Sida 2 av 3

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 02 okt 2016, 18:12
av Stefan
Jag har fattat det som att Anders vill ha både och? DRL för att synas dagtid, och de starka för att se bättre i mörker. Då får det ju kopplas på det viset, DRL kan ju kopplas på t.ex. tändning eller halvljuset, men med möjlighet att släcka (t.ex. vid besiktning eller skymning). Extraljusen (de starka) bör ju däremot via relä kopplas med helljuset, och bara fungera ihop med det.

Sedan är det ju i bilvärlden så att DRL ska dimmas ner när de lyser ihop med halvljus, men jag tror knappast att någon fäller honom på den lilla haken :)

Det intressanta här blir ju emellertid hur många watt han totalt kan belasta befintligt elsystem (generator) med utan att dra ur batteriet. Och där vet jag inte alls. Sedan beror det så klart även på ev. annan utrustning som är ansluten, och hur de olika förbrukarna används tillsammans.

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 02 okt 2016, 19:40
av Fibern
Med dagens effekt-snåla ledlampor, torde det inte vara några problem för generatorn.

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 02 okt 2016, 20:21
av Stefan
Nä, sannolikt inte, men då jag inte vet, hoppas jag att någon med koll hoppar på och kan ge ett absolut besked. Men Anders. testa att söka lite också, jag TROR att jag sett något runt ämnet.

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 10 okt 2016, 10:44
av TransAlp Äby
Hej igen alla och tack för era tänkvärda kommentarer! Har inte hunnit in här på Forumet på sistone men hann in på Swedol när de hade "rabatt-dag" förra veckan ock köpte två av dessa http://www.swedol.se/award-arbetslampa- ... -spot.html och får prova med dem. Känns som en möjlig kombo mellan DRL och att ev. se lite mer (i alla fall om jag vinklar upp dom från "Day-mode" när jag ska prova att se lite mer i mörkret). Well, well - blir lite trial and error. "Ivaradero" har erbjudit assistans med inkoppling så vi får se om vi får ihop en lokal meck-träff i Gävle :)
Ska in till Lingwalls idag och få hastighetsmätargivaren bytt på framhjulet för att trolla bort ett irriterande gnäll-ljud fram vid låga hastigheter. Yes!

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 11 okt 2016, 05:02
av Fibern
Dom kommer säkert att funka bra. Se bara till att ha dem tillräckligt nedvinklade i dagsljus, för 18W ger rätt mycket ljus.

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 16:05
av TransAlp Äby
Hej alla. En följdfråga till ovan: Hur och/eller i vad gör ni el-kopplingarna? Jag tänker mig att jag skulle vilja ha en mindre kopplingsbox som helst är fukttät att koppla ihop allt i. Overkill? Räcker att koppla under kåporna? Är fortfarande i planeringsfasen... :)

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 19:45
av Jan-Olov
Den bästa kopplingen är att löda med krympslang över.

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 20:50
av TransAlp Äby
Tack - det får jag googla ;)

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 21:00
av Laffe
@TransAlp Äby, jag har sagt det tidigare - jag kan hjälpa dig :) Ta med dig prylarna och hojen in till Gävle så fixar vi det där *thumb_up*

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 30 maj 2017, 05:38
av Fibern
Att säkra el-kopplingar mot fukt på en hoj tycks mig en aning överdrivet. Visst, tändlåset bör ju vara relativt skyddat, då det är lite bökigt komma åt kanske.
Men jämför med bilar. Massor av el-kopplingar bara i ett motorrum. Visserligen med kortslutningsskyddade kontakter, men inte tätade.
Och dessa körs året runt, vintertid i salt-laken, som trafikverket tycks vara så förtjust i.
Varför skulle inte en hoj klara av vanliga kontakter. Det är naturligtvis inget fel i att skydda dem så bra som möjligt, men enkla monteringar med eftertanke, fungerar lika bra i de flesta fall. Hur få dem täta? Kladda lim eller tätningsmassa runt varje kabelingång? En dosa är ju bra, men inte behöver den tätas.
Bäst är ju att ha dem lättåtkomliga, bakom sidokåpa eller under sadel exempelvis. Då är det lätt att komma åt för eventuell åtgärd, som spraya kontaktmedel, kontroll etc.
Jag har kört fyra år med Transalpens påmonterade signalhorn och DRL, med vanliga flatstift utan problem och nu drygt en säsong med Affen på samma villkor.
Uttag till DRL:arna under frontkåpan och strömbrytare i underkant av vindrutans insida, sån här där man kan se marken bredvid styrlagret.

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 30 maj 2017, 12:18
av MrH
Placera dina elkopplingar på en plats där dom inte utsätts för direkt vattensprut. Det räcker gott. Jag placerade min säkringsdosa, minusplint och relä under sadeln där Honda nog tänkt att man skall förvara ett bygellås.
Använd antingen kabelskor som du löder ihop med kablarna eller kabelskor med krympslang med lim på insidan. Detta för att inte kablarna skall "krypa ur" kabelskorna med tiden. Kabelskorna jag använt är inköpta på Biltema.
På Biltema hittar du även kabelstrumpa, krympslang och relä. Strumpan skyddar kablarna från nötningsskador och krympslangen ger snygga avslut på kabelsstrumpan, och håller den på plats.
Säkringsboxen och kopplingsplinten är köpt på Seasea (båttillbehör).

Bild

Bild

Biltema: Kabelskor, Kabelstrumpa, Krympslang, Relä
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033524/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033521/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034098/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000035542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/

Seasea (Båttillbehör): Säkringsbox, Kopplingsplint
https://www.seasea.se/säkringsbox-4-säkringar
https://www.seasea.se/kopplingsplint-6x95mm

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 30 maj 2017, 17:35
av Laffe
Jäklars!! Det var snyggt och prydligt!! Ordning och reda.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 30 maj 2017, 18:22
av Stefan
Ja, det var riktigt stiligt *thumb_up* Med en dokumentation till det hela, blir det ju jätteenkelt att felsöka om oturen skulle vara framme. Snyggt jobbat!

Annars är det nog lite som Fibern skriver, att vi lite till mans är lite väl nojiga och gärna vill göra sakerna mer vattentäta än vad som egentligen behövs, ofta betydligt mer än alla originalkopplingar. Trots allt, rent vatten är en dålig ledare vid 12 volt, det är först med salt i som det börjar hända grejer. Men, när man ändå håller på, så känns det ju oftast bättre att göra det ordentligt, vi ska ju trots allt inte serieproducera våra lösningar. Och fler än jag har väl fått reda ut amatörmässiga/klantigt gjorda elkopplingar i fordon vi köpt begagnade :)

Re: Daylight Running Light

Postat: ons 31 maj 2017, 12:39
av MrH
Tack! :)

Från vänster på första bilden, värmehandtag, DRL, extraljus och GPS+kommande 12v-uttag.

En sak till!
Anledningen till att jag valt att ha relä till samtliga inkopplingar (även GPS/12v) är att genom att ta styrströmmen till reläna från i mitt fall halvljuset (som bara funkar med tändningen tillslagen) är att jag då aldrig riskerar att batteriet dras ur om jag tex glömmer att slå av värmehandtagen. Strömmatning för själva driften av tillbehören tas däremot direkt från batteriet (kabeln som är ansluten i säkringsboxens kortsida).

Re: Daylight Running Light

Postat: tor 01 jun 2017, 19:22
av Troberg
Har köpt ett par med Cree u5 lampor med switch.
183kr från ebay: http://www.ebay.com/itm/122478982541?_t ... EBIDX%3AIT

Kommer väl om någon vecka.
Såg att de har tre olika lyslägen: High beam, low beam och strobe. Ska tydligen vara rätt lätt att ta bort low beam och strobe så man bara har high beam.
Tänkte jag skulle tipsa om någon funderat på att skaffa något men tyckt det är för dyrt. :)

Re: Daylight Running Light

Postat: fre 02 jun 2017, 05:39
av Laffe
Hm..2x125 W.....hoppas generatorn pallar det...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Daylight Running Light

Postat: fre 02 jun 2017, 07:42
av Fibern
Då XL 600 mellan -94-99 årsmodeller har 310 watts generator, kommer din att med helljus, parkering och skyltbelysning och dina nyinköpta, dra ca. 340W.
Räknat på följande. Huvudlykta 55/60W. Parkering fr. o. bak/skylt 15W. Instrument ca. 13W. Ca. 96W standard. Lägg till 2x125W.
Du kommer att få problem med batteriladdning med dessa påslagna. Varför inte LED-lampor med betydligt lägre effekt?
U5 lampan är väl från början en projektorlampa, om jag inte misstar mig. Fungerar säkert utmärkt som extraljus, men kanske inte som DRL, då dessa inte får blända.
Att använda som hel- och halv-ljus, om high/low beam fungerar så, är ju dessutom högt över den effekt vi får ha på fordon i Sverige.

Re: Daylight Running Light

Postat: fre 02 jun 2017, 13:17
av Troberg
Det är i för sig sant att de inte ska användas som DRL ljus. Tänkte lite fel först..
Lär väl skaffa ordentliga DRL ljus att ha också så får dessa bara vara för helljus och kvälls körning :)
Däremot gällande hur mycket de drar, så är det faktiskt LED lampor och drar bara 15W styck. Men med ett ljus motsvarande 125W :)
Har sett en del med Transalps, 94-99års modeller som har just dessa lysen.

Kanske köpa två såna här och fästa neråt riktade på motorbågarna?
http://www.ebay.com/itm/8LED-DRL-Car-Li ... bd&vxp=mtr

Re: Daylight Running Light

Postat: fre 02 jun 2017, 13:55
av Fibern
Ja det var ju en helt annan sak. Ser nu att jag missade den delen senast. Då är det ju inga problem för generatorn. *thumb_up*
Däremot tar jag 125 watts ljuseffekt med en , nej två nypor salt. Fast det kanske är av underordnad betydelse.

Re: Daylight Running Light

Postat: fre 02 jun 2017, 14:20
av Troberg
Allt från Ebay får man ta med några nypor salt. Framförallt när det står något om ljuseffekter ;)
Men enligt diverse videos jag sett så ger de ändå ett hyfsat ljus, även om lite mer spot än spritt.
Men för priset så går det ju inte att klaga oavsett, hehe