag det för.....annars så är det ju en tung motorcykel, dvs över 125cc

Re: Klassfråga

Postat: fre 04 apr 2014, 13:14
av Fibern
Hur som helst, här en bra guide vad som gäller de olika klasserna.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... huvudsida/

Klassfråga

Postat: lör 05 apr 2014, 15:58
av Troll
Kollat lite med transportstyrelsen.
Den räknas som tung mc vid övningskörning, men man kan inte använda den för uppkörning för tung mc eftersom det saknas 12 kubik upp till 595 kubik. Kan ej heller användas för övningskörning för mellanklass mc för då är det för många hästar i den.
Konstiga regler..... Som gjorda för missförstånd...
Fick frågan när jag skulle sälja den... därav undran....